הדבר שבאמת מפתיע בבורסת ת"א

נכון שיכולות להיות עליות נוספות, אבל המשקיע המתוחכם ימהר למיין ולמכור חלק מהחזקותיו

העובדה שהבורסה בשיא לא באמת חשובה. מספר מניות ובהן טבע , מניות הגז והתקשורת הן שלקחו אותה לשם.

העובדה שיש מניות רבות שנמצאות בשיא, ושחשוב מכך - הן מתומחרות באופן מלא שמשקף תמונה אופטימית לעתיד, היא הרלוונטית.

העובדה שלמרות רמת המחירים של מניות רבות בשוק קשה למצוא אנליסטים ומנהלי השקעות אשר מצביעים על מניות שצריך למכור כי הן פשוט עברו את שוויין הריאלי, היא המפתיעה.

העובדה שמניות רבות שבתקופת המשבר נסחרו בחצי, שליש או רבע מהמחיר הנוכחי וההמלצה הגורפת בשוק הייתה למכור אותן ולאחר התיקון המדהים במחיר ממליצים לרכוש את אותן מניות בדיוק היא המדהימה.

ושוב, שוכחים מהמחירים

שנה אחורה מהיום הכל היה נראה שחור. כלכלת ארה"ב נראתה בדרך לאבדון, הבנקים הגדולים היו תלויים לחלוטין ברצון הממשל וגם בישראל כולנו קיווינו שגלי הענק מהאוקיינוס לא יגיעו ויטביעו גם אותנו. ההתאוששות של השנה האחרונה בכלכלות ובשווקים היא כבר היסטוריה אך חשוב שיותר משקיעים ילמדו את הכלל הפשוט.

כשהכל נראה שחור והמחירים מתכווצים לאורך ולרוחב הבורסה זה זמן לקנות. כאשר העתיד נראה ורוד וכל יום נשברים שיאים חדשים זה הזמן למכור. נשמע פשוט. נשמע הגיוני ועדיין מרבית המשקיעים לא פועלים כך. כולם מנסים לרכוש מניה, אג"ח או מדד במחיר הנמוך ביותר ולמכור אותו בשיא. כלומר לתפוס את ה"שפיצים".

יכולת זו אפשרית רק בתיאוריה או בסיפורים לחבר'ה. לא במציאות ולא לאורך זמן. בפועל מי שמשיג תשואה לאורך זמן הוא דווקא מי שמוותר על "שפיצים" ומוכן לקנות גם אם השחור יהיה שחור יותר ולמכור גם אם הורוד יהיה ורוד עז.

איפה המלצות המכירה?

אם זה המצב היינו צריכים לראות היום הרבה יותר המלצות מכירה מאשר בשיא המשבר. אולם היום ניתן לראות דווקא המלצות קניה בשפע ובמקרה הטוב גמגום כמו "תשואת שוק" או משהו דומה שלא באמת ניתן לפענוח. כפי שהמשקיעים לא אוהבים למכור לפני הזמן כך גם הממליצים לא אוהבים להמליץ לפני הזמן. אך בפועל זו הדרך האמיתית לנצח.

ההמלצה שלי

לפני קצת יותר משנה כתבתי כאן טור תחת הכותרת "יש חיים אחרי 2009". הטור תיאר את כדאיות ההשקעה דווקא בתקופה קשה בבורסה וספציפית דיבר על הכדאיות בקניית הבנקים הישראלים שנסחרו באותה תקופה במכפיל הון 0.3-0.5.

כיום מרבית הבנקים הגדולים כבר נסחרים במכפיל 1.1-1.2 על ההון והאטרקטיביות שבקניה במחיר הנוכחי נעלמה. המחיר הנוכחי משקף המשך שיפור, ובפועל הענף חוזר להתבסס בישראל ולהתחרות חזק מכפי שעשה בעבר, לכן נראה שזה דווקא הזמן למכור.

כפי שהסברתי קודם תמיד יתכנו עליות נוספות אך המשקיע המתוחכם צריך להעדיף לוותר על ה"שפיצים".

יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות