חשיפה ראשונה: מסלול "עוקף רנו" של "בטר פלייס"

"מגאנה שטייר" האוסטרית ו"איטלדיזיין" האיטלקית מפתחות עבור החברה לישראל ליין של 4 כלי רכב חשמליים בעלות של מאות מיליוני אירו, שייוצרו בסין במסגרת מיזם "קוואנטום צ'רי" המשותף לחברה לישראל ויצרנית הרכב הסינית צ'רי ■ תחילת הייצור מתוכננת ל-2013, והלקוח העיקרי יהיה כנראה "בטר פלייס"

החברה לישראל פועלת לפיתוח וייצור ליין שלם של כלי רכב חשמליים, שמיועדים לשרת, בין השאר, את מיזם "בטר פלייס" בתוך כשלוש עד ארבע שנים. כלי הרכב החשמליים ייוצרו במקביל לדגמי בנזין מקובלים, שיתבססו על אותה פלטפורמה, במסגרת מיזם "צ'רי קוואנטום" של החברה לישראל ויצרנית הרכב הסינית "צ'רי".

הפיתוח והעיצוב של כלי הרכב מתבצע כיום בסיוע קבלני הנדסה ועיצוב בתעשיית הרכב הבין לאומית ובהם חברת "מאגנה שטייר" האוסטרית וחברת העיצוב האיטלקית "איטלדיזיין ג'וגארו". בשלב הראשון, שאמור להסתיים באוקטובר השנה, מפתחים הקבלנים את הקונספט הטכני וההנדסי של ארבעה דגמים, שכוללים הכנה להנעה חשמלית ומכלול ציר אחורי, שיתמוך ככל הנראה במערכת "החלפת הסוללות" המהירה של בטר פלייס.

הדגמים כוללים דגם עירוני קומפקטי (CF1X), מכונית סדאן משפחתית (CF11), מכונית האצ'בק על אותו בסיס (CF14) ורכב פנאי - כביש/שטח קומפקטי (CF16). בשלב זה מושקעים כיום 37.2 מיליון אירו.

בשלב הבא, שאמור להסתיים בין ספטמבר 2012 לרבעון השני של 2013, יסיימו הקבלנים את כל המפרטים והביצוע הטכני כהכנה לייצור המוני של הדגמים במפעל של צ'רי קוואנטום, שיוקם במקביל בסין בהשקעה של כ-120 מיליון אירו. עלותו של שלב הפיתוח השני מוערכת בכ-170 מיליון אירו.

החברה לישראל מעריכה כי כדי להתחיל בייצור המוני של כלי רכב חשמליים היא תצטרך מימון חיצוני של עוד כ-400 מיליון אירו, שיושג באמצעות מימון בנקאי ומענקים ממשלתיים ומקומיים. יצוין כי עד כה המכונית החשמלית היחידה, שאספקתה הובטחה ל"בטר פלייס", היא ה"פלואנס" החשמלית של רנו. בענף מעריכים כי רנו הטילה מגבלות רבות על השיווק העולמי של הרכב ולפיכך אספקת כלי רכב חשמליים מהחברה לישראל, שמחזיקה כיום בכ-40% מהון המניות של "בטר פלייס", היא שלב חיוני בתוכנית הפיתוח העסקי של "בטר פלייס".