שפירא יעזוב תפקידו כיו"ר הפניקס אם ייבחר לדירקטור בלאומי

מקור יודע דבר: "בהחלט יש בעיה ואחרי האסיפה הכללית, במידה ושפירא יבחר כדירקטור, נצטרך לפתור אותה בצורה שלא יהיו ניגודי עניינים - בנק ישראל יצטרך להיות מרוצה מהפתרון ולתת את אישורו"

הערכות במערכת הבנקאית: אם ייבחר יו"ר הפניקס אהוד שפירא לתפקיד דירקטור בבנק לאומי, הוא יסיים את תפקידו בהפניקס כדי למנוע ניגוד עניינים. האסיפה הכללית של לאומי בעניין תתקיים ב-2 ביוני. שפירא (66) מכהן בתפקידו בהפניקס מאז אמצע 2006. "בהחלט יש בעיה ואחרי האסיפה הכללית, במידה ושפירא יבחר כדירקטור, נצטרך לפתור אותה בצורה שלא יהיו ניגודי עניינים" אומר מקור יודע דבר. "בנק ישראל יצטרך להיות מרוצה מהפתרון ולתת את אישורו".

ועדת המניות של בנק לאומי בראשות עו"ד מרגלית נוף הגישה ביום ב' את שפירא כאחד מחמשת מועמדיה לתפקידי הדירקטורים המתפנים בלאומי. כהונתו של שפירא כדירקטור בבנק, אם יבחר, תהווה ניגוד עניינים מאחר ובנק לאומי הוא משווק גדול של המוצרים הפיננסיים והפנסיוניים של הפניקס ושל בית ההשקעות אקסלנס שבבעלותה.

מעבר לכך הפניקס שייכת לקבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה, לווה גדול של לאומי ובעל מניות בבנק. בעיה נוספת נוצרת מכך שתשובה מחזיק בבעלותו את חברת דלק ישראל המתחרה בפז שבבעלות לאומי. ועדת נוף הייתה מודעת לבעיה וסוכם כי במידה ושפירא יבחר לדירקטוריון "יימצא פתרון לשביעות רצונו של בנק ישראל". כאמור, ההערכות הן כי הפתרון יהיה סיום תפקידו של שפירא כיו"ר הפניקס.

גורמים בבנק ישראל אמרו כי "אם יבחר שפירא יתקיים ניגוד עניינים מהותי יש לפתור אותו". גורמים בקבוצת דלק אמרו בתגובה כי אינם מופתעים וכי "אהוד נמצא בהפניקס כבר ארבע שנים ועשה עבודה טובה, הוא ממילא לקראת סיום הקדנציה, טבעי שירצה לחזור לבנק שבו גדל".

לא רצה לחכות

שפירא, ד"ר לכלכלה ומימון, נחשב לאחד הבנקאים הבכירים בישראל. במשך 35 שנים עבד בבנק לאומי במגוון תפקידים, ביניהם מנהל הסניפים בארה"ב, ראש החטיבה הבינלאומית, ראש החטיבה העסקית ומשנה בכיר למנכ"ל, וממלא מקומה. על פרישתו מלאומי בשנת 2006 אמר: "רציתי להיות מנכ"ל אבל לא התאים לי לשבת ולבלות את שארית הקריירה שלי בלחכות שהיא תלך" אמר בראיון ל"גלובס" אחרי שעזב את הבנק.