תביעות האבטלה בארה"ב עלו ל-460 אלף - לעומת הצפי לירידה

התחזיות היו לירידה ל-435 אלף תביעות מ-442 אלף ■ התביעות המתמשכות ירדו ל-4.55 מיליון - יותר מהצפי

כמדי שבוע משרד העבודה האמריקני פירסם לפני פתיחת המסחר את נתוני התעסוקה השבועיים לשבוע שהסתיים ב-3 באפריל. עפ"י הדו"ח, מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב עלו במפתיע בשבוע החולף לרמה של 460 אלף תביעות, בעוד שהתחזיות המוקדמות בשוק ציפו לירידה ל-435 אלף, מרמה של 442 אלף תביעות - נתון שלעצמו עודכן מ-439 אלף בשבוע הקודם.

מספר התביעות המתמשכות לדמי אבטלה ירדו בשבוע החולף והסתכמו ב-4.55 מיליון, יותר מהצפי המוקדם לירידה ל-4.63 מיליון תביעות, מקריאה קודמת של 4.662 מיליון תביעות מתמשכות בשבוע הקודם.

נזכיר, כי ביום שישי האחרון פורסם דו"ח התעסוקה החודשי - הטוב ביותר שידע שוק העבודה מאז מארס 2007. הנתונים הראו כי בחודש מארס האחרון נוצרו 162 אלף מקומות עבודה חדשים, ושיעור האבטלה נותר על 9.7% זה החודש השלישי ברציפות. מאז דצמבר 2007 המשק האמריקני איבד כ-8.4 מיליון משרות, כאשר 4 מיליון משרות התאדו מאז שהנשיא ברק אובמה נכנס לתפקידו בינואר 2009.

אתמול נאם יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, והתייחס לאבטלה כאתגר שעדיין עומד בפני הכלכלה האמריקנית המתאוששת, כשאמר כי הנתונים "חלשים מאוד" ומעיבים על הצמיחה ועל תהליך ההתאוששות. ברננקי ציין כי למרות שהכלכלה עדיין רחוקה מיציאה מכלל סכנה, או במילותיו "רחוקה מהיציאה מן היער", "הניחוש הטוב ביותר" שלו הוא ש"בעזרת המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפד' התנאים הכלכליים ימשיכו להשתפר במהלך השנה ויהיו חזקים מספיק על מנת לגרום לירידה איטית של שיעור האבטלה בארה"ב".

גם הפרוטוקולים של החלטת הריבית האחרונה שפורסמו יום לפני נאומו של ברננקי הצביעו על האבטלה כגורם המרכזי המסכן את ההתאוששות. בישיבת הפדרל ריזרב האחרונה הזהירו מהעלאת ריבית מוקדם מדי שעלולה לפגוע בסיכויי הצמיחה, והותירו את הריבית בשיעורה האפסי. בכירי הפדרל ריזרב מחכים לסימנים ברורים יותר לצמיחה בת קיימא במשק האמריקני לפני שיחליטו על תחילת התהליך של העלאת הריבית.