דו"ח התעסוקה במארס - הטוב ביותר בארה"ב מזה 3 שנים

שיעור האבטלה נותר זה החודש השלישי ברצף על 9.7% ■ היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט ■ התגובה לנתוני התעסוקה ניכרת בחוזים העתידיים על מדדי המניות שעולים ובשוק האג"ח בו נרשמת עלייה בתשואות ל-10 שנים ל-3.9% ■ הערכות היו לתוספת של 184 אלף משרות חדשות

שוק העבודה האמריקני עשה קפיצת מדרגה משמעותית בחודש מארס וייצר -162 אלף מקומות עבודה חדשים, עם זאת הצפי היה ליצירה של 184 אלף משרות חדשות כפי שהיה קונצנזוס תחזיות האנליסטים בארה"ב לפני פרסום הנתונים החשובים. שיעור האבטלה במארס נותר על 9.7% זה החודש השלישי ברציפות.

המספרים בחודש מארס היו החזקים ביותר שידע שוק העבודה מאז מארס 2007. הצפי לנתונים עורר מחלוקת בין האנליסטים כאשר ההערכות השונות של 84 הכלכלנים שהשתתפו בסקר של בלומברג נעו בין גריעה של 400 אלף משרות ליצירה של 360 אלף משרות.

על רקע דו"ח התעסוקה החיובי אמר היום שר האוצר האמריקני, טימות'י גייתנר: "הכלכלה מראה סימנים כי היא נכנסת לתקופה של צמיחה בת קיימא כאשר החברות מתחילות להעסיק מחדש עובדים. יש לנו עוד עבודה לעשות אך אני חושב כי הכלכלה בהחלט מתחזקת" אמר גייתנר בראיון לבלומברג והוסיף "התקדמנו הרבה, אך יש עוד מה לעשות וזה יקח עוד זמן מה לתקן את הנזקים".

"שוק התעסוקה עבר ל'מוד' של התרחבות" אמר לאחר פרסום הדו"ח הכלכלן הבכיר של מודי'ס, אהרון סמית' והוסיף "חלק מהגידול הינו בשל השיפור במזג האוויר לעומת חודש פברואר, אך מעודד יותר מכך - ניכרת התרחבות מהירה במספר המועסקים אותן שוכרות החברות בענפים השונים של המשק - מהנתונים עולה כי הגידול במספר המועסקים היה על בסיס רחב ולא נשען על תעשייה בודדת".

היום לא יתקיים מסחר בבורסות וול סטריט ואירופה לרגל "יום שישי הטוב", אולם התגובה לנתוני התעסוקה מגיע משוק המט"ח שם שומר הדולר על התחזקותו בשיעור של כ-0.3% כנגד האירו והין, מהחוזים העתידיים על מדדי המניות והסחורות אשר נותרו ללא שינוי ממשי וכמובן משוק אגרות החוב אשר פתוח היום לחצי יום מסחר ובו נרשמת ירידה במחירים ועלייה בתשואות, כאשר אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים המהוות את הבנצ'מרק בשוק זה הצביעו על עלייה בתשואה ל-3.9% לעומת רמה של 3.87% שנקבעה בסוף יום ה'.

הנתון לחודש פברואר עודכן כלפי מעלה והצביע על גריעה של 14 אלף משרות חדשות לעומת דיווח קודם לפיו בחודש פברואר נגרעו 36 אלף משרות משוק העבודה, כאשר ההנחה הקודמת היתה כי בגלל סופות השלגים העזות שפקדו את צפון-מזרח ארה"ב ואשר השביתו עסקים רבים, בעיקר באזור ניו יורק ופילדלפיה. לפיכך, חברות רבות דחו את העסקת העובדים לחודש מארס - אך הנחה זו רוככה עם פרסום העדכון היום.

השכר הממוצע לשעה ירד במארס ב-0.1%, הירידה הראשונה מאז החל משרד העבודה לדגום נתון זה בשנת 2006. הצפי היה לעלייה של 0.2%. במונחים שנתיים נרשמה במארס עלייה של 1.8% בשכר הממוצע לשעה לעומת צפי ל-1.9%.

מספר שעות העבודה השבוע הממוצע עלה ל-34 שעות שבועיות במארס לעומת 33.9 שעות שבועיות בפברואר, רמה שהיתה גם הצפי לחודש מארס.

8.4 מיליון משרות "נשרפו"

גורם נוסף שתרם לנתונים החזקים הוא העסקת העובדים הזמניים על ידי הממשל האמריקני, שכן מרשם האוכלוסין יעסיק בחודשים הקרובים 1.15 מיליון עובדים זמניים שיסייעו בביצוע מפקד האוכלוסין שנערך מדי 10 שנים. במארס הועסקו לצורך כך כ-48 אלף עובדים זמניים, כך שבניטרולם מדו"ח התעסוקה עלה מספר המצטרפים למעגל התעסוקה בארה"ב ב-114 אלף.

העסקה מאסיבית זו באה לידי ביטוי כבר במארס, אך תשפיע לטובה בעיקר על הנתונים בחודשים אפריל ומאי. בחודשים שלאחר מכן צפויה ירידה במספר המשרות שייווצרו בשל סיום העסקתם של אותם עובדים זמניים.

8.4 מיליון משרות איבד המשק האמריקני מאז דצמבר 2007, כאשר 4 מיליון משרות התאדו מאז שהנשיא ברק אובמה נכנס לתפקידו בינואר 2009. אובמה חתם בחודש שעבר על הצעת חוק לעידוד תעסוקה באמצעות הענקת תמריצי מס לחברות שיעסיקו מובטלים, בהיקף של עד 18 מיליארד דולר. הוא מנסה לקדם את חוק התעסוקה מזה מספר חודשים ונתקל עד כה בהתנגדות מצד הרפובליקנים בקונגרס, שמצידם קוראים להפחית את נטל החוב של הממשל ולא להעניק תמריצים נוספים.

למרות יצירת המשרות במארס, שיעור האבטלה נותר על 9.7%, מה שיגרום לפדרל ריזרב בראשותו של בן ברננקי להותיר את הריבית במשק על 0-0.25% בחודשים הקרובים. ברננקי הצהיר לאחרונה כי שוק העבודה "נותר חלש" וכרך את העלאת הריבית במצבו של שוק העבודה. ההערכה היא כי עד ששיעור האבטלה לא יתחיל לרדת באופן ניכר, הריבית בארה"ב תיוותר אפסית.

[לאתר המט"ח]