כלל פיננסים: ה"בום" של קבוצות הרכישה ידעך, שו"ב תרוויח

האנליסט אבירן רביבו צופה תוצאות שיא לשיכון ובינוי בשנים הקרובות ומקפיץ את מחיר היעד לחברה ל-9.50 שקל, גבוה בכ-22% מהמחיר בשוק

חברת הנדל"ן שיכון ובינוי סימנה את 2009 כאחת השנים הטובות בתולדותיה. החוב רשם קיטון נאה,צבר ההזמנות בפעילות התשתית בחו"ל רשם קפיצה מרשימה השנה וגם פעילות הנדל"ן המקומית נהנתה משנה חזקה שאף כללה הצפת ערך מעלה לחברה האם. (אפילו השקיפות השתפרה). כך מציין אבירן רביבו, אנליסט בבית ההשקעות כלל פיננסים, בעדכון לסקירה שלו על החברה.

רביבו סבור כי שיכון ובינוי, הנמצאת בשליטת קבוצת אריסון של שרי אריסון, ערוכה היטב לשנים הקרובות שיעמדו בסימן תוצאות חזקות לפעילות התשתית והנדל"ן תוך פיתוח מנועי הצמיחה של החברה בתחום סביבה והזכיינות.

פעילות התשתית בחו"ל מהווה את ליבת הערך בפעילותה של החברה. צבר ההזמנות רשם עלייה של 40% ב-2009 והוא מתייצב על 6.5 מיליארד שקל. ב-2009 הצליחה פעילות זו לשמור על רווחיות תפעולית גבוהה של 16.6% תוך צמיחה נאה של 10% בהכנסות.

פעילות הנדל"ן המקומית נהנית מהגאות בשוק. שיכון ובינוי מצויה בעמדה אידיאלית בשוק הנדל"ן המקומי. החברה מחזיקה בכ-4,500 יח"ד עם תב"ע מאושרת ובעוד קרוב ל-1,600 יח"ד בתכנון באתרים הקיימים. בכך יכולה החברה להימנע מרכישת קרקעות במחירים הגבוהים (מנופחים ?) השוררים כיום בשוק הקרקעות בישראל.

בכלל פיננסים מאמינים כי תופעת קבוצות הרכישה תתמתן בשנים הקרובות, ומעמדה של החברה בשוק המקומי יוסיף להתחזק והיא תרשום תוצאות שיא בשנים הקרובות. החברה חוזה כי תרשום רווח גולמי של 487 מיליון שקל ברווחיות גבוהה של 33% בשנתיים הקרובות מפרויקטי הנדל"ן למגורים בביצוע. קצב המכירות הגבוה ברבעון הראשון של 2010 (340 יח"ד ברבעון) יכול לתרום בהמשך לתיקון מעלה של מספרים אלו.

פעילות זו יכולה להבשיל ולהגיע להנפקה הציבורית המיוחלת בשנה הקרובה תוך הצפת ערך נוספת לחברה (לא שוקלל במודל).

גם לאחר חלוקת דיבידנד של 100 מיליון שקל השנה הצליחה החברה לרשום קיטון של כ-350 מיליון שקל בחובה הפיננסי במהלך השנה. תזרים מזומנים חזק מפעילות שוטפת וההנפקה הפרטית בשיכון ובינוי נדל"ן עומדים מאחורי הקטנת החוב. זהו מהלך מבורך לאור היקפי ההון הגבוהים הדרושים לחברה בהמשך הדרך לפיתוח פעילות התשתית והסביבה.

לגבי הפעילות בחו"ל אומר רביבו כי היא עדיין מעיקה, אך נזקה מוגבל. פעילות הנדל"ן למגורים במזרח אירופה כמו גם האחזקה בנכסים המניבים בברלין מוסיפה להעיק על תוצאותיה של החברה. פעילות זו רשמה הפסד של 58 מיליון שקל ב-2009. "אין לנו ציפיות לשינוי משמעותי ב-2010, אולם עדיין מדובר בפעילות שנזקה מוגבל מבחינת החברה (כ-10% מהרווח התפעולי החזוי ל-2010)".

מודל השווי של רביבו גוזר מחיר של 9.5 שקל למניה, 22% מעל מחירה הנוכחי של החברה. "אנו סבורים כי מודל זה שמרני ולא מביא לידי ביטוי את פוטנציאל עליית השווי מהנפקה ציבורית של שו"ב נדל"ן/סולל בונה ארצות חוץ או שיפור בפעילות הנדל"ן בחו"ל. לטעמנו, תשואת החסר של המניה מול המדד בחודשים האחרונים למרות שטף ההודעות החיוביות מייצרת כאן הזדמנות קנייה".