השקל מנותק: הדולר מתחזק בחו"ל - ובישראל נותר על 3.7 ש'

בנק ישראל רכש יותר מ-150 מיליון דולר אך היציג נותר ללא שינוי ■ האירו מתבוסס בשפל של 17 חודשים - 4.954 ש' ■ הדולר מתחזק בעולם בעקבות התגברות הסבירות להעלאת ריבית ה'פד' כבר בספטמבר

שוב חוסר קורלציה בין שוק המט"ח הישראלי לזה העולמי, שהניע את בנק ישראל להתערב ולרכוש דולרים. הדולר נסחר הבוקר (ג') בהיחלשות מול השקל למרות שבעולם הוא התחזק מול המטבעות המובילים, מה שגרם לבנק ישראל לרכוש דולרים ולחזק את הדולר בישראל. במהלך הפסח נותר בנק ישראל מחוץ לשוק, אולם היום הוא חזר וקנה יותר מ-150 מיליון דולר.

הדולר עלה ב-0.08% בלבד ושערו היציג נקבע ב-3.7 שקלים לאחר שבבוקר, לפני התערבות ב"י, הוא נסחר ב-3.689 שקלים. האירו היציג נחלש ב-0.6% ל-4.959 שקלים - שפל שלא נראה מאז ה-17 בנובמבר 2008. בעולם, התמונה שונה לגמרי: הדולר מתחזק ב-0.8% מול האירו לרמה של 1.337 ד' לאירו ועולה ב-0.9% מול הליש"ט ל-1.515 ד' לליש"ט.

בנק ישראל חזר מחופשת הפסח והחל להכניס פקודות הוראה לרכישות דולרים. הסוחרים בשוק, שראו את בנק ישראל חוזר לפעילות, לא חיכו והחלו לרכוש דולרים גם כן. זמן קצר לאחר מכן החל בנק ישראל לרכוש, לפי הערכות בשוק, סכום קטן יחסית של עשרות מיליוני דולרים. בהמשך היום גברה ההתערבות והבנק רכש יותר מ-150 מיליון דולר, בעיקר דרך הברוקרים הפרטיים אך גם דרך הבנקים.

מאז שבנק ישראל העלה את הריבית ב-0.25% ל-1.5% בשבוע שעבר, נחלש הדולר מרמה של 3.75 שקלים לכ-3.69 שקלים, בעוד שהאירו התבסס מתחת לרמה הפסיכולוגית של 5 שקלים. ברקע, בנקים זרים מכרו דולרים נוכח התרחבות פער הריביות בין ישראל לארה"ב, ואילו בנק ישראל לא רכש כמעט דולרים בתקופת חג הפסח.

ארה"ב: גוברות הציפיות להעלאת הריבית

ובזמן שהדולר נחלש בישראל, הוא כאמור מתחזק בעולם בעקבות נתונים כלכליים חזקים שפורסמו בימים האחרונים בארה"ב, אשר מעידים על המשך התאוששות הכלכלה האמריקנית. נתוני התעסוקה שפורסמו ביום ו' היו החזקים ביותר מזה 3 שנים (יצירה של 162 אלף מקומות עבודה במארס) ואתמול נודע כי מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים עלה ל-55.4 נק' במארס מ-53 נק' בפברואר.

אותם נתונים כלכליים חזקים בארה"ב הגבירו את ההערכות בשוק כי הריבית שם תעלה ב-מוקדם מהצפוי. החוזים העתידיים על הריבית מראים כי ישנה סבירות של 34.7% כי ריבית ה'פד' תעלה ל-0.5% בספטמבר, לעומת סבירות של 24.7% לתרחיש זה לפני שבוע. הריבית שם עומדת היום על 0-0.25% והעלאתה עשויה לתרום להתחזקות הדולר.

אך יש מי שמאמין כי התחזקות הדולר בעולם הינה זמנית. הבנק המרכזי של סין, למשל, העריך השבוע כי התחזקות הדולר בתקופה האחרונה הינה תיקון בלבד וכי הוא יחזור להיחלש נוכח הגירעונות התקציביים האדירים של הממשל האמריקני. פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, מעריכה בסקירה עדכנית שפורסמו היום, כי השקעה במטבעות של סין, ברזיל, קנדה ואוסטרליה הינה עדיפה על ההשקעה בדולר האמריקני. באותה סקירה המליצה פימקו למשקיעים להקטין החזקות באירו, בליש"ט ובין היפני.

[לאתר המט"ח]