בנק הפועלים: להתמקד במניות נבחרות ופחות במדדים

כלכני הבנק סבורים כי המגמה החיובית בשוק המניות תמשך בעתיד ■ "קביעת שיא חדש למדד תל אביב 25 הינה בעלת משמעות סמלית בלבד" ■ ממליצים על הגדלת נזילות בתיק האג"ח על רקע ציפיות לעליית ריבית בשנה הקרובה והשתטחות העקום

כלכלני יחידת המחקר של ני"ע ונכסים פיננסים בבנק הפועלים כותבים בסקירת סוף השבוע על שוק ההון המקומי בהתייחסם לשוק המניות כי "קביעת שיא חדש למדד תל אביב 25 הינה בעלת משמעות סמלית בלבד, לדעתנו, בעוד שמה שחשוב יותר זו המגמה הכללית שמאפיינת את המסחר בבורסה בתל אביב. מגמה זו ממשיכה להיות חיובית-מתונה, ואנו סבורים כי תימשך כך גם במבט לעתיד". בפועלים מציינים כי הכלכלה המקומית ממשיכה להפגין איתנות, כפי שעולה משורה של מדדי מאקרו כגון המדד המשולב של בנק ישראל, תחזיות הצמיחה, מדד אמון הצרכנים ועוד.

במישור המיקרו, הסתיים הרבעון הרביעי ברווחיות שיא של כלל חברות המעו"ף (אם כי יש לסייג ולומר כי רווחיות זו מושפעת מגורמים חד פעמיים, וכן משינוי הרכב המדד והחלפתן של חברות מפסידות בשותפויות הגז הרווחיות), ובפועלים סבורים כי 2010 תשמור על מגמת השיפור בתוצאות החברות, בעיקר אלו המוטות לכלכלה המקומית. לאור זאת, ממשיכים לראות בחיוב את ההשקעה במניות, תוך חידוד המלצתם להתמקד בעיקר במניות נבחרות, ופחות במדדים. זאת, בשל הערכתם כי השונות בין המניות תגדל, בהתאם לתמחור הספציפי של כל מניה ולביצועיהן העסקיים של החברות.

כמו כן מציינים הכלכלנים כי חשוב להיות קשובים לנעשה מעבר לים, בעיקר במקרה של תיקון שעלול להירשם בשוקי המניות בעולם. כאמצעי הגנה לטווח ארוך מומלץ להשתמש בפקודות Stop loss.

שוק האג"ח - מומלץ להגדיל הנזילות

מק"מ- תשואת המק"מ לשנה עומדת על 2.25%, ומגלמת ריבית של 3% בעוד שנה, בדומה לתחזית בנק הפועלים. ממליצים על הגדלת נזילות בתיק האג"ח, על רקע ציפיות לעליית ריבית בשנה הקרובה והשתטחות העקום.

גילונים- בפועלים לא רואים יתרון בולט להשקעה בגילונים אשר צפויים לתת הגנה מפני ריבית עולה כל עוד תוספות התשואה הגלומות בהן נעות בין רמה שלילית של 0.2% בממוצע באגרות הקצרות, ותוספות תשואה אפסיות באגרות הארוכות.

שחרים- ממליצים על הגדלת מרכיב הנזילות על חשבון צמצום הרכיב השקלי במח"מ הבינוני. באשר לשחרים הקצרים, סבורים כלכלני פועלים כי הם אינם אטרקטיביים להשקעה, לאור צפי להמשך עליית ריבית בשנה הקרובה. ממליצים על השקעה בשחרים במח"מ הבינוני-ארוך אך מדגישים את התנודתיות הצפויה באגרות אלו בשנה הקרובה וסבורים כי משקלו של רכיב זה בתיק ההשקעות צריך להיות נמוך.

צמודים קצרים - ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק האג"ח, נותרו גבוהות והתבססו ברמה של 2.9%. לאור הציפיות האינפלציוניות הגבוהות והתשואה נטו השלילית באגרות החוב הממשלתיות הצמודות, סבורים בפועלים כי צמודי המדד הממשלתיים לטווחים הקצרים אינם מומלצים. מנגד, הם ממליצים על השקעה בצמודי המדד הקונצרני בדרוג גבוה, לאור המדדים הגבוהים החזויים בחודשים הקרובים ובהתחשב בתוספות התשואה הגלומות בהן.

צמודים בינוניים וארוכים - ציפיות האינפלציה בטווחים הבינוניים עד מח"מ 4 שנים נותרו ועומדות על 2.80% בממוצע. לאור האמור, ממליצים להמתין בשלב זה ולא להגדיל את משקלם בתיק האג"ח. מנגד, הציפיות האינפלציוניות בטווחים הארוכים נמוכות יותר ונעות סביב רמה של 2.65%-2.7%. לאור האמור, ובהתחשב במדדים הגבוהים שצפויים בחודשים הקרובים, ממליצים על השקעה בצמודים הארוכים. עם זאת, הם מדגישים את התנודתיות הצפויה באגרות אלו.

שוק המט"ח - צפי למגמה מעורבת

הדולר נסחר במגמה מעורבת מול השקל במהלך שבוע מסחר קצר, שכן ביום שני חל חג שני של פסח. שער הדולר מול השקל נותר בסיכום שבועי כמעט ללא שינוי, למרות התחזקותו של הדולר מול האירו בשוק המט"ח הבינלאומי. למעשה, בפתיחת המסחר השבוע הדולר נחלש מול השקל, בעקבות העלאת הריבית השקלית בשיעור של 0.25%, לרמה של 1.5%, שנערכה בשבוע שעבר. בעקבות זאת נאלץ בנק ישראל לשוב ולהתערב במסחר, אך ההשפעה על שע"ח של הדולר הייתה זמנית בלבד.

להערכת כלכלני בנק הפועלים, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישת דולרים אפשרית על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל (אם כי בקצב מתון) ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית.

לאור האמור לעיל, ממליצים להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור מטבעי כולל באירו, ליש"ט ודולר, במטרה לצמצם את הסיכון.