פסח 2010: המחירים ירדו - אך המכירות צמחו ב-1% בלבד

כך לפי סטורנקסט ■ סל הקניות לפסח השנה היה זול יותר ב-5% מאשר הסל בפסח 2009 ■ חנויות הדיסקאונט צמחו על חשבון החנויות השכונתיות אך רשמו שחיקה ברווחיות ■ במגזר החרדי המכירות לחג ירדו ב-1.4%

אכזבה בשוק הקמעונאי: מכירות מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) לחג הפסח צמחו ב-1% בלבד - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

יצויין כי בעוד שבמגזר הכללי נרשמה צמיחה של 1.4% במכירות, במגזר החרדי ירדו המכירות באותו שיעור (1.4%).

הנתונים מתייחסים להשוואת המכירות בתקופות 16-29 במארס 2010 לעומת 26.3.09-8.4.09.

מדובר בנתונים מאכזבים, שכן בעוד שאשתקד חל פסח בסופשבוע - השנה חל פסח באמצע השבוע, דבר שהיה אמור לתרום לגידול במכירות.

מהנתונים עולה עוד כי מוצרי הצריכה השוטפת רשמו בממוצע ירידת מחיר של 2%, בהשוואה לתקופה המקבילה בפסח אשתקד. הנתון הזה מתייחס לכלל השוק, לרבות מכולות וחנויות נוחות, וזאת בעוד שבסופרמרקטים הגדולים נרשמה ירידת מחיר חדה יותר.

לדברי קמעונאים בכירים ופרטיים, סל הקניות לחג היה השנה זול יותר ב-5% ויותר מאשר הסל בפסח 2009. מכאן שלאור הצמיחה המזערית בלבד במכירות, רשתות השיווק רשמו בפסח האחרון שחיקה ברווחיות.

בחלוקה לענפים, המזון רשם צמיחה של 0.8%, ואילו המשקאות צמחו ב-6.1%. לעומת זאת, בתחום טיפוח הפרט נרשמה ירידה של 1.6% במכירות, ואילו בתחום טיפוח הבית עמדה הירידה על 0.3%.

מי שנהנה בעיקר מהקניות לחג היו הסופרמרקטים הפועלים בפורמט הדיסקאונט וההבי דיסקאונט, שגדלו על חשבון הפורמטים השכונתיים, המכולות וחנויות הנוחות. בהשוואה המכירות טרום החג, לעומת המכירות בשבועיים שקדמו לחג, עולה כי נתח השוק של הדיסקאונט וההבי דיסקאונט עלה מ-59.8% בטרום החג, ל-62.4% בתקופת החג (שבועיים לפני החג).

במקביל, נתח השוק של הפורמטים השכונתיים ירד בתקופות אלה מ-32.2% ל-28.9%, ואילו נתח השוק של המכולות וחנויות הנוחות ירד מ-10% ל-8.7%.

נתונים אלה הם הוכחה נוספת לכך שבימי החג, כשסלי הקנייה גדולים במיוחד, הצרכנים נוטים ללכת לחנויות מוזלות. בנוסף, תקופת הקניות לפסח מאופיינת בריבוי שימוש בתלושי קנייה לחג.

הנהנות העיקרית מהקניות בתלושים אלה הן הרשתות הגדולות, שופרסל ורבוע כחול, שלרוב בתקופת החג מראות צמיחה על חשבון שחקנים אחרים בשוק.

22
 22