ויסמן נערך לדיבידנד ענק ברבוע כחול: שוקל למזג לתוכה את דור-אלון

המיזוג יביא לגידול בהון העצמי של רבוע כחול ויאפשר חלוקת דיבידנד במאות מיליוני שקלים ■ מנוע צמיחה נוסף טמון בהשקעה האדירה בחברות-הבנות ובנכסים "שיהוו את מקור הצמיחה העיקרי של החברה"

שינוי מבנה ההחזקות בקבוצת אלון צובר תאוצה: לאחר שבתחילת השנה פוצלה פעילות חיפושי הגז מחברת הדלקים דור-אלון , כעת מתכננים בקבוצה להעביר את ההחזקה בדור-אלון עצמה לידי החברה-האחות, רבוע כחול ישראל , תוך כדי איחוד פעילותן הקמעונאיות של שתי החברות.

קבוצת אלון היא חברת החזקות פרטית הנמצאת בשליטת ביילסול (50.38%) וארגוני הקניות של הקיבוצים (46.9%)2. בחברת ביילסול מחזיק דודי ויסמן - המזוהה עם צמיחתם האגרסיבית של עסקי הקבוצה - ב-19.8% מההון, כאשר בן-דודו, עו"ד שרגא בירן, מחזיק ברוב המניות בה (79.4%).

מלבד השליטה בדור-אלון וברבוע כחול, לקבוצה ישנה פעילות דלקים וזיקוק בארה"ב תחת חברת אלון USA, וכאמור היא גם בעלת השליטה בחברת אלון חיפושי גז, המחזיקה ב-3.8% מהזכויות בקידוח תמר.

העברת השליטה בדור-אלון תיעשה בדרך של החלפת מניות. כיום מחזיקה קבוצת אלון ב-80.05% ממניות דור-אלון, השוות בשוק כ-680 מיליון שקל, וב-68.65% ממניות רבוע כחול, ששווין עומד על 1.47 מיליארד שקל.

תמורת מניות דור-אלון שיעברו לידי רבוע כחול, תקצה רבוע כחול לקבוצת אלון מניות נוספות בחברה, אשר יעלו את שיעור האחזקות של אלון בחברה.

יחס ההחלפה עדיין לא נקבע, אולם לאחר ביצוע המהלך תעלה אחזקת אלון ברבוע כחול לכ-80%. מצבם של בעלי המניות מקרב הציבור בדור-אלון לא צפוי להשתנות בעקבות העסקה.

אמנם אחזקות הציבור ברבוע כחול עלולות להיות מתחת לרף אותו הציבה הבורסה על מנת להיכלל במדדים, אולם לא מן הנמנע כי אם זה יקרה, לאחר שיושלם המהלך תבצע רבוע כחול הנפקה או הפצת מניות על מנת להמשיך לעמוד בדרישות הבורסה, ולהמשיך להיסחר במדד תל-אביב 100.

שמה של החברה ישונה בעקבות העסקה, והיא תיקרא "אלון אחזקות ברבוע כחול ישראל".

המשבר הורגש גם בקבוצת אלון

ביצוע עסקת החלפת המניות מותנה בקבלת אישורים בחברת אלון הפרטית, וכן את אישורם של ועדת הביקורת, דירקטוריון, ובעלי המניות של רבוע כחול.

אם תושלם העסקה, ההון העצמי של רבוע כחול, שעמד בסוף 2009 על 1.2 מיליארד שקל, צפוי לגדול באופן משמעותי.

רבוע כחול אמנם חילקה בשנים האחרונות דיבידנדים לבעלי מניותיה, אולם לאחר השלמת המהלך היא צפויה לחלק דיבידנד גדול בהיקף של מאות מיליוני שקלים, הדורש את אישור בית המשפט. בסוף השנה היו בקופת רבוע כחול מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף של כ-825 מיליון שקל, כך שלחברה לא תהיה בעיה בביצוע חלוקת הדיבידנד.

רוב הכסף מהדיבידנד יתקבל כאמור אצל קבוצת אלון, אשר אותות המשבר הורגשו גם אצלה בשנה החולפת. בדו"חות אפריקה, שהחזיקה עד לפני מספר חודשים כ-26% בקבוצה, מפורטים תוצאות הקבוצה, מהם עולה כי בשנת 2009 תרמה לה אלון הפסד של 61.5 מיליון שקל ב-9 חודשים הראשונים של השנה, לעומת הפסד של 23.5 מיליון ב-2008 ורווח של 132.3 מיליון שקל ב-2007.

‏בסוף שנת 2008 עמד היקף החוב של קבוצת אלון סולו על 2.8 מיליארד שקל, כאשר רוב החוב הוא בגין אג"ח פרטיות שהנפיקה, ושצפויות להיפרע בין השנים 2016-2023. קבלת הדיבידנד מביצוע העסקה עם רבוע כחול צפוי להגדיל את הגמישות הפיננסית של הקבוצה, וכן לאפשר לה להרחיב את פעילותה.

‏דודי ויסמן, המשמש גם כיו"ר פעיל של רבוע כחול, אמר היום (ד') בשיחה עם "גלובס" כי "העסקה הזו היתה אצלי בראש עוד ב-2003 כשרכשנו את רבוע כחול. אני רואה בשני התחומים תחומים משיקים עם סינרגיה אדירה ביניהם. התפיסה בעולם היא שהדלק הוא עוד מוצר על המדף של הסופר, ורשתות הסופרמרקטים מפעילות תחנות תדלוק בחניוני הסופרמרקטים, וכך הן מכסות את מלוא סל הקניות של המשפחה".

לדבריו, איחוד הפעילויות ייצור "מחזור של 13.5 מיליארד שקל ומסה של 700 נקודות מכירה, כאשר ביטול כפילויות יביא לסינרגיה ולחיסכון בעלויות של עשרות מיליוני שקלים".

על פעילות אלון ‏‏USA‏, שהסבה לקבוצה בשנה החולפת הפסד כבד, העדיף ויסמן שלא לדבר, אולם על ההחזקה במאגר "תמר" אמר כי "קיווינו למצוא את הגז, אבל לא לקחנו אותו בחשבון, והוא לא היה חלק מתכנית העבודה שלנו".