אפקט אווטאר: יצרנית מקרני תלת-מימד תגייס 200 מיליון דולר

חברת RealD הגישה טיוטת תשקיף ראשונה להנפקה בבורסת NYSE בוול סטריט - מתכננת לגייס לפי שווי שעדיין לא נקבע, אך על רקע סכום הגיוס האמור - צפוי להיות גבוה מחצי מיליארד דולר

ההצלחה המסחררת של הסרט אוואטר - פרי כפיו של הבמאי והיוצר ג'יימס קמרון - גרמה ללא מעט גורמים בתעשיית הקולנוע האמריקנית לנסות ולרכוב על גלי הענק שיצרה, ואחת מהם היא חברת RealD, המייצרת מקרנים המיועדים להצגת סרטי קולנוע בתלת-ממד דוגמת אווטאר.

RealD, שמקרנים פרי פיתוחה סייעו לחלק גדול מאיתנו לצפות בסרט המדובר, הגישה ביום שישי האחרון טיוטת תשקיף ראשונה להנפקה בבורסת NYSE. החברה מתכננת לגייס עד 200 מיליון דולר לפי שווי שעדיין לא נקבע אך על רקע סכום הגיוס האמור צפוי להיות גבוה מחצי מיליארד דולר. כחתמי ההנפקה ישמשו בנקי ההשקעות ג'יי.פי מורגן ופייפר ג'פרי. אם ההנפקה תצא לפועל תירשם המניה למסחר תחת הסימול RLD.

העיתוי בו בוחרת RealD לנסות ולהפוך לציבורית אינו מקרי. על רקע ההצלחה של אווטאר, יותר ויותר בתי קולנוע ברחבי העולם מעוניינים להפוך את מסכי הקולנוע לכאלו המתאימים להקרנה של סרטי תלת-ממד. RealD הטמיעה עד היום ציוד פרי פיתוחה ב-5,321 מסכי קולנוע הפזורים ב-51 מדינות ברחבי העולם - יותר ממה שהטמיעו מתחרות החברה יחדיו. בנוסף, בימים אלו מנהלת החברה מו"מ עם אחד מלקוחותיה הקיימים להטמיע ציוד של RealD ב-4,900 מסכים נוספים.

נכון לסוף דצמבר אשתקד, כך עולה מטיוטת התשקיף של RealD, יש 16 אלף מסכי קולנוע ברחבי העולם שעושים שימוש בטכנולוגיית הקרנה דיגיטלית, וזאת מתוך 149 אלף מסכים קיימים ברחבי העולם. מתוך אותם 16 אלף, 4,286 הן של RealD (לעומת 5,132 נכון לסוף מארס האחרון). מספרים אלו ממחישים את העובדה כי RealD היא החברה המובילה בתחום.

עם זאת, גם שבע שנים לאחר הקמתה, RealD עדיין אינה מצליחה לתרגם את העלייה בביקוש למסכי תלת-ממד לשורה תחתונה חיובית. את תשעת החודשים שהסתיימו בדצמבר אשתקד (השנה הפיסקאלית של החברה מסתיימת במארס) סיימה RealD עם הפסד נקי של 28.9 מיליון דולר לעומת הפסד של 18.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2008. עם זאת, החברה הציגה אשתקד EBITDA חיובי וזה עמד על 11.8 מיליון דולר (נתון שאולי יסייע לחברה להפוך לציבורית).

RealD מעולם לא רשמה רווח נקי ובמאזנה יש הפסדים צבורים בגובה של 114.9 מיליון דולר. יתרת המזומנים שנותרה לחברה עומדת על 2.9 מיליון דולר בלבד, ואת ההון שתגייס מתכננת החברה להשקיע בפירעון חלק מחובותיה. לחברה יש גירעון בהון העצמי בגובה של 42.5 מיליון דולר.