אגף הפנסיה בהסתדרות: ועדת בכר הובילה לחוסר אחריות מערכתית

(עדכון) - פרופ' דן גלאי: ועדת בכר לא גרמה להעלאת התחרותיות בשוק ■ "התוצאה לא בטוח שהיתה זאת שהתפללו לה. בסופו של יום את הבנקים החליפו חברות הביטוח, כאשר עדיין הבנקים נכנסים לחברות הביטוח בדלת האחורית"

"המטרות של רפורמות בכר היו טובות אחת מהן הייתה להגביר את התחרותיות ולהקטין את עוצמת הבנקים אשר שלטו על כמחצית מהשוק" .כך אמר היום (ה') דן גלאי יו''ר בית השקעות סיגמא ודיקן הפקולטה למנהל העסקים באוניברסיטה העברית בכנס על מערך הפנסיה בישראל שארגן בית הספר למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית .

"התוצאה לא בטוח שהייתה זאת שהתפללו לה. בסופו של יום את הבנקים החליפו חברות הביטוח, כאשר עדיין הבנקים נכנסים לחברות הביטוח בדלת האחורית. כל זה עד ועדת בכר 2 שתתכנס עוד 5 שנים", אמר גלאי.

עוד אמר גלאי כי "התחרותיות לא עלתה וכמובן דמי הניהול עלו. אך זה לא רק אשמת ועדת בכר, ישנם גורמים שונים כמו שינויים במיסוי ושינויים ברגולציה. לרגולציה עלויות גבוהות ואני מבין שהיא מיועדת לשמור על האזרח הקטן אך בטווח הקצר היא פוגעת בו כי העלויות גבוהות".

ראש אגף הפנסיה בהסתדרות, רו''ח זאב חושינסקי תקף את רפורמת בכר ואת אגף שוק ההון במשרד האוצר אוצר ואמר כי "היה סוג של חוסר אחראיות מערכתית בהשקעות בפנסיה של העמיתים בארץ. במשולש של מוסדים, האוצר שהוא הרגולטור ואלו שמוכרים את המוצרים נוצר חוסר אחריות - כולם היו חסרי האחריות. היחיד ששילם את המחיר היה העמית".

לדבריו, רפורמת בכר יצרה תחרות מאוד קשה על עמיתים ואפשרה בד בבד ניוד בין הקופות. "נוצרה תעשייה של יועצים וסוכנים שניגשו לעמיתים שאין להם מושג בשוק ההון והעבירו את העמיתים מקופה לקופה. הדבר יצר תמריץ שלילי להגיע לתשואות גבוהות מאוד בטווח קצר מאוד. הם הפכו חיסכון ארוך טווח לטווח קצר. אני מאשים בכך את אגף שוק ההון באוצר בזה שחייב את פרסום התשואה החודשית. חייבו את העמיתים להסתכל מדי חודש וחודשו על התשואות ויצרו תחרות פרועה ובכך גרמו למוסדיים להשקיע כספים בסיכון גבוה יותר על מנת להשיג תשואות בטווח קצר", אמר חושנסקי .