נציגי S&P בארץ: הערכות - דירוג האשראי של ישראל לא ישתנה

בקרוב צפויים להגיע לארץ גם נציגי חברת Fitch ונציגי חברת Moody's ■ כזכור, דירוג האשראי לא ירד גם בזמן המשבר, דבר המבטא אמון רב במשק

נציגי חברת הדירוג Standard and Poor'sהגיעו היום (ג') לארץ לביקור בן שלושה ימים, כך נודע ל"גלובס". כמדי שנה, בסוף הביקור ייכתב דו''ח מקיף על כלכלת ישראל ובו הודעה על העלאה, הורדה או אי שינוי של דירוג האשראי של ישראל, הן במט''ח והן במטבע מקומי, לטווחים ארוכים וקצרים. דירוג האשראי של המשק הישראלי על פי S&P הוא כיום A.

עוד נודע כי נציגי חברת הדירוג נועדו היום עם מנכ''ל משרד האוצר, חיים שני, עם החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, ובסוף היום עם שר האוצר, יובל שטייניץ. מחר ומחרתיים ייפגשו הנציגים עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, עם הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן, עם המפקח על שוק ההון החדש, עודד שריג ועם יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל. נציגי S&P ייפגשו גם עם מנכ''ל בנק מזרחי-טפחות, אלי יונס, אשר יציג את מצב הבנקים.

בקרוב צפויים להגיע לארץ גם נציגי חברת Fitch ונציגי חברת Moody's. הדירוג שמעניקות החברות הללו הוא קריטי למדינה לצורך גיוס הון בשווקים הבינלאומיים. כזכור, דירוג האשראי לא ירד גם בזמן המשבר, דבר המבטא אמון רב במשק.

ביצועים מרשימים

לזכות ישראל נרשמו בשנים 2010-2009 ביצועים פיסקליים מרשימים: הגירעון התקציבי ב-2009 הסתכם ב-39.3 מיליארד שקל, כ-5.15% מהתמ"ג (יעד הגירעון המקורי היה 6.0%). ב-2010 צפוי הגירעון לעמוד על פחות מ-4% יחידות תוצר, לעומת יעד גירעון של 5.5%, הפרש משמעותי עוד יותר. יתרה מכך, על אף המשבר הכלכלי החמור, שיעור החוב הממשלתי ביחס לתוצר, אחד הפרמטרים החשובים לקביעת דירוג אשראי, עמד בסוף 2009 על 78% יחידות תמ''ג בלבד, גידול של 3 נקודות אחוז לעומת אשתקד. לכן, הסיכוי שחברות הדירוג יפחיתו את דירוג האשראי של ישראל הוא אפסי. עם זאת, בשל המצב הגיאו-פוליטי הרגיש של ישראל, טוענים הדו"חות האחרונים של חברות דירוג האשראי, לא ניתן להעלות את הדירוג.