"גלובס" מדרג: 10 השכירים העשירים ביותר בעשור האחרון בישראל

עלות השכר הממוצעת של מנהל באחת מ-100 החברות הבורסאיות הגדולות במשק הגיעה ל-508 אלף שקל בהשוואה ל-445 אלף שקל ב-2008 ■‎‏ במהלך שבע השנים האחרונות קפץ שכר הבכירים בשיעור חסר תקדים של 85% ריאלית ‏‎■ לטבלת שכר המנהלים 2009

עשרת השכירים הכי עשירים במשק הישראלי שווים כיום כמיליארד שקל. כך עולה מבדיקת "גלובס".

השכיר הכי עשיר הוא עקיבא מוזס, מנכ"ל חברת הדשנים והכימיקלים, כי"ל , שבשליטת החברה לישראל, שצבר במהלך 11 שנות כהונתו כמנכ"ל הון בשווי של 211 מיליון שקל. מוזס, שאינו אוהד חשיפה תקשורתית, הפך את כי"ל לפרת המזומנים של החברה לישראל , שבשליטת משפחת סמי עופר, וכיום נסחרת החברה לפי שווי של 64 מיליארד שקל - שנייה בגודלה לחברת טבע .

השכיר הכי עשיר אחרי מוזס הוא אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, שבמחצית מזמן כהונתו של מוזס צבר הון של 180 מיליון שקל, "רק" 31 מיליון שקל מתחת לשווי ההון של מנכ"ל כי"ל. יונס, נזכיר, מקפיד בשנתיים האחרונות לממש חלק ממניותיו בשוק ההון (כפועל יוצא של המרת אופציות), ומזכיר בכך את התנהגותו של מוזס בשנות הגאות, שמכר מניות כי"ל תמורת 104 מיליון שקל. יונס, נכון לרגע זה, "מסתפק" במימוש כולל של 64 מיליון שקל ברוטו.

המניות של כצמן

למקום השלישי הגיע חיים כצמן, יו"ר גזית גלוב , שצבר עד היום הון בשווי של 142 מיליון שקל. עם זאת, כצמן הוא בעל המניות הפרטי הגדול בגזית גלוב (נתון המקנה לו שליטה על ניהול החברה), ומניותיו (בשרשור) שוות כיום יותר ממיליארד שקל.

למקום הרביעי הגיע דורי סגל, סגנו של כצמן, שצבר הון בשווי של 95 מיליון שקל, ומניותיו בחברה שוות 197 מיליון שקל, והופכות גם אותו לבעל מניות מהותי בה.

את המקום החמישי מאכלס אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום , יצרנית חומרי הגלם לתעשיית הטעם והריח, עם הון בשווי של 92 מיליון שקל. יהודאי, בדומה למוזס, חתום על הפיכת פרוטרום לאחת מיצרניות הערך הבולטות בשוק ההון המקומי. מניית החברה הכפילה במהלך שנות כהונתו את שווייה פי 13, והחברה שווה כיום 2 מיליארד שקל.

רשימה זו אינה כוללת שני שכירים, שגם הם מוגדרים מיליונרים כבדים, אך זוכים להגדרה זו לאחר שהפכו לבעלי עניין בחברות שתחת אחריותם, ולכן לא נכללו אצלנו בהגדרה של "שכירים". הראשון הוא גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב , יבואנית רכבי פורד ומאזדה שבבעלות קבוצת דלק . אגמון הוא בעל המניות השני בגודלו בדלק רכב (16.4%) ומניותיו בחברה שוות כיום 678 מיליון שקל.

השני הוא שלמה נחמה, בעבר יו"ר בנק הפועלים . נחמה צבר כמה עשרות טובות של מיליוני שקלים בשכר ומענקים שקיבל עבור תפקידו אך את "המכה" המשמעותית ביותר עשה כשמכר את אחזקותיו בחברת אריסון החזקות (החברה האם של בנק הפועלים) לשרי אריסון תמורת כחצי מיליארד שקל.

508 אלף שקל בחודש - עלות השכר הממוצעת למנהל

עלות השכר הכוללת של כל בכירי החברות הכלולות במדד ת"א 100 עמדה אשתקד על 1.04 מיליארד שקל. כך עולה מבדיקת "גלובס".

מדד ת"א 100 כולל רק 75 חברות המדווחות על שכר מנהליהן (בניכוי חברות דואליות ושותפויות נפט שבהן אין מקבלי שכר), ועד לרגע כתיבת שורות אלו פורסמו דו"חות של 54 חברות מתוכן (72% מהסך).

לפיכך, ניתן להניח כי עלות השכר הכוללת של כל בכירי אותן 75 חברות מתקרבת לסכום של כמיליארד שקל וחצי, וממחישה את הגאות בשכר המנהלים בשנת 2009.

רוב החברות, נזכיר, מפרטות את עלות שכרם של חמישה מנהלים, אך יש חברות שרשימת מקבלי השכר הבכירים אצלן ארוכה יותר, ולכן מדובר על קבוצה המונה קרוב ל-300 איש.

עוד עולה מבדיקת "גלובס" כי עלות השכר הממוצעת למנכ"ל בחברת מדד ת"א 100 עומדת על 6.09 מיליון שקל (508 אלף שקל בחודש) ומגלמת עלייה ריאלית משמעותית של 14% לעומת 2008.

44
 44