מיזם של טורקיה וישראל יספק טנקים לקולומביה

תעש והחברה הטורקית אסלסאן ישדרגו טנקי מערכה אם 60 מתוצרת ארה"ב לפי מפרטים של צבא קולומביה ■ הטכנולוגיה – ישראלית, אך רוב העבודה תבוצע בטורקיה ■ המיזם הישראלי-טורקי מתחרה בהצעות ישראליות אחרות לקולומביה, לרבות, בפעם הראשונה, טנק המרכבה

למרות המתיחות הפוליטית ביניהן, ישראל וטורקיה חוברות יחדיו במיזם משותף לשדרוג טנקים מתוצרת ארה"ב ומכירתם לצבא קולומביה. המיזם יושתת על טכנולוגיה ישראלית. שני הצדדים יחלקו שווה בשווה את העבודה, אך רוב הייצור וההרכבה יבוצע בטורקיה, ובשלב מאוחר יותר בסדנאות הלקוחה, לפי רישיון. כך מדווח היום (ב') דיפנס ניוז.

המיזם החדש מצביע על מגמה ברורה ביחסים בין אנקרה לירושלים: פוליטיקה לחוד ועסקים לחוד. בתוך פחות משבוע, נרשמו ההתפתחויות הבאות: ראש ממשלת טורקיה, אג'יפ טאיפ ארדואן, אמר בפריס, כי "ישראל היא האיום העיקרי על המזה"ת כיום"; משרד החוץ הטורקי הודיע שארדואן יעלה את סוגיית הנשק הגרעיני שנמצא כביכול בידי ישראל בפסגה לביטחון גרעיני בוושינגטון; ובעיר קייזרי שבטורקיה התקיים טקס לציון סיומו של פרוייקט ישראלי-טורקי להשבחת 170 טנקים בשביל צבא טורקיה, בהשתתפות מאות קצינים טורקיים בכירים, ראשי משרד הגנה באנקרה ומשלחת ביטחונית גדולה מישראל, בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני.

בעקבות אותו אירוע, אמר לדיפנס ניוז אבי פלדר, מנכ"ל תעש, כי תעש ושותפותיה הטורקיות בפרוייקט השבחת הטנקים לצבא הטורקי משתתפות יחדיו במכרז לאספקת טנקים משודרגים לקולומביה. לדבריו, המיזם המשותף מציע לצבא קולומביה "טנק מערכה מתקדם בעל יעילות עלויות גבוהה ביותר מבחינת כוח אש, יכולת שרידות, יכולת תמרון וכן עלויות התחזוקה שנפרשות לאורך חיי הטנק". הטנקים שישודרגו הם מסדרת אם 60, מתוצרת ארה"ב.

"אנו גאים על שיתוף הפעולה שטופח בכל הרמות במהלך מאמץ השידרוג הגדול הזה (לצבא הטורקי) וסיומו המוצלח פותח לפנינו הזדמנויות נוספות למכירות למדינות שלישיות", אמר פלדר.

בתשובה לשאלה העריך פלדר, כי עלות הטנק המשודרג שמציעות ישראל וטורקיה לקולומביה תהיה כמחצית ממחירו של טנק חדש, כגון MIA2 אברמס מתוצרת ארה"ב, ליאופארד מתוצרת גרמניה ואפילו טנק מרכבה סימן 4 חדש.

בשיחה לדיפנס ניוז, אמר קנת ברואר, אנליסט לענייני רכש צבאי בארה"ב, כי יש לו ספקות האם קולומביה אכן זקוקה לתכנית רכש טנקים כה גדולה. אך אם בוגוטה אכן תתחייב לעסקת הרכש, ההצעה הישראלית-טורקית של טנקי אם 60 משודרגים תהיה בחירה אידיאלית. לדבריו, זה יהיה "הטנק המשודרג הטוב ביותר בעולם".

האנליסט העריך, כי מחירו של טנק מרכבה סימן 4 חדש הוא ארבעה מיליון דולר, בעוד שעלות טנק אברמס חדש תהיה קרובה לתשעה מיליון דולר. לעומת זאת, מחירו של טנק אם 60 משודרג, במיזם הישראלי-טורקי, ינוע בין 2.5 לשלושה מיליון דולר, תלוי במפרטי הרוכשת.

פקיד במשרד הביטחון הישראלי אמר לדיפנס ניוז, כי ההצעה הישראלי-טורקית היא אחת מלפחות ארבע הצעות שבוחנת עתה קולומביה. כל ההצעות מבוססות על טכנולוגיה ישראלית, לרבות גרסאות משודרגות של מרכבה סימן 2, מרכבה סימן 3 וטנק מרכבה סימן 4 חדש, שנמצא עתה על קו הייצור בשביל צה"ל. למרכבה סימן 4 הסיכויים המעטים ביותר בגלל מחירו הגבוה.

מקורות בישראל אמרו, כי החלטתה של קולומביה תתקבל לקראת סוף השנה או בתחילת 2011, וקרוב לוודאי שכל עסקה תכלול הסכמים לחלוקת עבודה והסכמי אופסט (רכישות גומלין).

עמוס ירון, שבהיותו מנכ"ל משרד הביטחון נתן לתעש אור ירוק לבצע את עסקת שידרוג הטנקים לצבא טורקיה, אמר כי אותה עסקה הוכיחה שאינטרסים משותפים יכולים להזין ולחזק קשרים צבאיים בין שתי המדינות, גם בעיצומה של מתיחות פוליטית ודיפלומטית.

"יחסינו עם טורקיה מושתתים על אינטרסים משותפים, ולמרות שהפוליטיקה עלולה לתקוע טריז ביננו, פרוייקטים כמו שדרוג הטנקים נותנים לנו תקווה שבבוא העת נוכל לחזור לשגרת עסקים כרגיל", אמר ירון. "תכנית שיתוף הפעולה אינה מסתיימת עם אותם 170 הטנקים (לצבא הטורקי). לצבא טורקיה יש עוד טנקים רבים מדגם אם 60 (ושדרוגם) יהיה השקעה כלכלית טובה מאוד, וכמובן, יש גם שוק היצוא".

ירון ואחרים ציינו, כי כל עסקת יצוא של פריטים אמריקניים למדינות שלישיות כרוכה במתן היתר יצוא מארה"ב. ירון אמר, כי עד עתה לא הציעה ישראל מעולם מערכת שלמה של טנק מרכבה ללקוח זר "מסיבותיה שלה".

בטקס בקייזרי, לציון השלמת פרויקט השדרוג של הטנקים לצבא טורקיה, אמר אודי שני: "כקצין שיריון במהלך רוב הקריירה הצבאית שלי, אני מאמין שזה הטנק הטוב ביותר מסוגו, והוא ישרת בהצטיינות את הצבא הטורקי, שמתכונן עתה לאתגרים עתידיים".

לדבריו, היה הפרויקט מבוסס על "ידע ומומחיות שנרכשו במשך עשרות שנות תמיכה בדרישות של צה"ל... ונוכל להישען כל כך בפרויקטים עתידיים, שיתרמו לביטחון שתי המדינות". הפרויקט לשדרוג הטנקים לצבא הטורקי נמשך שמונה שנים ועלותו היתה 687.5 מיליון דולר.