האם יאפיל הכור בדימונה על מטרות הפסגה הגרעינית?

הוועידה לביטחון הגרעין בוושינגטון נפתחת היום בהשתתפות 47 מדינות ■ בראש סדר היום: גיבוש שת"פ גלובלי לחסימת זליגה של חומרים בקיעים וטכנולוגיה גרעינית לארגוני טרור ■ ארה"ב וישראל מקוות שהיעדרו של נתניהו יקהה עוקץ הטענה שכמה מדינות איימו להעלות בדיונים: אם לישראל מותר להחזיק בנשק גרעיני, למה לאיראן אסור?

הוועידה הבינלאומית לביטחון הגרעין נפתחת היום (ב') בוושינגטון על רקע חששות, שתכניות גרעיניות של מדינות שאינן חתומות על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, במיוחד ישראל ופקיסטאן, יסיטו את הוועידה מהנושא המרכזי שקבע לה ממשל אובמה: גיבוש שת"פ גלובלי לחסימת זליגות פוטנציאליות של חומרים בקיעים וטכנולוגיה גרעינית לארגוני טרור.

לדברי מקורות בוושינגטון, מקוות ישראל וארה"ב שהחלטה של הרגע האחרון של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להיעדר מהוועידה תקהה עוקץ טענה, שלפחות שתי מדינות איימו להעלות בדיונים: אם לישראל מותר להחזיק בנשק גרעיני, וכולנו יודעים מה מסתתר מאחורי מסך העמימות של ירושלים, מדוע אסור לאיראן לפתח נשק גרעיני? זה שיא הצביעות.

במאמץ למנוע התלקחות עימות סביב סוגיה זו, עימות שעלול לדרדר את הוועידה מסדר היום המוסכם, סמכה ארה"ב ידה על החלטת נתניהו להיעדר מהוועידה, ואולי אף עודדה אותו לנהוג כך, למרות שהבית הלבן הוא שהזמין את רה"מ לאירוע. ישראל נענתה להזמנת הממשל רק לאחר שקיבלה הבטחות שקטות שהוועידה לא תשמש במה לניגוח מדיניות העמימות. אך בשבועות האחרונים הודיעו טורקיה ומצרים, שהן מתכננות להעלות את הנושא.

לאחר שיועצי אובמה הגיעו למסקנה שאין דרך למנוע זאת, החליטו ישראל וארה"ב שמוטב שנתניהו יישאר בבית. התקווה היא, שהורדת הפרופיל שלהמשלחת הישראלית (שבראשה עומד עתה השר לענייני מודיעין, דן מרידור) תתרום להורדת הפרופיל של הטענות על אפלית איראן בהשוואה לישראל.

שרת החוץ, הילארי קלינטון, יצאה אתמול מגדרה כדי להצדיק את החלטת נתניהו להיעדר. היא השוותה את צעדו להחלטת נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לבטל ביקור מתוכנן באינדונזיה ובאוסטרליה בגלל אילוצים שהיו קשורים באישור הרפורמות בשירותי הבריאות. היא אף אמרה שלא כל המדינות בוועידה מיוצגות ע"י ראש מדינה. ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, לא יבוא וכמוהו עבדאללה מלך ירדן וקווין ראד, ראש ממשלת אוסטרליה. כל מדינה יכולה לנהוג לפי צרכיה, אמרה קלינטון.

ראש ממשלת טורקיה מתכנן להתריע בוועידה שישראל גרעינית היא מכשול לשלום

פקידי ממשל, שצוטטו אתמול בכריסצ'ן סאיינס מוניטור, אמרו שהם חשים הקלה לאחר שהסכסוך במזה"ת אינו משמש מכשול בימים שלפני הוועידה. "חמקנו מכמה מהסוגיות השנויות ביותר במחלוקת בקרב הקהיליה הבינלאומית", אמר גארי סאמורה, יועצו של אובמה לענייני מניעת הפצה של נשק גרעיני.

מצרים הכחישה ביום ו', כאילו היא מתאמת מאמץ של המדינות המוסלמיות בוועידה להעלות את נושא הגרעין הישראלי. דובר מצרי טען, שנתניהו פשוט ביקש "תירוץ" לחמוק מביקור בוושינגטון בעקבות קבלת הפנים שבה זכה בביקור הקודם. אך משרד החוץ הטורקי הודיע, שראש ממשלת טורקיה, טאיפ ארדואן, מתכנן להתריע בוועידה שישראל גרעינית היא מכשול לשלום.

מבחינה מסוימת, המאמץ האמריקני למנוע דיון בנושא הגרעין הישראלי הוא מיזם של יחסי ציבור. דיפלומטים אמריקניים ולא אמריקניים שוקדים כבר ימים על גיבוש נוסח מוסכם של הודעה משותפת, שתפורסם מחר בלילה, לפי שעון ישראל, ולמעשה יש כבר הסכמה על רוב הטקסט. מדיניות העמימות הישראלית אינה חלק ממנו. אבל ויכוח פומבי על הגרעין הישראלי בדיוני הוועידה, שיקבל תהודה גלובלית, ירכך את המסר שממשל אובמה רוצה לשדר לעולם: נשק גרעיני לטרוריסטים - לעולם לא.

לאחר פגישה עם נשיא דרום אפריקה, ג'קוב זומה, אמש, אמר אובמה, כי רשתות טרור, כאל קאעדה, יוכלו להניח יד על חומרים גרעיניים.

"אם יהיה אי פעם פיצוץ (גרעיני) בניו-יורק, בלונדון או ביוהנסבורג יהיו לו השלכות הרסניות מבחינה פוליטית, כלכלית וביטחונית", אמר הנשיא. "אנו יודעים שארגונים כמו אל קאעדה מתאמצים עתה להשיג נשק גרעיני, נשק של השמדה המונית, ושלא יהיו להם נקיפות מצפון להשתמש בו".

הבית הלבן מתאר את הפסגה הגרעינית כוועידה הבינלאומית הגדולה ביותר שהתקיימה בארה"ב מאז הוועידה הבינלאומית ב-1945 שהניחה את המסד לאו"ם. הצלחת הפסגה היא עניין של יוקרה אישית לאובמה. מצע הבחירות שלו כלל הבטחה לאבטח כלי נשק גרעיניים שאינם נתונים להשגחה וחשופים לגניבות ע"י טרוריסטים. בשבוע שעבר התחייב אובמה, שהפסגה בוושינגטון תניב תכנית עבודה מפורטת לאבטחת נשק גרעיני ולא סתם הצהרות מעורפלות.