מנכ"ל דיסקונט גיורא עופר: "הלימות הון היא לא יעד עסקי"

בנק דיסקונט הרוויח 923 מיליון שקל ב-2009, לעומת 245 מ' ש' ב-2008 ■ עופר: "אם יש משהו שלוחץ את המניה מטה זה התוכנית של המדינה להמשיך ולמכור את חלקה בבנק דיסקונט"

"הלימות הון היא לא יעד עסקי אלא חובה שאתה צריך לעמוד בה. מבחינתנו הרגולציה לא מעניינת אלא הבנצ'מרק העולמי שיווצר; בבנצ'מרק הזה נעמוד ואם צריך לשפר אותו, נשפר".

את הדברים האלה אמר היום (ה') מנכ"ל בנק דיסקונט א גיורא עופר במעמד פרסום הדו"חות השנתיים של הבנק. בסוף 2009 עמדה הלימות ההון של דיסקונט על 12.06% (לפי הוראות באזל II), הנמוכה ביותר במערכת הבנקאית, כאשר הלימות ההון הראשוני עמדה על 7% בלבד.

"בסיס ההון הנמוך ימשיך להוות אתגר עבור הבנק", אמר בתגובה האנליסט יובל בן זאב מכלל פיננסים. "חשיבות הלימות ההון היא לאפשר לבנק לצמוח באשראי ולהאיץ תוכניות לפרישה מרצון".

בשורה התחתונה דיווח הבנק על רווח נקי של 923 מיליון שקל ב-2009 לעומת רווח של 245 מיליון שקל ב-2008 . הבנק חווה גידול של 28% בהפרשות לחובות מסופקים בשנה החולפת, שהסתכמו בכמיליארד שקל, אולם גידול ברווח מפעולות רגילות וברווח המימוני חלחלו מטה לשורת הרווח.

התשואה להון של הבנק הסתכמה ב-9.8% בשנת 2009, קרוב לאמצע היעד עליו הכריז באוגוסט האחרון (9-11%). דיסקונט רשם רווחים של 197 מיליון שקל מהשקעה במניות (בעיקר ממכירות מניות בזק ו-HOT) לעומת 51 מיליון שקל בלבד ב-2008, והרווח מפעולות רגילות זינק כמעט פי 2 ל-857 מיליון שקל. ההכנסות מעמלות עלו ב-4% ל-2.6 מיליארד שקל.

בדומה לשאר הבנקים, גם דיסקונט רשם עלייה ברווח המימוני. אצל דיסקונט הסתכם הרווח המימוני ב-4.7 מיליארד שקל, גידול של 15%. הבנק שמר גם על הוצאותיו, שעלו ב-1.8% בלבד והסתכמו ב-5.4 מיליארד שקל. הוצאות השכר נותרו כמעט ללא שינוי על 3.1 מיליארד שקל, אולם הן צפויות לעלות השנה.

9.1 מיליון שקל לעופר

ההתאוששות במשק באה לידי ביטוי היטב בתוצאות הרבעון הרביעי של הבנק. דיסקונט הרוויח ברבעון האחרון של 2009 סכום של 156 מיליון שקל, לעומת הפסד של 121 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2008. ההפרשות לחומ"ס ירדו ב-73% ל-269 מיליון שקל והרווח המימוני עלה ב-40% ל-1.22 מיליארד שקל.

היו"ר היוצא שלמה זהר קיבל אשתקד חבילת שכר של 7.8 מיליון שקל והמנכ"ל גיורא עופר השתכר 9.1 מיליון שקל. בעז צ'צ'יק, מנכ"ל כאל היוצא, השתכר אשתקד 4.6 מיליון שקל. 8 בכירי הבנק השתכר אשתקד כ-43 מיליון שקל.

היעילות התפעולית של הבנק, המוגדרת כיחס שבין ההוצאות התפעוליות להכנסות התפעוליות, הגיעה ל-69.9% אשתקד, לעומת 79.8% ב-2008. למרות ההשתפרות, גם כאן בנק דיסקונט מפגר אחר המתחרים במערכת הבנקאית.

"היעד שלנו הוא להגיע ליעילות תפעולית של 65% עד שנת 2011. אני מקווה שנעמוד בזה", אמר עופר.

רגישות לכאל

אך מעבר למספרים היבשים, שנה סוערת במיוחד עברה על דיסקונט. החל מיריית הפתיחה (הכושלת) של מכירת החזקות המדינה, דרך פרשיות סליקת ההימורים והפורנו בכאל שנחשפו ב"גלובס" וכלה בסכסוך העבודה של ועד העובדים.

"אם יש משהו שלוחץ את המניה מטה זה התוכנית של המדינה להמשיך ולמכור את חלקה בבנק דיסקונט", אמר עופר. מניית דיסקונט נסחרת היום במכפיל של 0.78 על ההון, קרי מכפיל ההון הנמוך ביותר במערכת הבנקאית.

הפרשיות בכאל הינן הנקודה הרגישה ביותר בבנק, ויעיד על כך טון הדיבור של עופר כשהוא נדרש לסוגיה. כזכור, "גלובס" חשף כשלים וליקויים בסליקת כרטיסי אשראי בעלי סיכון גבוה כמו תוספי מזון והימורים, מה שגרר קנסות מצידן של ויזה ומאסטרכרד העולמיות, וכן לעזיבתו של המנכ"ל בעז צ'צ'יק.

לדבריו, הבנק עדיין עורך בדיקות בנושא וייתכנו גילויים נוספים, אולם במקביל הוא הבטיח שכאל תחזור לסלוק באינטרנט כבר ברבעון השני. לדבריו, "אנו מנהלים בכאל משבר לא פשוט וחלק מהבדיקות עדיין נמשכות. יהיו שינויים נוספים בתוך החברה".

הוצאות השכר בבנק עלו ב-2.2% אשתקד ל-3.17 מיליארד שקל, אך הן עלולות לגדול השנה בשל מאבק העובדים. יוסי בכר, היו"ר הטרי של דיסקונט, הושיט יד לעבר העובדים ואמר: "אני שמח על העוצמה שיש לוועד. אין לי פתרונות קסם, אך אני משוכנע שבהידברות נוכל לגשר על הפערים". עובדי הבנק אמורים לחזור לעיצומים עם תום חג הפסח.