הערכות: דכנר הקליט את החשודים בפרשת הולילנד; רשות המסים מצטרפת לחקירה

דכנר, איש המפתח בפרשה, החל לפני כחצי שנה לבוא בדרישות כספיות כלפי החשודים, ובראשם צ'רני, והקליט את המגעים, שהסתיימו בטיוטת תביעה

הקבלן, שמואל דכנר, שטוען ששילם כספים לחשודים בפרשת הולילנד, הקליט את החשודים בפרשה. כך מעריכים גורמים מקורבים לנושא. דכנר, איש המפתח בפרשה, החל כבר לפני כחצי שנה לבוא בדרישות כספיות כלפי הגורמים השונים החשודים בפרשה, ובראשם היזם של פרויקט הולילנד בירושלים ומי שהיה בעלי הקרקע במקום, הלל צ'רני, שדכנר שימש לו כיועץ בפרויקט, ומהנדס העיר ירושלים לשעבר, אורי שטרית.

במסגרת הדרישות הכספיות שהעלה כלפי החשודים, ניהל עימם דכנר דין ודברים בנושא, שהגיעו לכדי טיוטת כתב תביעה (ר' פרשנות). לפי ההערכה, מגעים אלה הוקלטו בידי דכנר.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי רשות המסים הצטרפה לחקירת הפרשה. חוקרי רשות המסים יבדקו היבטים פליליים בתחום המס, הנלווים לפרשה, לצד חוקרי יאח"ה, המנהלים את החקירה כעת. לאור העובדה שהחשדות בפרשה מתייחסים לעבירות שוחד, החוקרים יבדקו, בין היתר, אם שולם מס בגין הכספים, שלפי החשד הועברו כשוחד לצורך קידום פרויקטים שונים. בצד ההיבטים הפליליים, ייבדקו גם היבטים אזרחיים של הפרשה.

"שחיתות בשלטון"

אמש (ג') החליט שופט השלום בראשל"צ, אברהם הימן, להאריך את מעצרם של חמישה מהחשודים בפרשה. מעצרו של איש העסקים, מאיר רבין, הוארך ב-10 ימים, ומעצרם של שטרית, צ'רני, איש העסקים אביגדור קלנר ורו"ח אליהו חסון - הוארך בתשעה ימים. הערעורים על הארכות המעצר יידונו מחר בבוקר במחוזי בפ"ת.

שלשום הוארך בחמישה ימים מעצרו של עו"ד אורי מסר, חשוד נוסף בפרשה. בימים ובשבועות הקרובים צפויים להיעצר חשודים נוספים, בהם בכירים לשעבר בעיריית ירושלים ובמינהל מקרקעי ישראל.

בהחלטתו להאריך את המעצרים ציין השופט הימן כי "מדובר בפרשת שוחד מהחמורות בתולדות המדינה, החודרת לזרועות השלטון". המשטרה טענה בדיון שקיימת התקדמות משמעותית בחקירה, וכי עד עתה בוצעו במסגרתה עשרות חיפושים ונחקרו עשרות מעורבים. לדבריה, עוצמת הראיות לגבי כל אחד מהחשודים הולכת ומתחזקת.

על חלקו של שטרית בפרשה אמרה המשטרה בדיון על הארכת מעצרו, כי הוא חשוד שבתקופת כהונתו בעירייה לקח שוחד בעשרות מקרים באופן שיטתי. ביהמ"ש דחה את טענת סניגורו, עו"ד דוד ליבאי, ששחרור שטרית בתנאים מגבילים לביתו לא יפגע במהלכי החקירה. גם לגבי קלנר, מקורבו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אותו מיצג עו"ד איתן מעוז, אמר השופט כי קיים סיכון רב ביותר ששחרורו יביא לשיבוש החקירה.

"ידו בכל"

לגבי רבין, ציין ביהמ"ש כי בניגוד לטענת הסניגורית, עו"ד אסתר טולדנו, אין קשר בין החזקתו במעצר לבין בואה לארץ מחו"ל של האישיות הבכירה, החשודה בפרשה. "ידו בכל ויד כל בו", הגדירו אותו חוקרי המשטרה.

ביהמ"ש דחה גם את טענת עו"ד גיורא אדרת, המייצג את צ'רני, לפיה אין הצדקה בהארכת מעצרו, וקבע כי צ'רני היה בעל האינטרס הגדול ביותר בפרשה.

עורך-דינו של חסון, גיל פרידמן, טען כי מרשו היה רק עובד שכיר בחברה של צ'רני, ולכן על ביהמ"ש להבחין בינו לבין שאר העצורים. ואולם, השופט לא השתכנע ואמר כי אינו מוצא הבדל רב בין מעשיו של חסון למעשיו של צ'רני. "גם שכירו של אדם יכול שיהיה שותפו", ציין.

לאחר הדיון אמר עו"ד פרידמן כי "יש תחושה באוויר שהחקירה היתה מסתיימת יותר מהר, אם האישיות הבכירה היתה בארץ". פרידמן הוסיף ש"קיימת תחושה שהמשטרה חכמה על חלשים".