פרויקט פולינום גרם לאוקיאנה הפסד של 17 מ' ש' ב-2009

מדובר בפרויקט אותו היא מבצעת עבור משרד הביטחון רוה"ח של החברה: "כדי שהיא תוכל לפעול כ'עסק חי', נדרשות הסכמות מול המשרד"

באיחור אופנתי של שבוע, פרסמה אמש חברת אוקיאנה את דו"חותיה הכספיים ל-2009. וכרגיל במקרים כאלו, אין מדובר בהפתעה חיובית למשקיעים. מקור הבעיה העיקרי של אוקיאנה הוא בפרויקט פולינום, הפרויקט הגדול ביותר שלה בחמש השנים האחרונות, במסגרתו היא מבצעת עבודות בינוי ימי עבור משרד הביטחון. היקף הפרויקט הוא 158 מיליון שקל, ולמרות שהוא הניב לה כמחצית מהכנסותיה אשתקד, במהלך השנה שעברה צמחו העלויות שלו בצורה משמעותית, והוא הסב לה הפסד של כ-17 מיליון שקל.

רואי החשבון של אוקיאנה מציינים כי "על מנת שהחברה תוכל לפרוע את התחייבויותיה השוטפות, וכן להמשיך ולפעול במתכונת הנוכחית כ'עסק חי', נדרש כי תושגנה הסכמות למול משרד הביטחון באשר להגדלה מהותית של התמורה לה זכאית החברה בגין הפרויקט המהותי. או, שתמומשנה תוכניות החברה להשגת פרויקטים נוספים, או שבעלי השליטה יתמכו בפערי תזרים מזומנים שינבעו בחברה".

עיקר הכנסות החברה מגיעות מעבודות הנדסה ימית, והיתרה ממחקרים ימיים וממכירת מחשבים. אמנם הפעילות השוטפת של החברה נמצאת במגמה חיובית, והיא הצליחה להגדיל בצורה משמעותית את היקף הכנסותיה אשתקד, שקפצו ב-67% ל-93.4 מיליון שקל. אולם את 2009 היא סיכמה עם הפסד של 21.7 מיליון שקל, והיא אינה עומדת באמות מידה פיננסיות בגין הלוואות שלקחה.

צפי לרווחיות עד 2013

בין יתר הנתונים שמציגה אוקיאנה בדו"חות, ניתן לציין גירעונות בהון ובהון החוזר של 9.4 ו-39 מיליון שקל בהתאמה, הפסד גולמי ותפעולי של 12.2 ו-21.2 מיליון שקל בהתאמה, ויתרת מזומנים לא משמעותית של 173 אלף שקל.

באוקיאנה משדרים אופטימיות, ובהקשר לפרויקט פולינום צופים כי "סעיף ההכנסות מהפרויקט יגדל באופן משמעותי, עקב נכונות משרד הביטחון לדון בדרישות החברה לתוספות וחריגים", שיסייעו להוביל אותו לאיזון.

לפי הערכות אוקיאנה, ההכנסות מתחום העבודות הימיות יובילו אותה לרווחיות ולתזרים מזומנים חיובי בשלוש השנים הבאות. בדו"חות היא מציינת כי לאחר שהציגה ב-2008-2009 את צבר ההזמנות הגדול ביותר בעשר השנים האחרונות, בשנה הקרובה צפויה המגמה להימשך, עם עלייה בהכנסות ושיפור ברווחיות.

באוקטובר 2009 עדכנה אוקיאנה כי היא קרובה להעברת השליטה בחברה לידי מיקי פלג ואנשי העסקים היוונים דריוס מלאס ואיאס צ'קוס, אולם עד מועד פרסום הדו"חות חלק מהתנאים שדרשו הבנקים המלווים טרם הושלמו. כך, היא עדיין בידיהם של יוסי כבשני, יוחנן שפיר, יעקב ארליכמן וחברת SS Aquamarine.