גושן שוקל להתנות עסקת איפקס בפרישת ורמוס ושטיינברג

בכירי פסגות חשודים במעורבות בפרשת התרמית בניירות ערך ■ סגירת העסקה שתוכננה לספטמבר עשויה להדחות ■ אייפקס לא ביקשה עד כה הפחתה במחיר העסקה ■ הרשות שוקלת לדרוש גם פרישת מנכ"ל פסגות ניירות ערך, שי ירון ■ מה שווה פסגות בלי ורמוס / פרשנות

רשות ניירות ערך שוקלת להתנות את מימוש עסקת פסגות בסיום תפקידם של בכירי בית ההשקעות המנכ"ל רועי ורמוס, היו"ר אריק שטיינברג ומנכ"ל פסגות ניירות ערך שי ירון. על פי החוק, על הרשות לאשר את העברת הבעלות בחברת קרנות הנאמנות של פסגות מקרן יורק לקרן אייפקס. יו"ר רשות ניירות ערך הוא זוהר גושן.

שלושת בכירי פסגות נחקרו לאחרונה באזהרה בחשד למעורבות בתרמית בניירות ערך והרצת מניות דרך תיק הנוסטרו, פרשה שבה החשודים העיקריים הם דוד אדרי ושי בן דוד, לשעבר מנהלי הנוסטרו של פסגות. "הסוגיה נמצאת על השולחן של רשות ניירות ערך ויש לדון בה", אומר מקור יודע דבר. המקור הוסיף, תוך התייחסות לפרשת גבי רביד, כי "יש תקדים לדרישה כזו". במקרה רביד טענה הרשות כי "מי שמנהל את כספם של אנשים אחרים לא צריך להיאחז בחזקת החפות ועליו להיות נקי מרבב".

ברשות ניירות ערך חשים כי יש להם ראיות מוצקות למעורבותם של בכירי פסגות בתרמית. ברשות סבורים כי ורמוס, ירון ושטיינברג "קיבלו בזמן אמת דיווחים שוטפים על אודות הנעשה בחשבון ואף אישרו חלק מהפעילות האסורה". במקרה שבו יוגש כתב אישום כנגד מנהלים בפסגות, סביר כי גם בית ההשקעות עצמו כגוף יואשם בפרשה. רשות ניירות ערך סירבה להגיב.

לא מן הנמנע כי גם הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, יישר קו עם עמדת הרשות ולא יתיר את העברת קופות הגמל של פסגות לבעלות איפקס. באירועים דומים בעבר היו הרגולטורים מתואמים ביניהם ושיתפו פעולה. לאור זאת לא ניתן יהיה להשלים את העסקה למכירת פסגות לאיפקס.

דחייה בקלוזינג

מועד הקלוזינג של העסקה, שבמסגרתה רוכשת קרן איפקס מקרן יורק 76% מבית ההשקעות לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל (השווי האפקטיבי בקיזוז הון עצמי וחוב הוא 3.6 מיליארד שקל), נקבע לחודש ספטמבר. מקורבים ליורק העריכו כי ייתכן שהשלמת העסקה תידחה ברבעון ואולי מעבר לכך עד שהמצב יתבהר. מטעם איפקס מובילה את העסקה זהבית כהן, מנכ"ל איפקס ישראל. מטעם יורק מנהל את המו"מ נציג הקרן בישראל ג'רמי בלנק.

קודמו של גושן, משה טרי, דרש דרישה דומה בשנת 2006 כאשר קודמתו של ורמוס, גבי רביד, הייתה אחת מנאשמות פרשת טובות ההנאה ליועצי השקעות של לאומי. במקרה זה התעקש טרי כי לא יתיר ליורק לקבל את הבעלות על פסגות כל עוד רביד ממשיכה בתפקידה. טרי טען כי החשדות כנגד רביד יוצרים בעיה ערכית קשה וכי אסור לאפשר למנהלים עם בעיית "מהימנות" להמשיך ולנהל את "כספם של אנשים אחרים", זאת ללא קשר להליכים משפטיים כמו הגשת כתב אישום או הרשעה. לאחר שהבין את עמדת הרשות החליט בלנק שלא לגבות את רביד אלא להסכים לדרישת טרי. שבועות ספורים לאחר העברת השליטה נאלצה רביד להודיע על פרישתה מהתפקיד.

"אין סיבה להפחית את המחיר"

בשוק ההון מעריכים כי כהן רוצה מאוד בהישארותו של ורמוס אבל שוקלת חלופות לתפקיד כמנכ"ל פסגות אם חקירת הרשות כנגדו לא תאפשר לו להמשיך כמנכ"ל. בין השמות שעולים כמחליפים נמצאים שמעון אלקבץ, מנכ"ל הראל פיננסים, וקובי לוינסון, מנכ"ל דש, שניהם מבכירי המנהלים בשוק ההון ולשניהם הישגים מרשימים בחברות שהם מנהלים. אפשרות נוספת שהוגדרה ב"סבירות נמוכה" היא צוות הניהול של דש איפקס, ויקטור שמריך ועידו נויברגר. מקורבים לאלקבץ הבהירו כי אין בכוונתו לעזוב את הראל פיננסים. כהן סירבה למסור תגובה, לאשר, להכחיש או לענות על כל שאלה בעניין.

ההערכות הן כי כהן, כמו בלנק בזמנו, לא תיכנס לעימות עם גושן בגלל ורמוס - בייחוד כאשר הפרשה אמורה להימשך זמן רב - אלא תנסה כאמור למצוא מחליף לורמוס ותנצל את המצב הבעייתי כדי ללחוץ על יורק לקבל הנחה במחיר של פסגות.

עד לרגע זה לא העבירה איפקס ליורק דרישה להפחתת מחיר העסקה. מקורבים לאיפקס מעריכים כי כהן תמתין עם הדרישה להפחתת מחיר עד ממש לפני מועד הקלוזינג. כמו בשאלות אחרות שהופנו אליה, גם בנושא זה סירבה כהן למסור תגובה, לאשר, להכחיש או לענות על כל שאלה בעניין.

מקורבים ליורק טענו כי "אין שום סיבה בעולם להפחית את המחיר של פסגות באופן משמעותי", בייחוד כי היקף הנכסים של פסגות רק גדל ולא נרשם גל פדיונות בעקבות חקירת רשות ניירות ערך. מהעבר השני אומרים מקורבים לאיפקס כי שווייה הגבוה של פסגות בעסקה נגזר מהמוניטין שלה ומהצוות הניהולי האיכותי. מאחר שהמוניטין של פסגות נפגע בעקבות חקירת הרשות ומאחר שחלק מהצוות הניהולי עשוי שלא להמשיך בתפקידו, על יורק להוריד את מחיר העסקה בכ-15%-25%.