חוזרים לסחור לפי הספר

שימו לב להבדל התהומי בין תגובת המשקיעים לאותם נתונים, באותו חודש, בהפרש שנה

משה וסרמן הוא מנכ"ל איזי פורקס העוסקת במט"ח ואשר דרכה מוזמנים סוחרים לנהל חשבונות מסחר במט"ח

מי שאיפסן בשנתיים האחרונות את ספרי הכלכלה מטעמי חוסר רלוונטיות, יכול לחזור ולאוורר אותם. זאת מפני שמתחילת השנה תגובת השוק לאירועים כלכליים חדלה להפתיע והיא מתרחשת 'לפי הספר'. ההתאוששות הכלכלית החזירה את השווקים להתנהלות נטולת פאניקה ואת תגובות המשקיעים לרציונאליות. במילים אחרות, השוק מתנהג בהתאם למה שצפוי לו.

בשינוי הזה נוכל להבחין אם נשווה את תגובת המשקיעים לנתונים כלכליים שפורסמו בחודש מרץ 2009 לתגובתם לאותם נתונים, באותו חודש, שנה אחרי:

לפני שנה, בחודש מרץ, פורסמו מדד מנהלי הרכש ונתוני מאזן הסחר, התפוקה התעשייתית והזמנות המפעלים בגוש האירו, וכולם איכזבו. חולשת הכלכלה האירופית באה לידי ביטוי בכל פרמטר שנמדד. את המשקיעים זה לא עניין והאירו המשיך להתחזק ביחס לדולר מ-1.25 לסביבות 1.33 דולר לאירו. באותו חודש, בקנדה, פורסמו נתוני תעסוקה גרועים במיוחד ותמ"ג נמוך בשיעור ניכר מהתחזיות. למרות זאת, התחזק ערכו של הדולר הקנדי ביחס לדולר מ-1.29 בתחילת החודש ל-1.26 בסופו.

כל זה קרה, בזמן שבארה"ב הפתיעו הנתונים דווקא לטובה. מדד מנהלי הרכש, המכירות הקמעונאיות, סקרי היצור של מספר מחוזות והתחלות הבניה כולם יצאו גבוהים מהתחזית. הדבר היחיד הנמוך, ואך במעט מההערכות, היו נתוני התעסוקה. למרות זאת, הדולר נחלש בהשוואה לרוב הסל.

הסיבה לאנומליה הזו לכאורה היא ההתייחסות לדולר בהתאם למצב הרוח בשוק אופטימי או פסימי בלי קשר לנתונים כלכליים או ליחסי הכוחות בין הכלכלות השונות. כך קרה שבשיא המשבר כשהכלכלה האמריקנית בשפל השפלים, המטבע שלה שבר שיאי מחירים מול רוב המטבעות. הציבור קנה דולרים כמפלט והגנה לערך נכסיו.

כמה חודשים אחרי, מגלים השווקים הפיננסיים סימני התאוששות. הציבור מוכר את הדולרים דווקא בגלל האופי 'ההגנתי' שלהם ורוכש מטבעות שנושאים תשואה גבוהה יותר שוב, בלי קשר למצב הכלכלה האמריקנית או כל כלכלה אחרת. והנה, בחודשים הנוכחיים חלה התייצבות יחסית בשווקים והמסחר במטבעות חזר להתנהל בהתאם למתרחש בכלכלה המקומית שהמטבע מייצג, ופחות תחת השפעת מהלכים בזירה העולמית.

במרץ 2010, פורסמו בגוש האירו נתונים מעורבים: התפוקה התעשייתית ומדד מנהלי הרכש טובים המתחזית, מדד המחירים לצרכן והתקציב השוטף, נמוכים מהתחזית. הוסיפו לכך את המשבר ביוון והורדת דירוג פורטוגל וקבלו את הצניחה המתבקשת בערכו של האירו. גם בארה"ב הנתונים המתפרסמים הם במגמה מעורבת ומחיר הדולר יציב למדיי, בהשוואה לשאר המטבעות. הדולר הקנדי לעומת זאת, נהנה מהתנופה שמספקים נתונים כלכליים טובים מהצפי (התמ"ג, נתוני האבטלה ומכירות הבתים). הוא שאמרנו - לפי הספר.

מבחינת סוחרי המט"ח ההתייחסות החדשה פירושה חזרה לנתונים וחזרה להשקעה במטבעות שהמדינות שלהם מציגות את ההתאוששות החזקה ביותר למשל אוסטרליה וקנדה.

הדולר האוסטרלי נסחר ביחס לדולר האמריקני סביב 0.9300 בתחילת השנה וכיום מחירו נע סביב 0.9250. כלכלת אוסטרליה מציגה התאוששות כלכלית רציפה והריבית הגבוהה שם , 4%, מפתה גם היא. הכלכלה הקנדית, כאמור, גם היא משתפרת. שוק התעסוקה המקומי מתאושש המגזר היצרני מרחיב את פעילותו והעלייה במחירי הסחורות, בעיקר הנפט, מזרזים את יציאתה של כלכלת קנדה מהמיתון. הדולר הקנדי נסחר בתחילת השנה סביב רמות של 1.0500 מול הדולר וכיום הוא מתקרב לשוויון מול המטבע האמריקני.

המהלך הנבון יהיה לרכוש את המטבעות האלו ולמכור את המטבעות של המדינות המאחרות להתאושש כלומר את האירו והפאונד ולא את הדולר כפי שהיינו רגילים עד לא מזמן. השוק חוזר לעבוד לפי הספר והדולר נסחר בהתאם לביצועי הכלכלה האמריקנית ואלו, למרות הבעיות, צפויים להיות טובים ביחס לאלטרנטיבה האירופית והבריטית.

נתונים רעים 2009- הקנדי מתחזק נתונים טובים 2010- הקנדי מתחזק

משה וסרמן
 משה וסרמן

נתונים רעים 2009- האירו מתחזק נתונים מעורבים 2010- האירו נחלש

משה וסרמן
 משה וסרמן

משה וסרמן , מנכ"ל איזי- פורקס ישרא הוא מורשה לניהול תיקים מטעם הרשות לניירות ערך. כיהן בעבר כסמנכ"ל השיווק של מגדל קרנות נאמנות