נתניהו יחסוך 45 דקות בטיסה לוושינגטון - הציבור ישלם עוד חצי מיליון דולר

רה"מ יטוס לוושינגטון במיליון דולר באל-על מבלי שהוצא מכרז ■ המדינה היתה מוציאה מחצית מהסכום לו היה מתפרסם מכרז ■ משרד רה"מ: "אל-על היא היחידה שטסה ללא חניית ביניים לארה"ב"

בפעם השנייה בחודש האחרון בוחר ראש הממשלה בנימין נתניהו לטוס לוושינגטון עם חברת אל על מבלי שפורסם מכרז לבחירת חברת התעופה. ביום שני הבא יצא ראש הממשלה לביקור בן יומיים בוושינגטון לוועידת הגרעין שבה ישתתף גם הנשיא האמריקני, ברק אובמה. עלות הטיסה של ראש הממשלה ופמלייתו במטוס חברת אל על עומדת על כמיליון דולר.

יש לציין כי במכרז שהוציאה לשכת ראש הממשלה בעבר, הציעה חברת ארקיע כמחצית מהסכום עבור הטסת ראש הממשלה לאותו היעד, אולם במשרד ראש הממשלה בחרו לטוס עם אל על. אז הסבירו במשרד ראש הממשלה כי העדיפו את אל על לנוכח העובדה שארקיע מבצעת עצירת ביניים לתדלוק. מבדיקת "גלובס" עולה כי עצירת ביניים מאריכה את הנסיעה ב-45 דקות בלבד ובחיסכון של חצי מליון דולר.

גם לפני חג הפסח ביקר נתניהו בוושינגטון, שם נועד עם ברק אובמה, וגם אז בחרה לשכתו שלא לפרסם מכרז לבחירת חברת התעופה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה, כי "נוהל טיסות ראש הממשלה לפגישות מדיניות בחו"ל לא השתנה והוא זהה לזה שהיה נהוג במשרד ראש הממשלה בעבר. על פי הנחיות גורמי הביטחון, ראש ממשלת ישראל טס לחו"ל אך ורק בחברות תעופה ישראליות. את ההתקשרות עם חברות התעופה מבצעת חברת נסיעות, שנבחרה במכרז וכפופה לחשב הכללי במשרד האוצר.

משרד ראש הממשלה העביר לחברת הנסיעות על פי הנוהל המקובל הגדרת צורך לטיסה ישירה לוושינגטון, ללא חניית ביניים. הצורך בטיסה ישירה נובע, בין היתר, מכך שראש הממשלה טס לארה"ב מיד לאחר השתתפותו באירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, נוחת בוושינגטון ומשתתף בפגישות ודיונים של יומיים במסגרת פסגת ביטחון הגרעין (ה-NSS).

אל-על היא חברת התעופה הישראלית היחידה שטסה ללא חניית ביניים לארה"ב. בטיסות ליעדים קרובים יותר, למשל באירופה, מתבצע מכרז בין כל חברות התעופה הישראליות שיכולות לטוס ישירות ליעדים הרלוונטיים. על מנת לחסוך בהוצאות טיסותיהם של ראשי המדינה בעתיד, הנחה ראש הממשלה את מנכ"ל משרדו לבצע עבודת מטה לבחינת הכדאיות הכלכלית של רכישת מטוס על ידי המדינה".