שקרים אמיתיים

אישה שיולדת ארנבות; גזר ששורק כשהוא מגיע לרתיחה; ירקות שמפיצים אור ואוכל מיוחד לשמאליים. לרגל 1 באפריל G מציג: 25 מתיחות ותרמיות שהסעירו את העולם > דוד שליט

1708 | אבל אדוני, אתה מת!

בשנת 1708 פרסם אסטרולוג אלמוני בשם אייסק ביקרסטאף כי האסטרולוג המפורסם ג'ון פרטרידג' עומד למות בסוף חודש מארס של אותה שנה. פרטרידג' ביטל את הדברים, אך ביקרסטאף לא ויתר, ובסוף מארס הוציא הודעה שלפיה פרטרידג' אכן הלך לעולמו. למרבה האירוניה, פרטרידג' למד את כוחה של האמונה בתורת הנסתר, כיוון שכשהתהלך ברחוב האנשים בדרכו היו מוכנים להישבע כי הוא דומה למישהו שזה עתה מת. הידיעה עשתה לה כנפיים, והקברנים התייצבו ליד חלון ביתו של פרטרידג', שניסה, לשווא, להסביר להם שהוא חי לחלוטין. מאוחר יותר התברר כי מאחורי ביקרסטאף עמד לא אחר מאשר הסטיריקן ג'ונתן סוויפט, מחבר "מסעי גוליבר".

1730 | מזל טוב, יש לכם ארנבת

בשנות ה-30 של המאה ה-18 הצליחה אזרחית בריטית בשם מרי טופט לשכנע את רופאי הממלכה שהרתה וילדה 16 ארנבות. רופאו של המלך ג'ורג' הראשון בחן אותה, ואף כתב בעקבות כך מדריך קצר ללידה בריאה של ארנבות, וההמונים - לפחות אלה שהאמינו לשטות הזו - הפסיקו לאכול בשר ארנבת. אלא שאז טופט הובאה לבחינה מדוקדקת יותר בחצר המלך, ומסיבה לא ברורה חדלה ללדת ארנבות. בשלב הזה היא התוודתה: הכול היה בלוף. היא נעצרה, ושוחררה כעבור זמן קצר. הממסד הרפואי, לעומת זאת, נשאר עם הבושה לזמן רב.

1969 | מקרתניזם

פול מקרתני מת - מתיחה או אגדה אורבנית? לא ברור. בשנת 1969 החלה להתגלגל שמועה כי פול מקרתני מהביטלס מת והוחלף בכפיל. המעריצים אף איתרו רמזים בתקליטים, וטענו, בין היתר, שאם מקשיבים ל"שדות תות לנצח" אפשר לשמוע את ג'ון לנון אומר "אני קברתי אותו", והייתה כמובן ה"הוכחה החותכת": מקרתני הוא היחיד שהולך יחף במעבר החצייה על עטיפת האלבום "אבי רוד". לפי אחת הגרסאות, הביטלס עצמם הפיצו את סיפור מותו של מקרתני כדי לעודד את מכירות האלבומים, ואף הוסיפו את ההוכחות לפס הקול. הביטלס, כמובן, הכחישו כל קשר לסיפור.

1970 | חיים של אחרים

המיליארדר האקסצנטרי הווארד יוז פרש בשנות ה-50 מעסקי התעופה ומהסרטים - ונעלם מהעין. היו טענות על כך שהסתגר בביתו, אחרים טענו שאי-אפשר לדעת היכן הוא. בשנת 1970 הגה הסופר הכושל ארווינג קליפורד, יחד עם חבר, תוכנית לכתיבת אוטוביוגרפיה מזויפת של יוז, מתוך מחשבה שהמיליארדר המתבודד לא ירצה למשוך תשומת לב לעצמו ולא יתייחס ליצירה. האוטוביוגרפיה הייתה מבוססת על מכתבים של יוז שקליפורד זייף, וכן על היכרות כביכול בין השניים ועל ראיונות ומסמכים שקיבל מהמיליארדר. הספר זכה לכותרות גדולות, אבל יוז קלקל את המסיבה, ולראשונה זה שנים כינס מסיבת עיתונאים וטען כי לא הכיר כלל את אירווינג. הביוגרף ושותפו לעבירה ריצו תקופה בכלא, אך התרמית שלהם ממשיכה להצית את הדמיון.

1980 | דיגיטל בן

בשנת 1980 הודיע רשת הבי.בי.סי כי שעון הביג בן המפורסם עומד להפוך לדיגיטלי. הבי.בי.סי הסביר את הצעד בכך שגם הביג בן הולך עם הזמן, והשירות היפני של רשת הטלוויזיה אף הודיע כי מחוגי השעון יימכרו לארבעת המאזינים הראשונים שיתקשרו לתחנת השידור.

1985 | הספורטאי המושלם

בגיליון אפריל 1985 דיווח הירחון "ספורטס אילוסטרייטיד" על שחקן בייסבול חדש המתאמן בשורות קבוצת הניו יורק מטס. שמו של האתלט העלום היה סיד פינץ', ולפי הדיווח הגיעה מהירות זריקת הכדור שלו ל-260 קמ"ש, שיפור לשיא קודם שעמד על 160 קמ"ש. על-פי הדיווח, פינץ' היה ללא ניסיון קודם במשחק, ואת היכולות הפלאיות שלו רכש במנזר טיבטי שבו התבודד. כאלפיים אוהדי מטס, נלהבים מהרכישה החדשה של הקבוצה, הציפו את הירחון בבקשות למידע נוסף, אלא שלמחבר המתיחה, העיתונאי הנודע ג'ורג' פלימפטון, נגמר החומר. כעבור שבוע הודיע הירחון שפינץ' בחר לפרוש מהמשחק. כעבור שבוע נוסף התוודו שהסיפור לא היה ולא נברא.

1986 | אייפל ולנין ביורודיסני

בשנת 1986 הודיע העיתון "לה פריזיאן" כי הושג הסכם עם חברת דיסני על פירוקו של מגדל אייפל ועל בנייתו מחדש במרחק קילומטרים ספורים מזרחית לפריז, בלב פארק דיסני החדש. במקומו המקורי של המגדל, דווח, ייבנה אצטדיון ספורט. מאוחר יותר התברר שהפרסום היה תולדה של מתיחה.

כמעט עשור מאוחר יותר בישר ה"אייריש טיימס" שדיסני החלה משא ומתן עם הממשלה הרוסית על רכישת גופתו החנוטה של המנהיג הסובייטי ולדימיר לנין. על-פי הדיווח דיסני הציעו להעביר את הגופה ואת המוזוליאום כולו מהכיכר האדומה למרכז יורודיסני החדש, שם תוצג הגופה החנוטה לאור זרקורים, עם דוכני מכירות של חולצות טי עם דיוקן המנהיג.

ב-1998 התפרסם בדף הבית של המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס, MIT, כי המוסד הנודע עומד להימכר לדיסני תמורת 6.9 מיליארד דולרים. תצלום כיפת המכון עם שתי אוזני מיקי מאוס עיטר את הידיעה. המכון, כך דווח, יפורק ויועבר לדיסניוורלד באורלנדו, שם יורכב מחדש, עם מחלקה לבלשנות על-שם דונלד דאק וגופים מחקריים דומים. מקור המתיחה היה סטודנטים שהשתלטו על אתר המכון ושינו את תוכני עמוד הבית.

אפריל 1986 | מי בעד חיסול הטרור?

באפריל 1986 הודיע הרדיו הישראלי על ניסיון התנקשות במנהיג אמל, נביה ברי. ההודעה הציתה מיד את האזור, והצבא מיהר להכחיש את הדברים. התברר שקצין מודיעין שתל את המידע הכוזב ברשימת הידיעות שנשאבה כמדי יום מדיווחים ממקורות זרים. הקצין אמר להגנתו "אחד באפריל", אבל הצבא הכניס אותו ל-35 ימי מחבוש.

1988 | מרדונה חוצה את הקווים

בשנת 1988 פרסם העיתון הרוסי "איזבסטיה" כי דייגו ארמנדו מרדונה עומד להצטרף לקבוצת הכדורגל הרוסית ספארטק מוסקבה. במסגרת המגעים, דיווח העיתון, הוצעו לכוכב הארגנטיני 6 מיליון דולרים. הסיפור עשה לו כנפיים והופץ ברחבי העולם על-ידי סוכנות איי.פי. מאוחר יותר הודו באיזבסטיה כי הסיפור מצוץ מן האצבע. כשאיי.פי נדרשו להסברים, הם טענו כי לא חשדו שהרוסים ניחנו בהומור הנדרש. ואכן, המתיחה הראשונה הזאת מיוחסת להוראה שהוציא המנהיג מיכאיל גורבצ'וב, שביקש במסגרת מדיניות ההפשרה, הגלסנוסט, לאמץ את השטותניקיות המערבית.

1993 | שינויים בהרגלי הנחיתה

בשנת 1993 הופסקו שידורי תחנת רדיו kgb fm בהודעה כי מעבורת האוויר צ'אלנג'ר הופנתה מאתר הנחיתה המקורי שלה בבסיס חיל האוויר אנדרוז אל שדה התעופה מונטגומרי פילד, סמוך לסן דייגו. הידיעה גרמה לאלפי אנשים למהר אל שדה התעופה, להתמקם על המסלול ולהמתין לנחיתה. איש מהם לא הבחין שהמסלולים בשדה מספיקים בקושי לנחיתת מסוקים. יתר על כן, באותם ימים לא הייתה שום מעבורת אמריקאית בחלל. משטרת סן דייגו, שעסקה בהכוונת התנועה במשך שעות, הודיעה כי תתבע את תחנת הרדיו האחראית למתיחה.

1995 | חייזר עם מוח של כבש

עב"מים, צלחות מעופפות כפי שנקראו פעם, היו נושא לאין-סוף סיפורים בתרבות האמריקאית. המפורסם שבהם התרחש ליד רוזוול בניו מקסיקו ביולי 1947, עם התרסקות גוף כזה, והתפזרות חלקים, יש אומרים של חוצנים. ב-1995 טען המפיק ריי סנטילי כי בידיו סרט צילום של ניתוח גופת חוצן שבוצעה על אחד משרידי אתר ההתרסקות. בדיקה מדוקדקת לימדה שהסרט צולם בשנות ה-60. רק ב-2006 הודה סנטיני כי הוא רקח את חלקיו הפנימיים של החוצן ממוח כבש, מריבת אוכמניות וממעי של תרנגולת.

דצמבר 1994 | האפיפיור ביל גייטס

בחורף 1994 התרחשה מתיחת הרשת הגדולה הראשונה. מקורה בהודעה כביכול של מייקרוסופט לעיתונות שלפיה ענקית התוכנה תרכוש את הכנסייה הקתולית. ביל גייטס צוטט בהודעה כמי שאומר כי הדת היא עסק בצמיחה וש"המשאבים המשותפים של מייקרוסופט ושל הכנסייה הקתולית יאפשרו לנו להפוך את הדת לנגישה ולכיפית יותר לקהלים רחבים יותר". תנאי העסקה כללו רכישה בלעדית על-ידי מייקרוסופט של שידורים אלקטרוניים של הברית החדשה והצגה מקוונת של טקסים דתיים. מייקרוסופט הוציאה הכחשה. מקור ההודעה לא נודע עד היום.

אפריל 1994 | אם שותים, לא גולשים

בשנת 1994 פרסם הירחון PC Computing ידיעה שלפיה הקונגרס עומד להעביר חוק שיאסור לגלוש באינטרנט במצב שיכרות. הירחון הזהיר כי האף.ב.איי ינצל את החוק החדש כדי לצותת לכל מי שיגלוש בגילופין, והסביר את יוזמת החוק בכך שהרשת מכונה "אוטוסטרדת המידע", ולכן הממשל לא רוצה שיכורים שנוהגים בה, ולא משנה שמדובר באוטוסטרדה וירטואלית. המאמר גרר תגובות נזעמות לקונגרס, עד כי משרדו של הסנטור טד קנדי הוציא תגובה ובה הכחיש שמועות כאילו הוא תומך בהצעת החוק. אלא שקוראים חדי עין יכלו לשים לב לכך שהצעת החוק מוספרה 040194, כלומר ה-1 באפריל 1994 בתעתיק האמריקאי, ושאיש הקשר הוא Lirpa Sloof , כתיבה במהופך של הביטוי "שוטי אפריל".

1996 | צוחקים איתכם, קומרדס

בשנת 1996 הוציאה סוכנות הידיעות הרוסית טאס ידיעה שלפיה הפרלמנט הרוסי דן בחידוש ברית ורשה, אותה התארגנות צבאית של הגוש הקומוניסטי ששבקה חיים חמש שנים קודם לכן. סוכנויות הידיעות של הרפובליקה הצ'כית ושל בולגריה מיהרו לשדר את הידיעה, והבהלה התעוררה. סוכנות טאס מיהרה להודיע שהכול בצחוק, ואף פירסמה התנצלות.

1996 | לאכול ביד שמאל

באביב 1996 פרסמה חברת החטיפים מארס הודעה ב"ליידי טלגרף" הלונדוני, שלפיה תשווק מעתה את החטיפים שלה בשתי גרסאות - לאוחזים ביד ימין ולאלה האוחזים ביד שמאל. לדברי החברה, כל איטרי יד ימין שאחזו בחטיף ביד שמאל, קרעו את העטיפה במקום הלא נכון ונגסו בחטיף בניגוד לזרימת השוקולד המצפה אותו. החברה ביקשה לתקן את העיוות ההיסטורי הזה, ולכן מעתה ישווקו שני סוגי חטיפים - עם האותL ועם האות R, ועם סימון קריעת העטיפה בהתאם.

אפריל 1996 | אנדרטת הטאקו

באפריל 1996 הופיעה מודעה בשישה מגדולי העיתונים בארצות הברית, ביניהם ה"ניו יורק טיימס", ובה בישרה רשת המזון המהיר טאקו בל כי היא עומדת לרכוש את פעמון החירות, סמל לאומי אמריקאי, וכי היא עומדת לשנות את שמו ל"פעמון החירות של טאקו". הרשת הבטיחה כי הפעמון ימשיך להיות נגיש לציבור, ופנתה לתאגידי ענק בקריאה לרכוש סמלים לאומיים נוספים במטרה להקל את החוב הלאומי של ארצות הברית. מאות אזרחים נזעמים התקשרו לאתר בפילדלפיה שבו ניצב הפעמון כדי להביע את מחאתם. מזכיר העיתונות של הבית הלבן, מייק מקארי, שהיה בסוד המתיחה, הוסיף כי במסגרת המגמה להפרטת סמלים לאומיים, אנדרטת לינקולן תימכר לתעשיית הרכב, ותיקרא מעתה אנדרטת פורד לינקולן מרקיורי. עוד באותו יום הוציאה טאקו בל ידיעה ובו התוודתה על המתיחה והוסיפה כי תתרום 50 אלף דולרים לתחזוק פעמון החירות. בחישוב תועלתי, התברר שהמתיחה הזאת השיגה לטאקו בל חשיפה בצורה של 400 ידיעות בעיתונות ועשרות אייטמים טלוויזיוניים, וחשיפה של 70 מיליון אמריקאים לסיפור. פרסום החינם הזה היה שווה להם 25 מיליון דולרים, ומכירות הרשת באותו שבוע זינקו בחצי מיליון דולרים לעומת השבוע שקדם לו.

1997 | ניקית את האינטרנט היום?

בשנת 1997 הופץ באינטרנט מייל המודיע כי האינטרנט ייסגר ל-24 שעות במהלך ה-1 באפריל, לצורך ניקיון. במייל נטען כי הדבר נחוץ כדי לאוורר ולפנות את הפסולת האלקטרונית שהצטברה במערכת, וכי חמישה רובוטים רבי עוצמה יטהרו תאי מייל ריקים וכתובות לא בשימוש וכיוצא באלה, וכי אסור בתכלית האיסור להשתמש באינטרנט בזמן הזה. מקור המתיחה היה המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. גרסה קודמת שלה מיוחסת לימי הטלפון, אז התבקשו אנשים לכסות את השפופרות כדי שהאבק לא יצא החוצה בעת הניקוי. ובישראל זכורה המתיחה: "גברת, תבדקי אם החשמל נוזל מהשטקר".

1998 | ההמבורגר ההפוך

כאילו איש לא הפיק לקחים מהמתיחה של מארס, בשנת 1998 פרסמה רשת ברגר קינג מודעת עמוד בעיתון "יו.אס.איי טודיי", ובה הכריזה על תוספת לתפריט שלהם: וופר לשמאליים. כל המרכיבים בוופר החדש יהיו זהים, ורק התבלינים יפוזרו בהיקף של 180 מעלות, יאפשרו חלוקת משקל שווה וימנעו נזילת הרכיבים מצדו הימני של הוופר. ברגר קינג הבטיחה לייצא את הוופר החדש למדינות נוספות שיש בהן אוכלוסייה גדולה של איטרי יד ימין. על אף שברגר קינג הכריזה למחרת שהכול עורבא פרח, ביקשו אלפי לקוחות את הוופר החדש. אחרים התעקשו לקבל את הוופר המקורי.

2000 | מי שנכווה ברותחין

בתחילת המילניום הופיע כוכב זמר מזרחי חדש בישראל, אלמוני שכונה "השרוף", עטוף תחבושות כולו, כתוצאה מכוויות, ומשותק ברגליו, שהשירה היא מפלטו. הוא הוציא כמה שירים שזכו להצלחה, התראיין למוסף "שבעה ימים" ב"ידיעות אחרונות" ורק כעבור כמה שבועות, בראיון טלוויזיוני אצל יאיר לפיד, הסיר את התחבושות שעל פניו וחשף את מראהו האמיתי - זה של הזמר חיים צינוביץ'. בין ההסברים שסיפק צינוביץ' לתעלול היה תחושתו שהוא "שרוף" ושאיש לא רוצה יותר לשמוע את המוזיקה שלו. הפרשה פתחה דיונים על טיבה של התקשורת ולהיטותה לסיפורים צהובים, חלקם לא בדוקים.

2002 | הגזר שורק כשהוא רותח

בשנת 2002 פרסמה רשת המרכולים הבריטית טסקו ב"סאן" הלונדוני מודעה שבה בישרה על הצלחתה בשיבוט של גזר שרקני. במסגרת תהליך ההנדוס פותח זן גזר שבצדו נקבי אוויר, וכאשר מבשלים אותו כהלכה הוא משמיע קול שריקה.

1933 | יש חיה כזו?

ראשיתה של אגדת המפלצת מלוך נס (כינוי חיבה: נסי), שהתגלתה כביכול במימי האגם בסקוטלנד, היא במאות קודמות. אבל רק בעידן המודרני סופקו ה"הוכחות" לקיומה. בשנת 1933 הופיע בשערי העיתונים התצלום הראשון של נסי, והחלה תנועה בלתי פוסקת עד היום של תיירים ושל סקרנים אל האגם.

ב-1972 טענה חבורת זואולוגים מיורקשייר כי הם משו ממימי האגם את המפלצת, גוף באורך חמישה מטרים ובמשקל טונה וחצי.

אלא שבבדיקה גילו מדענים באדינבורו כי מדובר בגופה של כלב ים שמקורו בדרום האוקיינוס האטלנטי. למחרת הודה עובד גן חיות כי הוא חמד לצון והקפיא גופה של כלב ים שמת שבוע קודם לכן, ואז זרק אותו למימי האגם. האיש הודה שהתכוון רק למתוח את חבריו, אלא שהמשטרה התערבה והסיפור התפוצץ בתקשורת.

1901 | מותק, תכבה את החמניות

הכותרת בגיליון ה-1 באפריל של כתב העת "חדשות הגנן הגרמני" הייתה מרעישה ומרגשת: יש צמחים וירקות עם מרכיב זרחני חזק שהופך אותם למקור אור. למשל, עם טיפוח נכון יכול פרח החמנית לספק די אור לקריאת עיתון. כדי להוכיח את התזה הציג כתב העת תצלום של העורך, כשהוא קורא בעיתונו בשעת לילה לאורם של פרחי החמנית שבגנו. עם ירקות כאלה, מי צריך אור במקרר.

1971 | סע הפוך

בשידור רדיו הודיעה תחנת רדיו צרפתית כי כל כלי הרכב באירופה יעברו מעתה לנהוג בצד שמאל של הכביש, כדי להקל על הבריטים את כניסתם לשוק האירופי

בשנת 1997 הופץ באינטרנט מייל המודיע כי האינטרנט ייסגר ל-24 שעות במהלך ה-1 באפריל, לצורך ניקיון. במייל נטען כי הדבר נחוץ כדי לאוורר ולפנות את הפסולת האלקטרונית שהצטברה במערכת

בחורף 1994 התרחשה מתיחת הרשת הגדולה הראשונה. מקורה בהודעה של מייקרוסופט לעיתונות, שלפיה ענקית התוכנה תרכוש את הכנסייה הקתולית. ביל גייטס צוטט בהודעה כמי שאומר כי הדת היא עסק בצמיחה

1998 | העם עם העב"ם

בשנות השיא שלו בערוץ 2 נהנה דודו טופז מקהל מאמינים שהיה מוכן לבלוע הכול. בתוכנית שוברת שיאי צפייה מ-1998 (ההערכות הן 48% רייטינג) הבטיח טופז לשדר חי נחיתת חייזרים. החייזר אכן הגיע, ואז הוריד את המסכה והתגלה כלא אחר מאשר ציפי שביט.

גם טופז עצמו נפל קורבן למתיחה בידי מאמיניו. זיו רובינשטיין, לימים מוזיקאי, נשלח לאחת מאותן משימות טופזיות - להצטלם לצד הכוכבת מישל פייפר. הוא חזר עם תמונה בגודל טבעי, זכה לתשואות, ורק כעבור יומיים התברר שרובינשטיין הצטלם מחובק עם תדפיס תמונה של פייפר על-גבי לוח דיקט.

אפריל 2002 | אחרונת הבלונדיניות

מדובר במתיחה קבועה במסווה של מחקר מדעי, המבשרת על היעלמותן של נשים בלונדיניות טבעיות. לאחרונה זה קרה בשנת 2002: מחקר שצוטט בכל הרשתות הגדולות, מבי.בי.סי ועד סי.אן.אן, גרס כי הבלונד נגרם על-ידי גן שנמצא בתהליך נסיגה ועומד להיעלם בתוך מאתיים שנה. המחקר צוטט כביכול מפרסומי ארגון הבריאות העולמי.