הנכד שהשקיע בהולילנד את כספי הפיצויים של סבו מגרמניה

הלל צ'רני

כספי פיצויים ששילמה גרמניה בשנים האחרונות ליורשי יהודים, שרכושם נגזל בידי הנאצים, התגלגלו גם הם לפרויקט הולילנד בירושלים, העומד במרכז פרשת השוחד החמורה שנחשפה אתמול (ד'). הלל צ'רני, מהעצורים המרכזיים בפרשה, שהיה בעליה של הקרקע שעליה נבנה הפרויקט ושל הקרקע בפרויקט צוק מנרה, השקיע בפרויקט הולילנד את כספי הפיצויים שקיבל מממשלת גרמניה בגין רכוש של סבו, הנס קרוך.

צ'רני, בן למשפחה ירושלמית עשירה, שעשתה את הונה בעסקאות נדל"ן בארץ ובחו"ל, אמר לפני שלוש שנים בראיון כי הוא חש אסיר תודה לרשויות בגרמניה על אופן טיפולן בתביעות הרבות שהגישו הוא ויורשים אחרים של סבו, שמת בישראל ב-1970.

הסב קרוך נחשב לאחד מעשירי היהודים בגרמניה לפני עליית הנאצים לשלטון. קרוך, בנקאי במקצועו התגורר בעיר לייפציג במזרח גרמניה ושלט בקבוצת חברות שהחזיקו באלפי דירות, שטחי קרקע נרחבים ומפעלי תעשייה. בין היתר, הקים ב-1928 את גורד השחקים הראשון בעיר, הנקרא עד היום על שמו. בנוסף הקים קרוך ב-1930 בתוך 46 שבועות שכונה מודרנית בת 1,018 יחידות דיור בסגנון באוהאוס, הנקראת אף היא על שמו (Krochseildung).

מאז איחוד גרמניה ב-1990 מנהלים יורשיו של קרוך, בהם צ'רני, עשרות תיקי תביעות לפיצויים בגין נכסים שונים, שהיו בבעלות הסב. מאז, הם קיבלו, לפי הערכות, פיצויים בהיקף עשרות מיליוני אירו בגין הרכוש הרב. ב-2006, למשל, קבע בית משפט בלייפציג כי בניין התיאטרון העירוני היה שייך לקרוך, והעירייה הציעה ליורשיו 3.8 מיליון אירו תמורת ויתור על תביעתם לבעלות בנכס.

קרוך הסב היה זה שרכש את גבעת הולילנד בשטח של מאות דונמים בדרום ירושלים, לאחר שנמלט מגרמניה ב-1938. בראש הגבעה הקים קרוך בתחילת שנות ה-60 את מלון הולילנד, שהתפרסם בזכות דגם ירושלים בימי בית המקדש השני, שנבנה עליו. הדגם נבנה ביוזמתו של קרוך בשנים 1962-1966 לזכר בנו יעקב, שנפל במלחמת העצמאות.

לפי החשד שנחשף כעת, צ'רני, נכדו של קרוך, היה פעיל מאוד במהלכים שהופעלו כדי שיינתנו היתרי בנייה לפרויקט הולילנד בירושלים וכן לפרויקט צוק מנרה בצפון והיה נותן השוחד הכספי העיקרי.