אירופה ננעלה בירידות; טרישה מאמין כי יוון לא תגיע לחדלות פרעון

הריביות באירופה ובבריטניה נותרו ללא שינוי ■ בריטיש אירוויז ואיבריה חתמו על הסכם מיזוג ביניהן ■ אסיה סיימה בירידות ■ ביפן דווח שההזמנות למכונות רשמו ירידה בלתי צפויה של 5.4% בפברואר לעומת צפי לעליה של 3.8%

המדדים המובילים באירופה ננעלו היום (ה') בירידות שערים בהובלת הבורסות ביוון ובצרפת. בשעות הצהריים שעון ישראל פורסמו החלטות הריבית של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) ושל הבנק המרכזי בבריטניה. כצפוי, החליטו 2 הבנקים להותיר את הריבית על כנה: הריבית בגוש האירו נותרה ללא שינוי בשיעור של 1% והריבית בבריטניה נותרה על 0.5%.

על רקע משבר החוב היווני שהקפיץ את התשואות על האג"ח הממשלתיות שם והפיל את הבורסה של אתונה ביותר מ-3%, אמר היום הנגיד האירופי, טרישה כי "אינו צופה כי יוון תגיע לחדלות פירעון וכי ככל הנראה היא גם לא תזדקק לעזרה פיננסית של האיחוד האירופי". עם זאת חזר והבהיר כי הוא "רואה חשיבות גבוהה לכך שממשלת יוון תנקוט באמצעים הנדרשים ותיישם אותם".

במסחר בבריטניה בלטה לחיוב מנייתה של חברת התעופה בריטיש אירוויז , לאחר שחתמה עם איבריה הספרדית על הסכם מיזוג מחייב ביניהן, מיזוג שיושלם לקראת סוף השנה. שוויה של החברה הממוזגת יעמוד על 7.8 מיליארד דולר, כאשר בעלי המניות של בריטיש איירווייז יחזיקו ב-55% מהחברה החדשה ובעלי המניות של איבריה יחזיקו ב-45% מהמניות.

בהודעת בריטיש איירווייז נמסר, כי החברה הממוזגת תוכל להפיק יתרונות מהקונסולידציה בענף התעופה העולמי וכן תייצר סינרגיות בהיקף של 400 מיליון אירו בשנה, החל מהשנה החמישית למיזוג. שמה של החברה הממוזגת החדשה יהיה: אינטרנשיונל איירליינס גרופ (International Airlines Group) והיא תהיה רשומה הן בלונדון והן בספרד. בריטיש איירווייז רדפה זה זמן רב אחרי איבריה. 2 החברות מפסידות כספים כך שמיזוג ביניהן יביא להתייעלות בשוק התעופה העולמי שסובל ממצוקה. החברה הממוזגת תחזיק באמתחתה 408 מטוסים ותפעיל קווים ל-200 יעדים ברחבי העולם.

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי אמר אמש בנאום שנשא בדאלאס כי למרות שהכלכלה עדיין רחוקה מיציאה מכלל סכנה, או במילותיו "רחוקה מהיציאה מן היער", "הניחוש הטוב ביותר" שלו הוא ש"בעזרת המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפד' התנאים הכלכליים ימשיכו להשתפר במהלך השנה ויהיו חזקים מספיק על מנת לגרום לירידה איטית של שיעור האבטלה בארה"ב". "הכלכלה התייצבה והיא שוב צומחת, למרות שאנחנו לא יכולים להיות מרוצים כל עוד אחד מכל 10 עובדים אמריקנים מובטל והמצב הפיננסי של משפחות רבות עדיין מצוי בלחץ גדול".

המדדים המובילים בבורסות של מזרח אסיה נסוגו היום לאחר 5 ימי עליות רצופים וננעלו בירידות שערים. באוסטרליה דווח היום כי מספר המובטלים הצטמצם במארס ב-19,600 איש, בהתאם לציפיות. שיעור האבטלה ביבשת נותר על 5.3%. ביפן דווח שההזמנות למכונות רשמו ירידה בלתי צפויה של 5.4% בפברואר לעומת צפי לעליה של 3.8%.

מניית BHP Billiton רשמה ירידות שערים בסידני על רקע החולשה במכירי המתכות.