לידיעת הנהגים - האכיפה גוברת: מהיום אין יותר "דו"חות אזהרה"

אגף התנועה במשטרת ישראל מחריף את מדיניותו נגד עברייני תנועה: מהיום לא יוכל נהג שנתפס עובר על החוק לצאת בזול עם אזהרה בלבד ■ במשטרה מסבירים: מחקר הוכיח כי דו"חות האזהרה אינם יעילים במניעת תאונות

החל מהבוקר (ה') מדיניות משטרת התנועה מחריפה: מעתה אין יותר דו"חות אזהרה לנהגים שייתפסו עוברים על החוק - ובמקומם ייתנו דו"חות תנועה רגילים בלבד.

במשטרה מקווים כי צעד תקיף זה נגד הנהגים יוריד בצורה ניכרת את מספר עבירות התנועה על הכביש.

בהתאם למסקנות והמלצות שהתקבלו בתום עבודת מטה של צוות מקצועי באגף התנועה של משטרת ישראל, התקבלה ההחלטה לבטל את דו"חות האזהרה שהיו מקובלים עד כה. עד היום, נהג שנתפס מבצע עבירת תנועה יכל לקבל דו"ח מזהיר בלבד.

המחקר הוכיח את חוסר היעילות

עם זאת, נהגים בעלי 10 שנות ותק של רישיון נהיגה ו-5 שנים ללא רישום תעבורתי מכל סוג - יהיו היחידים שהמדיניות החדשה לא תחול עליהם - ויוכלו לקבל, באם ייתפסו חס וחלילה, דו"ח אזהרה. אבל גם נהגים אלה, אם ייתפסו בעבירות מסוימות כגון אי-עצירה בתמרור עצור, עקיפה בקו הפרדה רצוף ושימוש במכשיר סלולרי במהלך נהיגה - לא יוכלו להשתמש בפריבילגיה שלהם ויקבלו דו"חות רגילים כמו כולם.

מאגף התנועה במשטרה נמסר כי מדובר בשינוי מדיניות אכיפה, לאחר שזו נבחנה במסגרת מחקר אשר בחן אפקטיביות השימוש בדו"חות אזהרה, במסגרתו בוצעה סקירה ספרותית והשוואה למדיניות אכיפה בעולם ומחקר על פני שנתיים ( בשנים 2007-2008) בקרב 10,000 נהגים.

תוצאות המחקר הראו כי דו"ח האזהרה אינו אפקטיבי בצמצום תאונות הדרכים ובביצוע עבירות התנועה. למעשה, החוקרים גילו כי דו"ח רגיל הרבה יותר יעיל לעומת דו"ח האזהרה.

"הנתונים לא הותירו ספק באשר להיעדר ההרתעה של דו"ח האזהרה, ולמעשה עלה כי דו"ח זה נתפס בקרב הנהגים כ'הזדמנות נוספת' ולא כאקט מרתיע", אומרים במשטרה, ומסבירים כי נהגים שקיבלו דו"ח אזהרה ביצעו בממוצע פי שניים עבירות תנועה יותר מנהגים שקבלו דו"ח רגיל.

לצד הבשורה הרעה, גם ידיעה משמחת לנהגים הבוקר. היום מסתיימת חובת הדלקת אורות ברכבים פרטיים במהלך הנסיעה בשעות היום, בכבישים בין-עירוניים. תוקף ההוראה אינו חל על כלי רכב דו-גלגליים, מוניות, משאיות ואוטובוסים - שיצטרכו להמשיך להדליק אורות גם בשעות היום.