לאור פרשת הולילנד: משפט אולמרט נדחה בחודש וסדר העדויות שונה

(עדכון) - ביהמ"ש נענה לבקשת הפרקליטות והסכים כי העדים הבאים שיישמעו במשפט יהיו אלה הקשורים בפרשת ראשונטורס - ולא בפרשות טלנסקי ומרכז ההשקעות ■ עו"ד אלי זוהר: "אין סיבה ואין טעם שאולמרט ייעצר"

משפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, יושהה למשך חודש ימים ויתחדש רק ב-6 במאי - כך החליט היום (ה') בית המשפט המחוזי בירושלים, לאור בקשת הפרקליטות לשנות את סדר הבאת העדים במשפטם של אולמרט ושל ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן.

בית המשפט נענה לבקשת הפרקליטות והסכים כי העדים הבאים שיישמעו במשפט יהיו אלה הקשורים בפרשת "ראשונטורס" - ולא בפרשות מרכז ההשקעות וטלנסקי - וזאת לאור החקירה שמנהלת המשטרה בפרשת הולילנד.

ההחלטה על הפסקה בת חודש ימים מסתמכת גם על נסיבות אישיות הנוגעות לעו"ד נוית נגב, המייצגת את אולמרט בפרשת "ראשונטורס". בעוד כשבועיים יתקיים דיון בתיק שיעסוק בשאלות פרוצדורליות, ויאפשר לבית המשפט לברר את הסכמת הצדדים להגשת מסמכים ומוצגים שונים בתיק.

פרשות נוגעות

שלשום (ג') ביקשה הפרקליטות באופן מפתיע מבית המשפט לשנות את סדרי הדיון במשפטם של אולמרט וזקן - ולהעיד תחילה, בניגוד לתוכנית שנקבעה מראש, את עדי פרשת ראשונטורס, ורק לאחר מכן להביא את העדויות בפרשות טלנסקי ומרכז ההשקעות.

היום, לאחר הסרתו החלקית אתמול (ד') של צו איסור הפרסום בפרשת הולילנד, הסביר התובע, פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל, כי "קשה להניח כי חקירת המשטרה בפרשת הולילנד לא תשפיע על התיק שלפנינו - זו מחשבה שקשה לדמיין אותה. הסיכוי הגבוה הוא שהפרשות נוגעות זו בזו. מדובר באותן דמויות, באותם זמנים ובאותה שיטת פעולה".

לדברי אברבנאל, "החשד הוא לתשלומי שוחד שניתנו בפרויקטים שונים הנוגעים גם לעיריית ירושלים, גם למרכז ההשקעות וגם למשרד התמ"ת בתקופת כהונתו של אולמרט כשר התמ"ת. קשה לנתק בין הפרשות. הדברים עשויים להיות שלובים זה בזה, ולא מן הנמנע כי העדויות בחקירה השנייה ישמשו בתיק זה, או שיוזמנו עדים נוספים".

אברבנאל ציין כי "המשטרה והפרקליטות עוסקת רק בעניין הזה, ולכן החקירה בפרשת הולילנד תהיה קצרה מחקירות אחרות, אך לא ניתן לדעת מתי היא תסתיים. נוצר אילוץ לתביעה: אם לא ישונו סדרי הדיון - עלולה להיווצר פגיעה גם בחקירת המשטרה וגם במשפט, בית המשפט עלול לדון בסיטואציות שהעובדות בהן משתנות מדי יום בעקבות החקירה".

"עיניים סגורות"

עו"ד אלי זהר, סניגורו של אולמרט, הביע את מורת-רוחו נוכח התנהלות התביעה במשפט בימים האחרונים. "אני כועס על התנהגותה של התביעה בפרשה הזו", אמר זהר, "זו איננה סמכותה של התביעה לקבוע את סדרי הדיון. כולנו פעלנו בהתאם למתוכנן עד עתה".

הוא ציין כי תעודת החיסיון בנוגע לחקירה בפרשת הולילנד הוצאה כבר ב-3 בינואר, עוד לפני שהחל שלב ההוכחות במשפט. "לפני שרגלנו דרכה כאן כבר התנהלה חקירה אחרת, וכאשר ניהלנו כאן דיונים על סדר העדויות, התנהלה כבר הפרשה האחרת", אמר זהר. "התביעה איפשרה לנו ולבית המשפט להיכנס בעיניים סגורות לדברים, כשהיא יודעת שמתנהלת החקירה בפרשת הולילנד. הפרשות היו צריכות להיות חסויות בפני הציבור, אך לא מוסתרים מפנינו ומבית המשפט".

סניגורה של זקן, עו"ד מיכה פטמן, השווה את התנהלות הפרקליטות ל"קבוצת ילדים שמשחקים תופסת עם עיניים פתוחות ועיני שאר הילדים מכוסות, ואז הילד הראשון תופס את כולם. עינינו ועיני בית המשפט היו מכוסות עד היום. קיים כאן חשש לפגיעות בזכויות הנאשמים, ולכן הפרקליטות היתה צריכה לבקש בעצמה לעצור את המשפט ולא להשאיר זאת לנו".

עו"ד זהר: אין סיבה לחשוב שאולמרט ייעצר בפרשת הולילנד

משפטו של אולמרט התחדש הבוקר כשמעליו צילה הכבד של פרשת הולילנד, שנחשפה אתמול, כאשר אחד החשודים המרכזיים בה הוא מקורבו של אולמרט, עו"ד אורי מסר. לנוכח דיווחים, שלפיהם אישיות בכירה צפויה "להיחקר ואולי אף להיעצר" בפרשת החדשה, אמר היום פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר - בהתייחסות לאפשרות שאולמרט הוא שייעצר: "אני לא מעלה על דעתי לא סיבה ולא טעם שדבר כזה יתרחש".

לפני תחילת הדיון במשפטו של ראש הממשלה לשעבר, אמר עו"ד זהר בהתייחס לפרשת הולילנד: "יחד איתכם חוויתי מספר פרשות כאלה, שהתחילו בקול גדול והסתיימו בקול ענות חלושה, תקוותי היא כי גם פרשה זו תסתיים באותה הדרך. באולם תשמעו את דברינו, לרבות העובדה שמתקיים משפט שסדרו נקבע מראש, ובמקביל מתנהל משהו שמשבש את היכולת לנהל את המשפט באופן תקין. אולמרט נמצא כעת בחו"ל, וכשיסיים את תוכניותיו אי-שם בסוף שבוע הבא, הוא יחזור לארץ".

בתום הדיון הוסיף זהר בהתייחס לחקירה חגשה כי "הבעיה היא שמזה 3 חודשים מתנהלת חקירה, תוך שאנחנו מנהלים משפט, מבלי שנדע מזה. זה מצער, זה לא היה צריך לקרות. אני מקווה ומאמין שהפרשה הזו תסתיים כמו האחרות בלא כלום".

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, תקף בחריפות את התנהלות המשטרה והפרקליטות בנוגע לפרשת הולינד, והאשימן בכך שהן מונעות מהנאשמים את זכותם למשפט הוגן.

"כבר היינו בסרט הזה", אמר דן, "המשטרה והפרקליטות חוזרות על דפוס קבוע, בו בתחילת המשפט הן מוציאות צו איסור פרסום בכדי ליצור אווירה דרמטית. הבעיה היא שצווי איסור הפרסום הללו הם חד-צדדיים: התקשורת אומרת הכל, ולנו אסור לומר דבר. פוגעים בשמם של אנשים, ואחר-כך, כשהעשן מתפוגג - מגלים שלא כצעקתה. הפעם זה חמור הרבה יותר, כי לא רק שמשחירים שמות של אנשים בלי יכולת להתגונן - הפעם המשטרה והפרקליטות עושות זאת תוך כדי ניהול משפט".

דן הוסיף כי "נכון להיום, חוץ מכותרות גדולות, אף אחד לא פנה אלינו על מנת שאולמרט יקצר את נסיעתו לחו"ל. בכוונתו להמשיך בתוכנית פגישותיו כמתוכנן, כולל נוכחותו באירוע חשוב לקראת סוף השבוע באושוויץ, ולאחר מכן ישוב לארץ".

לגבי שאלה היפותטית בדבר האפשרות שאולמרט קשור בעצמו לפרשה וייעצר, אמר דן: "אנחנו לא מעלים על דעתנו שהמשטרה תעשה הצגה כזאת לשם ההצגה".