אורקל החדשה

לאחר רכישת סאן, אורקל גדולה ואגרסיבית מתמיד והמנכ"ל לארי אליסון תוקפני במיוחד

העסקים אצל לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל , נראים מצוין. חודשיים לאחר השלמת רכישת סאן, דיווחה אורקל בסוף השבוע על הביצועים ברבעון הפיסקלי השלישי. זהו הרבעון הראשון שכולל את תוצאות סאן, בינתיים רק לפברואר, אך מספיק כדי להבין כיצד נראית אורקל החדשה.

על-פי הדו"חות, אורקל מעסיקה כיום 106 אלף עובדים, לעומת 84 אלף ברבעון הקודם (כשליש מעובדי סאן פוטרו במשך השנה). מכירותיה הסתכמו ב-6.4 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר כ-10% מהעלייה הם בזכות סאן. עסקי החומרה של סאן תרמו 460 מיליון דולר למכירות, והרווחיות התפעולית הסתכמה ב-29%, לעומת 36% אשתקד.

עם עסקי חומרה פעילים, רואים באורקל שתי מתחרות עיקריות - SAP בתחום התוכנה, ו-IBM בתחום השרתים למרכזי הנתונים. עד כמה שהתחרות המתהווה ב-IBM היא מרתקת, ההתמודדות מול SAP היא רלוונטית יותר. את הבדיחה הרבעונית על חשבון המתחרה לא שמר אליסון לשיחת הוועידה עם האנליסטים, כהרגלו, אלא הצהיר כבר בהודעה לעיתונות: "אנחנו לוקחים נתח שוק גדול מ-SAP בכל רבעון, אבל SAP מובילה במספר המנכ"לים השנה. היא הודיעה על השלישי והרביעי, ולנו יש רק אחד".

ההערה של אליסון מתייחסת לעזיבתו של מנכ"ל SAP ליאו אפוטקר לפני חודשיים, ומינוי שני מחליפים במקומו, וכן למעורבותו של היו"ר, האסו פלטנר. מעבר לעקיצה המתוחכמת, יתכן שהמדיום כאן הוא המסר. הערות בסגנון זה בשיחת הוועידה הן חלק מההתנהלות השוטפת של אורקל, אך העברת מסר שכזה בהודעה לעיתונות נראית חריגה ובוטה יותר מכרגיל.

בשיחת הוועידה מבהירה אורקל את הסיבה. אליסון אמר בשיחה כי אורקל מתייחסת ל-SAP כאל חברה פגיעה. לדבריו, "הם ביצעו טעויות אסטרטגיות מהותיות". באורקל מתאמצים מאוד לשדר כי SAP מוטלת מדממת על הרצפה, והם לא צריכים לעבוד קשה. המצב של SAP, לאחר פגיעה קשה במכירות השנה והשינוי המפתיע בצוות ההנהלה, נראה בעייתי גם בעיני וול סטריט. "השוק אכן משתפר, אבל זה ברור שלצוות ההנהלה החדש של SAP מחכה דרך קשה", כתבו אנליסטים של סיטיגרופ.

שתי המתחרות שבחר אליסון, IBM ו-SAP, הן תמונות ראי שמשלימות אחת את השנייה ומגדירות ביחד את אורקל החדשה, כספקית של פתרונות מחשוב מלאים. למי שיש ספק, אליסון לא יסתפק רק בהשמצת המתחרות. לאורקל יש היום 18 מיליארד דולר בקופה, כדי להשלים את החוסרים בתחומי התקשורת והשירותים. כעת, כשסאן כבר הופכת לחלק מהאסטרטגיה, אפשר לסמן את עסקת הענק הבאה שתעשה החברה.