הממשלה צפויה לאשר הנחות לניצולי שואה בתשלום החשמל

בישראל חיים כיום כשמונים אלף ניצולי שואה ונכי המלחמות בנאצים המקבלים קצבאות מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, מתוכם כ-7,180 מוגדרים כנצרכים או נזקקים

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנפתח הערב (א'), צפויה הממשלה לאשר הבוקר בישיבתה הצעת החלטה משותפת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, להכליל את ניצולי השואה הנצרכים והנזקקים בקרב מקבלי ההנחות בתשלום חשבון החשמל הביתי.

בישראל חיים כיום כשמונים אלף ניצולי שואה ונכי המלחמות בנאצים המקבלים קצבאות מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, מתוכם כ-7180 מוגדרים כנצרכים או נזקקים.

חוק משק החשמל, התשנ"ו -1996 קובע, כי צרכן שזכאי להבטחת הכנסה מהמדינה, ישלם תשלום מופחת בשיעור של עד 50% מהתעריף הביתי על 400 הקוט"ש הראשונים שצרך מידיי חודש בשימוש ביתי. ואולם מנגנון זה לא חל נכון להיום על קשישים נצרכים ונזקקים שמקבלים קצבה מתוקף היותם ניצולי שואה.

מטרת ההחלטה המוצעת היא לכלול קבוצה זו בקרב האוכלוסייה המוגדרת "נזקקת" על פי חוק משק החשמל, התשנ"ו -1996 , שמי שנמנה עימה ישלם תשלום מופחת בגין צריכת חשמל. הצעת החלטה זו באה בהמשך להחלטות ממשלה קודמות העוסקות בהגדלת הסיוע לניצולי שואה ולשינוי ושיפור בקצבאות וגמלאות הבטחת הכנסה לקשישים נזקקים.

לאחר אישור ההחלטה, יוטל על שר התשתיות הלאומיות, בהתייעצות עם שר הרווחה, ובהסכמת שר האוצר, לקבוע תוך 45 יום את מנגנון ושיעור ההנחה המדויק שיינתן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי "מדובר בהחלטה חשובה ואנושית. יש לממשלה מחויבות מוסרית לסייע לניצולי השואה ולמנוע מצוקה בקרבם. גילם המבוגר מחייב אותנו לפעול במהירות ובנדיבות".

"החלטה זו היא רק אחת בסדרת החלטות בתחומים אלה שהממשלה כבר קיבלה, לדוגמא הגדלת קצבאות הזקנה לקשישים במיליארד שקל על פני שלוש שנים, הכללת טכנולוגיות חדשות בסל הבריאות בהיקף של 350 מיליון שקל, סיוע לארגונים חברתיים כדי למנוע את קריסתם, ועוד. החלטות אלה מעידות על הרגישות החברתית שמגלה ממשלת האחדות ועל כוונתנו להמשיך לפעול בכיוון זה".

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו אמר כי "הפסוק 'אל תשליכני לעת זקנה', מקבל משנה-תוקף, במיוחד כאשר הוא נוגע לניצולי השואה. גם היום, 65 שנה אחריי הגטאות, האקציות, צעדות המוות ומחנות ההשמדה, רבים מידיי בקרבם לא חיים בכבוד הראוי. חשוב לדאוג לרווחתם של אלו שעברו זוועות כה קשות, רק בגלל היותם יהודים. בדאגתנו להם, אנו מנציחים גם את אלו שכבר אינם בין החיים. הממשלה תמשיך לפעול בכדיי לסייע לניצולים שנותרו כעדות חייה לזוועות הנאצים".

"לממשלה מחויבות מוסרית לסייע לניצולי השואה ולמנוע מצוקה בקרבם", אמר ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה: "מדובר בהחלטה חשובה ואנושית. זו היא רק אחת בסדרת החלטות בתחומים אלה שהממשלה כבר קיבלה, ובהם הגדלת קצבאות הזקנה לקשישים במיליארד שקלים, הכללת טכנולוגיות חדשות בסל הבריאות ועוד".

לדברי ראש הממשלה: "ההחלטות הללו מצטרפות להחלטות אחרות בשנים האחרונות שאמורות להקל ולסייע לניצולים בשארית חייהם. העובדה שאנחנו מקבלים את שתי ההחלטות היום לסייע לניצולי השואה, כשתי ההחלטות הראשונות שהממשלה מקבלת בתחילת שנתה השנייה, היא עדות למחויבות העמוקה שלנו ושל העם כולו לניצולים".