אל-על תפצה שני אחים ערבים ב-30 אלף שקל על פגיעה בכבודם

ביהמ"ש קיבל את טענתם של שני אחים תושבי כפר אכסאל כי אל-על פגעה בכבודם, ביזתה אותם ונהגה בהם ביחס מפלה בעת בידוק ביטחוני שעברו לקראת חזרתם ארצה בטיסה מארה"ב

חברת התעופה אל-על חויבה לפצות שני אחים ערבים, תושבי כפר אכסאל שבגליל, בסכום של 30 אלף שקל, לאחר שבית משפט השלום בחיפה קיבל את טענתם כי החברה פגעה בכבודם, ביזתה אותם ונהגה בהם ביחס מפלה בעת בידוק ביטחוני שעברו לקראת חזרתם ארצה בטיסה מארה"ב.

האחים, עבד-אלוהאב ועבד-אלעזיז שלבי, הגישו לבית המשפט תביעה בגין אירועים שהתרחשו במהלך חודש פברואר 2007, כאשר חזרו מארה"ב בטיסת ישראייר מנמל-התעופה בניו-יורק.

בתביעה שהגישו נגד אל-על טענו האחים כי התייצבו בעמדת הבידוק הביטחוני כ-4 שעות לפני מועד הטיסה, ולאחר הבידוק שבוצע בנימוס, הם התבקשו להשאיר מזוודותיהם ואת כבודת היד שלהם בעמדת הבידוק ולחזור כעבור שעתיים. משחזרו, התבקשו לשוב בשנית כחצי שעה לאחר מכן, ובשובם נאמר להם כי משלב זה ועד לעלייתם למטוס תתלווה אליהם עובדת בטחון מטעם אל-על.

לטענתם, בשל עיכוב בטיסה התארך זמן הליווי, ו"המלווה" הלכה אחריהם לכל מקום ואף הגבילה את צעדיהם, עד שחשו כי נוהגים עמם כבעבריינים או כבפורעי חוק מסוכנים. עוד נטען כי "המלווה" נזפה באחד מהם לאחר שהלך לשוחח בטלפון בצד ונכנס לשירותים, ואמרה לו כי אינו יכול להסתובב סתם כך חופשי. לאחר שהשיב לה כי אין לה זכות להתנהג אליו בצורה כזו וכל עוד היא לא עוצרת אותו אז "שתעוף ממנו", בוא הוכרח על-ידי קצין ביטחון להתנצל בפניה או שלא יורשה לעלות לטיסה.

השופט אמיר טובי ציין כי אל-על נקטה נגד האחים באמצעים "נעדרי עיגון משפטי, תוך חריגה מסמכות ופגיעה מיותרת בתובעים". עוד הוסיף השופט כי "לא זו בלבד, אלא שאף במהלך ניהול המשפט לא ראתה הנתבעת לנכון להביע התנצלות, הבנה או צער על הפגיעה בתובעים. בכך העצימה את תחושת הזלזול והאטימות שהפגינה כלפיהם".

עוד נקבע כי הסמכויות הנתונות לאנשי הביטחון של אל-על כוללות ביצוע חיפוש על פני גופו של אדם, בבגדיו או בכליו, חיפוש המטען שברשותו ודרישה להזדהות, ואין בגדר אותן סמכויות את הסמכות להתלוות לנוסע, לעקוב אחריו או להתחקות אחר צעדיו לאחר שעבר את שלב הבידוק הביטחוני.

גם טענת ההגנה של אל-על, לפיה הליווי והמעקב שהוצמדו לתובעים מהווים המשך ישיר להליך החיפוש והנם בבחינת חלק ממנו, נדחתה.

"עם כל ההבנה לצרכי הביטחון, אין הצדקה להתעלמות גורפת מכבודו, חירותו וזכויותיו הבסיסיים של אזרח תחת הכסות של פרת הביטחון הקדושה", ציין השופט.

לגבי הדרישה מאחד האחים כי יתנצל בפני המלווה, קבע טובי כי "אין לה כל בסיס ועיגון בדין, וזו היתה בבחינת התעמרות בתובע וניצול לרעה של הכוח והסמכויות שניתנו בידי נציג הנתבעת ... והיא אינה אלא פרי יהירות ואטימות מצד נציג אל-על".

מחברת אל-על נמסר בתגובה: "אל-על מבהירה כי בטחון התעופה הישראלית הנו באחריות מדינת ישראל בלבד. אל-על התבקשה על-ידי המדינה לבצע את הבידוק בחו"ל גם עבור חברות התעופה ארקיע וישראייר, והיא פועלת בנושא על-פי הגדרות הביטחון של גורמי המדינה המוסמכים. אל-על רואה בחומרה רבה הטלת אחריות עליה בנושאים ביטחוניים אשר הינם באחריותה הבלעדית של המדינה. אל-על אינה מעוניינת לתת שירותי ביטחון בכלל ולחברות התעופה האחרות בפרט, ואף פנתה למדינה בבקשה להשתחרר ממתן שירותים אלה, ובכוונתה לחזור ולהודיע על כך למדינה".