מלכודת דובים בבורסה? יתרות השורט על המעו"ף זינקו לשיא של שנה

המעו"ף אמנם בשיא היסטורי, אך השורטיסטים אורבים לציבור שנוהר לבורסה דרך קרנות הנאמנות ■ פרטנר מרכזת את פוזיציות השורט הגבוהות ביותר במעו"ף ■ עוד על הכוונת: אפריקה, טאואר ומניות ביומד

בזמן שהבורסה בת"א שוברת שיאים יש מי שהולך נגד הזרם ומהמר כי גל ירידות נמצא בפתח. אלה הם השורטיסטים, שהגדילו את ההימור שלהם נגד מדד המעו"ף ופתחו יתרות שורט שלא נראו כמותן מזה כשנה.

לפי נתוני הבורסה שפורסמו היום (ג'), יתרות השורט על המעו"ף הסתכמו ב-504.7 מיליון שקל בשבוע שהסתיים ב-25 במארס, עלייה של 13.8% לעומת השבוע שלפני כן. מדובר ביתרות השורט הגבוהות ביותר מאז ה-26 במארס 2009.

פעולות שורט (מכירה בחסר) על נכס מבוצעות על ידי סוחרים המעריכים כי שוויו של אותו נכס יירד, וכך הם יוכלו לגרוף מכף רווחים. עלייה ביתרות שורט בתקופה בה הנכס שוהה ברמת שיא אינה דבר חריג, אולם הדבר מראה כי בעוד הציבור שועט לעבר הבורסה (כפי שהדבר בא לידי ביטוי בגיוסי קרנות הנאמנות), יש מי שמהמר נגד הציבור וממתין לגל ירידות.

"אם מסתכלים על השנה האחרונה, אז כל שחקני השורט רק נתנו אוויר לעליות", אומר לנו סוחר בכיר בשוק. "העליות במניות הכריחו את השורטיסטים לסגור פוזיציות והם נתנו עוד ועוד אוויר. בינתיים, השורטיסטים לא הוכיחו את עצמם וכל ירידה הייתה לצורך עלייה".

מניית המעו"ף שמרכזת את יתרות השורט הגבוהות ביותר הינה פרטנר , עם פוזיציות שורט בהיקף של כ-200 מיליון שקל, עלייה של 8.6% לעומת השבוע שהסתיים ב-18 במארס. משקלה של מניית פרטנר במעו"ף הינו כ-4.5% מהמדד.

גם במניית אפריקה ישראל נרשם גידול נוסף ביתרות השורט, גידול של 2.6% ל-65.4 מיליון שקל. משקלה של מניית אפריקה מהווה 1.16% ממדד ת"א 75 . יתרות השורט על מניית טאואר ממשיכות לשהות בשיא - 54 מיליון שקל - והיא המניה השנייה במדד ת"א-75 בטבלת פוזיציות השורט, אחרי כלל ביטוח שמרכזת יתרות של 90.8 מיליון שקל (ירידה של 2.8%). משקלה של טאואר במדד 75 עומד על 2.29%, ואילו של כלל ביטוח עומד על 3.31%.

בקרב מניות היתר, מניות הביומד ממשיכות לרכז יתרות שורט גבוהות. בדי פארם נרשמה ירידה של 11% ביתרות השורט ל-7.9 מיליון שקל אולם מנגד בדי מדיקל נרשמה עלייה של 10% ל-5.5 מיליון שקל. גם בבריינסוויי נרשם גידול של 8% בפוזיציות השורט לרמה של 6.8 מיליון שקל. מניית גבעות , המניה המדוברת ביותר בפורום המניות של "גלובס", ריכזה יתרות שורט של 3.9 מיליון שקל, ירידה של 17%.