הבורסה סימנה "V" על המשבר - המעו"ף טיפס לשיא היסטורי

המדד השלים זינוק של 110% מאז השפל בנובמבר 2008 ■ חדשות שליליות בחו"ל לוחצות על השווקים והכבידו מעט על הבורסה: קשיים בחבילת החילוץ של יוון והתגברות ציפיות להעלאת הריבית בארה"ב ■ אקסלנס: "סטיות התקן יורדות; יציבות בשוק" ■ אלדר גנזל: "המגמה השורית בחיתוליה"

הבורסה ברמות השיא: מדד המעו"ף עלה היום (ג') לשיא ההיסטורי ב-1,237 נקודות והשלים בכך זינוק של כ-110% מאז השפל בנובמבר 2008, אז שהה המדד ב-592 נקודות. המדד נגע ב-1,242 נק' אך בשעות הצהריים החלו שוקי העולם להכביד על הבורסה והמדד איבד מעט גובה. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל, נמוך בכ-11% מהממוצע.

שוקי חו"ל נתנו, שוקי חו"ל לקחו. לאחר שמדדי המניות בוול סטריט טיפסו אמש לשיא של כ-18 חודשים, הפתיחה הבוקר בת"א הייתה חגיגית למדי והמעו"ף נשם אוויר פסגות. אך בהמשך היום החלו לזרום חדשות שליליות בחו"ל שלחצו מעט על המדדים בת"א. דיווחים בתקשורת הזרה דיברו על כך שיוון רוצה לעקוף את קרן המטבע הבינלאומית בחבילת הסיוע שלה ולהסתמך רק על האיחוד האירופי, מה שעלול להעמיד בספק את תוכנית הסיוע כולה. זאת, בשל התנגדות בקרב העם היווני לתוכנית הקיצוץ המאסיבי שדורשת קרן המטבע.

כמו כן, בארה"ב גברה הסבירות להעלאת הריבית בספטמבר נוכח הנתונים הכלכליים החזקים שפורסמו בשבוע האחרון. החוזים על הריבית מראים על סבירות של 37% להעלאת הריבית ל-0.5% בספטמבר, לעומת סבירות של 27% לפני שבוע. ציפיות אלה לוחצים את שוקי המניות מטה ותורמים להתחזקות הדולר.

"סטיות התקן על מדד המעו"ף יורדות לכ-12%, חודשים לא ראינו כזו רמה נמוכה", אמר אשר קוז'יקרו, מנהל חדר המסחר בקסם תעודות סל. "זה מעיד על יציבות בשוק. לא צופים תנודתיות גבוהה גם ברמות השיא".

בורסה
 בורסה

בינתיים בישראל, המשקיעים חוגגים את השיא ובמקביל ממשיכים להתכונן לשדרוג השוק הישראלי במדדי ה-MSCI ב-27 במאי. בשוק מצפים לזרימת הון פאסיבי פנימה לישראל לצד יציאתם של משקיעים אקטיביים (כגון קרנות גידור וקרנות נאמנות). יציאה זו מורגשת כבר מתחילת השנה. לפי נתוני בנק ישראל שפורסמו השבוע, משקיעים זרים מכרו מניות בבורסה בהיקף של כ-450 מיליון דולר בחודש פברואר, לאחר שרכשו מניות ב-1.75 מיליארד דולר בכל שנת 2009.

ובזמן שהציבור ממשיך לנהור לבורסה דרך קרנות הנאמנות, השורטיסטים אורבים מעבר לפינה והגדילו את יתרות השורט על מדד המעו"ף ל-504 מיליון שקל - שיא של כשנה. יתרות השורט בשבוע שהסתיים ב-25 במארס היו גבוהות ב-14% מאלה של השבוע הקודם.

"המגמה השורית בשוק המניות עודנה בחיתוליה", אמר אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג שטען בחודשים האחרונים כי המעו"ף ימשיך לעלות לעבר השיא. "מי שסימן לעצמו את השיא ההיסטורי כתחנה האחרונה יאלץ לשנות הערכותיו בקרוב. ההד התקשורתי הצפוי נוכח כיבושם של שיאים חדשים יחד עם פרסום נתוני מאקרו מעודדים, יאיצו גם בשונאי הסיכון שבינינו להשקיע במניות במהלך החודשים הקרובים".

עליות במניות הגז

מבין המניות הבולטות היום בבורסה, פריגו נסחרה על רקע הודעתה כי קיבלה את אישור סופי מה-FDA לשווק את הקצף Clindamycin Phosphate בריכוז של 1% שהינו הגרסה הגנרית לקצף Evoclin של גלקסו סמית' קליין. הקצף מיועד לטיפול באקנה (פצעי בגרות). לחברות ניתנה בלעדיות למשך 180 יום לשיווק התרופה והיא תתחיל בשיווק מיידי. מכירות המוצר ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר 2010 עמדו על 44 מיליון דולר.

‎"גלובס" חשף כי שאול אלוביץ' עבר משוכה נוספת בדרך לרכישת חברת התקשורת בזק כרשות ההגבלים העסקיים אישרה אתמול את עסקת מכירת גרעין השליטה בבזק בכמה תנאים: מכירת כל החזקות יורוקום ב-‏‎ yes‎‏(32%) לצד שלישי ואיסור על יורוקום, כבעלים של יבואנית הטלפונים של נוקיה, על כל העברת מידע וקביעת תנאים מסחריים עם חברות סלולר אחרות.

גיוון דיווחה כי השלימה את רכישת Sierra Scientific מ-Water Street Healthcare Partners תמורת 35 מיליון דולר במזומן.

מניות השותפות בקידוח "תמר", דלק קידוחים , אבנר , ישראמקו ואלון גז המשיכו לרכז עניין לאור ההערכותיו של ברקליס מהשבוע החולף כי שדה "תמר" יפיק 400-600 מיליון רגל מעוקב גז ליום. להערכת כלכלני ברקליס פיתוח השדה יתחיל בחצי השני של 2010 , יפעלו בו 5 בארות בשיא, והבאר הראשונה בו תחל לפעול ב-2012. השותפה האמריקנית של הקידוח, נובל אנרג'י, בלטה ביום ה' האחרון ואמש לחיוב במסחר בניו יורק.

טבע הודיעה ביום ה' האחרון כי בית משפט בנוואדה פסק לטובה בתביעתה למנוע מחברת Watson לשווק גרסה גנרית לתרופת המקור של החברה, ה-Seasonique. ווטסון למעשה לא תוכל לשווק את גרסתה הגנרית לפני ינואר 2024.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]