דן מרידור: לא היה שום לחץ על ישראל בפסגת הגרעין בוושינגטון

השר לענייני מודיעין אמר בשיחה עם כתבים ישראליים: "חברותינו בפורום הזה מעידה על הכבוד שרוחשים לנו בעולם" ■ "צר לי לאכזב, אך לא היינו על סדר היום" ■ מרידור סירב להתיחס לחלטתו של רה"מ נתניהו, לא להשתתף באירוע

השר לענייני מודיעין, דן מרידור, אמר הערב (ג'), כי בוועידה לביטחון גרעיני בוושינגטון לא הופעל שום לחץ על ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, וכי עד עתה (נכון ל-9:30 בערב לפי שעון ישראל) לא הוזכר כלל שמה של ישראל בנאומים במליאה, אף לא בנאומים של מנהיגים שהיה אפשר לצפות שיעשו זאת. מרידור סירב להתיחס לשאלה על החלטתו של רה"מ, בנימין נתניהו, לא להשתתף באירוע.

כזכור, החליט נתניהו, בעצה אחת עם ארה"ב, ולפי ידיעות בוושינגטון גם בעידודה, להיעדר מהוועידה כדי לא לשמש כליא ברק לקובלנות של מדינות מוסלמיות, ובראשן טורקיה, שהעולם המערבי נוהג איפה ואיפה כלפי איראן: הוא מנסה למנוע ממנה השגת נשק גרעיני, ובה בעת עוצם עין ממאגר נשק גרעיני שנמצא כביכול בידי ישראל. מרידור מונה ברגע האחרון לשמש כראש המשלחת. עתה מתברר שהיה זה חשש שווא.

בשיחה עם כתבים ישראלים אמר מרידור: "צר לי לאכזב, אך לא דיברנו על זה (הצטרפות לאמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני או על הימצאות נשק כזה בידי ישראל, ר.ד.). אנו לא היינו על סדר היום. הנושא העיקרי היה מניעת זליגה של חומרים גרעיניים לארגונים לא מדינתיים. פשוט לא היינו במרכז העניינים פה".

הוא לא הוציא מכלל אפשרות שהדברים ישתנו בוועידה על האמנה, שאמורה להתקיים בחודש הבא בניו-יורק, אך לא הרחיב על כך את הדיבור.

בתשובה לשאלה מה התועלת שהפיקה ישראל מהשתתפותה בוועידה, אמר מרידור: "זה פורום מכובד של מדינות ששואפות לשמור על הסדר העולמי. השתתפותנו בפורום הזה מעידה על הכבוד שרוחשים לנו בקהילייה הבינלאומית. למרות שאיננו חתומים על האמנה למניעת הפצה, ישראל משתתפת במשטרים לאבטחת הפעילות הגרעינית ובפורומים שנועדו למנוע נפילת חומרים גרעיניים לידי ארגוני טרור". הוא הדגיש, כי הכורים הגרעיניים שבידי ישראל בטוחים ושמורים היטב.

מרידור אמר, כי אינו מוטרד מהאפשרות שבנוסח ההודעה המסכמת של הוועידה, שאמור להתפרסם הלילה, תיכלל קריאה לישראל לחדול ממדיניות העמימות הגרעינית ולפתוח את מתקניה הגרעיניים לפיקוח בינלאומי. קודם לכן אמרו לגלובס מקורות בוושינגטון שהציפיה היא, שההודעה המסכמת לא תכלול התייחסות לישראל.

עוד אמר מרידור, כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני עלה בשיחות מסדרון שקיים במסגרת הוועידה. הוא נפגש, בין השאר, עם שר החוץ המצרי, עבול אל רייט, עבדאללה מלך ירדן ונציגים ממדינות ערביות. הוא אף נפגש ל"שיחה קצרה ביותר, שאין מה לדווח עליה" עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ושוחח באריכות רבה יותר עם כמה פקידי ממשל. הוא הסתפק באמירת שלם לראש ממשלת טורקיה, רג'פ ארדואן.

לפי הודעה שמפרסמת הערב המשלחת הישראלית לוועידת הביטחון הגרעיני, הולך וגובר איום הטרור הגרעיני במזה"ת "בגלל הסיכוי שמדינות שתומכות בטרור, המפתחות נשק גרעיני, יעבירו נשק זה וכל חומר גרעיני אחר לשלוחותיהן, בניסיון להסתיר אחריותן לפעילות גרעינית".

ההודעה מציינת, כי "האיום הזה מובן לישראל היטב מפני שהמשטר שפועל באופן בלתי חוקי לפתח נשק גרעיני, קורא בגלוי להשמיד את מדינת ישראל ותומך בשלוחות טרור שתוקפות ללא הפסקה את אזרחי ישראל בטילים, ברקטות ובאמצעים נוספים".

"האיום הגדול ביותר שנשקף לעולם הוא האפשרות שנשק גרעיני יגיע למשטרים המסוכנים ביותר ולארגוני הטרור המסוכנים ביותר", נאמר בהודעה.

קודם לכן אמר אובמה, כי גדל הסיכון של פיגוע גרעיני וכי אם אל קאעדה יצליח להניח יד על נשק כזה, זו תהיה "קטסטרופה לעולם כולו, שתגרום לאובדן חיים בהיקפים אדירים ושתנחית מכה קשה על השלום והיציבות הגלובליים".

בנאום בוועידה אמר אובמה: "שני עשורים לאחר סיום המלחמה הקרה, אנו עדים לאירוניה מרושעת של ההיסטוריה - הסיכון לעימות גרעיני בין אומות פחת, אבל הסיכון של התקפה גרעינית גדל".

"לכן, הוועידה היום אינה רק הזדמנות לדבר אלא לפעול", אמר אובמה. "לא מספיק להשמיע התחייבויות אלא צריך לרשום התקדמות של ממש למען ביטחון עמינו".

אובמה אמר, כי הסכנות החדשות של טרור גרעיני מחייבות את מדינות תבל לגבש "דפוסי חשיבה חדשים" כדי למצוא מענה הולם לבעיה.

"אני מאמין באמונה שלמה שאומה אחת לא תוכל לפתור לבדה את בעיות המאה ה-21", אמר אובמה. "... חומרים גרעיניים, שיכולים להימכר או להיגנב ולשמש חומר גלם ליצור נשק גרעיני, נמצאים בעשרות מדינות. הכמות הקטנה ביתר של פלוטוניום, בערך בגודל של תפוח, תוכל להרוג ולפצוע מאות אלפי אנשים חפים מפשע".