מכירת חיסול ב-AOL: אחרי ICQ, הרשת החברתית Bebo על המדף

AOL רכשה את Bebo לפני כשנתיים בתמורה ל-850 מיליון דולר - הרכישה היקרה ביותר של החברה מאז שנת 2000 ■ אנליסט: "הם בעצם מודים שהם שילמו יותר מדי על Bebo - וכעת הם רוצים להיפטר ממנה"

"העסקה הגרועה של המאה" - כך הגדיר לפני 3 חודשים מנכ"ל טיים וורנר לשעבר, ג'רי לוין, את המיזוג הכושל של החברה עם ענקית האינטרנט AOL, כ-10 שנים אחרי שנחתמה העסקה בהיקף של של 164 מיליארד דולר. עכשיו, חודשים ספורים אחרי ש-AOL התפצלה מטיים וורנר, היא מתחילה לנסות ולעשות סדר בבלגן.

לאחר שהודיעה בדצמבר כי תערוך רה-ארגון מאסיבי בחברה, במסגרת, תפטר 2,000-2,500 עובדים, בשבועות האחרונים דווח כי AOL עושה מאמצים כבדים למכור את תוכנת המסרים המיידים ICQ, אותה רכשה ממיראביליס הישראלית ב-1998 תמורת 407 מיליון דולר. במקביל היא מציעה למכירה גם את הרשת החברתית Bebo, אותה רכשה לפני כשנתיים בתמורה ל-850 מיליון דולר - הרכישה היקרה ביותר של החברה מאז שנת 2000.

במייל ששלח לעובדי החברה אתמול (ג') כתב מנהל חטיבת הרכישות ב-AOL, ג'ון ברוד, כי Bebo היא רשת חברתית שנמצאת בירידה, ולכן היא דורשת "השקעה משמעותית" על מנת להישאר תחרותית. בחברה ציינו כי עד לסוף מאי תתקבל ההחלטה אם לסגור את החברה ואת הרשת החברתית - או להיענות להצעות רלוונטיות, אם כאלה יגיעו.

הרשת החברתית Bebo אמנם זוכה להצלחה מחוץ לגבולות ארה"ב ובמיוחד בבריטניה, אבל היא מקרטעת יחסית לפופולריות הגואה של פייסבוק. עוד לפני ששמו אותה על המדף, ב-AOL שאפו לנצל את הפופולריות של Bebo בחו"ל כדי לנתב תנועת גולשים לאתרים נוספים בבעלותה על מנת להגדיל את האטרקטיביות שלהם בעיני המפרסמים, אך ללא הצלחה יתרה.

על-פי נתוני אתר Compete, בעוד פייסבוק רשמה ב-12 החודשים האחרונים גידול של 73% במספר המשתמשים הייחודים (יונקים) שביקרו באתרה - Bebo רשמה ירידה של 46%.

לדברי האנליסט קלייטון מורן מבנצ'מרק, המחיר ששילמה AOL עבור Bebo עורר תהיות גם בעת ביצוע העסקה, ועובדת מכירת החברה כעת מאששת את ההשערה כי מדובר היה בתג מחיר מוגזם. "הם בעצם מודים שהם שילמו יותר מדי על Bebo וכעת הם רוצים להיפטר מהחברה", אומר מורן על המכירה.

במקביל, כאמור, מנהלת AOL מגעים גם למכירת ICQ, שבעבר זכתה לפופולריות רבה כתוכנת מסרים מיידים, אבל מאז כניסת הרשתות החברתיות לעולם האינטרנט היא הופכת לפחות ופחות רלוונטית.

אתמול דווח כי חברת השקעות הטכנולוגיה הרוסית ProfMedia הציעה לרכוש את חברת ICQ שבבעלותה בתמורה ל-120 מיליון דולר. חברת השקעות רוסית אחרת, דיגיטל סקיי (DST), שהשקיעה בשנה שעברה בפייסבוק, הציעה מחיר גבוה יותר עבור ICQ, הנע בין 200 מיליון ל-300 מיליון דולר, על-פי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל".

במקביל, גם חברת האינטרנט הסינית Tencent מנהלת מגעים לרכישת ICQ. ב-AOL עצמה מעריכים את שוויה של ICQ ב-300 מיליון דולר.

כל 3 החברות לא מסרו תגובה לדיווחים על משא-ומתן.