האמריקנים אופטימים: מדד אמון הצרכנים קפץ ל-52.5 נקודות

הצרכנים צופים שיפור בשוק העבודה ■ המדד הפתיע את השוק ועלה מעבר לציפיות המוקדמות של האנליסטים

אמונם של האמריקנים בהתאוששות הכלכלית הולך וגובר: מדד אמון הצרכנים לחודש מארס קפץ ל-52.5 נקודות מ-46 נק' בחודש שעבר, ועקף את התחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על 51 נק' בלבד. הצרכנים הארה"ב צופים שיפור בשוק העבודה ומכאן האופטימיות.

הנתון המפתיע מצטרף לנתון חיובי נוסף שפורסם זמן קצר לפני כן - מדד S&P קייס-שילר שהראה כי מחירי הבתים בארה"ב עלו ב-0.3% בינואר, מה שמעיד על המשך ההתאוששות בשוק הדיור. אתמול פורסם כי הצריכה הפרטית, שמהווה כ-70% מסך התמ"ג בארה"ב, עלתה ב-0.3% בחודש פברואר.

בבסיס אמון הצרכנים בארה"ב עומדת התקווה לשיפור בשוק העבודה. מדצמבר 2007 התאדו יותר מ-8 מיליון משרות בארה"ב ושיעור האבטלה זינק פי 2 לכ-10%. ביום ו' יפורסמו נתוני התעסוקה החשובים לחודש מארס, כאשר לפי סקר שערכה סוכנות בלומברג הנתונים יצביעו על יצירת כ-184 אלף משרות - המספר הגבוה ביותר מזה כ-3 שנים. למרות זאת, שיעור האבטלה צפוי להיוותר גבוה ברמה של כ-9.5%.

לפי נתוני מדד אמון הצרכנים שפורסמו היום, שיעור הצרכנים הסבורים כי ישנו שפע של משרות בשוק עלה ל-4.4% מ-4% בחודש שעבר. שיעור האנשים שאמרו כי קשה להשיג עבודה ירד ל-43.8% - השיעור הנמוך ביותר מאז אוגוסט. כמו כן, שיעור האנשים שמסרו כי הם צופים עלייה בשכרם ב-6 החודשים הקרובים עלה ל-10.5% מ-10.1% בפברואר.

שוק העבודה הינו אחד מעמודי התווך של הכלכלה האמריקנית והוא משחק תפקיד חשוב מאוד גם בקביעת שער ריבית הבסיס במשק. בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, אמר מספר פעמים בעבר כי למרות שניכרת התאוששות כלכלית במשק, היא עדיין אינה מספקת ושוק העבודה הינו חלש. ברננקי קשר את הריבית האפסית בארה"ב (ואת העובדה שהיא תישאר כזו למשך "תקופה ממושכת") במצבו של שוק העבודה ורמז כי ה'פד' ירצה לראות ירידה בשיעור האבטלה בטרם יתחיל להעלות את הריבית.