שמונה בום: החברות שירוויחו מהפנסיה של דור הבייבי-בום

דור הילדים שבאו לעולם לאחר מלחמת העולם השנייה, ושינה את פני כלכלת ארה"ב, נוגע בגיל הפנסיה ועומד לטלטל שוב את הכלכלה הגדולה בעולם ■ קבלו 8 חברות שצפויות להרוויח מכך

דיוק באותו אופן שבו השפיעו ילידי דור הבייבי-בום על הכלכלה האמריקנית בשנים שבהן גדלו כילדים ונערים, למדו לימודים מתקדמים או נכנסו למעגל העבודה, כך גם פרישתם ממעגל העבודה בשנים הקרובות צפויה לחולל שינויים מרחיקי לכת בכלכלה האמריקנית, הן ברמת המאקרו והן ברמת המיקרו.מהם השינויים הללו, ואילו חברות עשויות ליהנות מכך? בעזרת אורי וייסבורד, ראש מחלקת המחקר בקמליה קפיטל, בחנו את הסוגיה.

הבייבי-בומרס, נזכיר, הם דור הילדים שבאו לאוויר העולם בארה"ב לאחר תום מלחמת העולם השנייה, וחזרת החיילים מהחזיתות למולדתם. השינוי הראשון ואולי העיקרי הצפוי עם התקרבותם לגיל הפרישה הוא כמובן בשוק העבודה.

בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כאשר הבייבי-בומרס נכנסו לשוק הזה, גדל כוח העבודה בכ-30%, בעוד שבשנות ה-90 הוא כבר גדל רק ב-12%, ובעשור הנוכחי צפוי הגידול הזה להסתכם ב-4% בלבד. "כאשר משלבים זאת עם יציאתם של הבייבי-בומרס ממעגל העבודה מתקבלת ירידה ניכרת בגודל השנתונים הנכנסים למעגל העבודה", טוען וייסבורד.

פרישה זו ממעגל העבודה מגדילה את הנטל על הכלכלה האמריקנית, ולפי וייסבורד היא עשויה ליצור גירעון בפעילות הביטוח הלאומי, כאשר "כבר לקראת שנת 2016 יעלו תשלומי הביטוח הלאומי על הכנסותיו, ובשנת 2037 לערך יאזלו הרזרבות הנוכחיות של הביטוח הלאומי, ומשנה זו ואילך יעמדו לרשותו לצורך תשלומי פנסיה רק דמי הביטוח הלאומי השוטפים, המהווים כ-70%-75% מרמת התשלום הנוכחית".

לפיכך, לדבריו, אין מנוס מהמסקנה שבמוקדם או במאוחר הביטוח הלאומי ייאלץ לקצץ את הקצבאות שהוא משלם לפנסיונרים, ובמקביל סביר שנראה העלאה מסוימת של דמי הביטוח הלאומי. "לצעדים אלו תהיה השפעה שלילית על הצריכה, הן של העובדים, עקב הקיטון בשכר נטו, והן של הפנסיונרים, עקב הקיטון בקיצבאות", הוא אומר.

פגיעה במחירי הנדל"ן

מנגד, אחת ההשלכות החיוביות שצפויות בעקבות ההתפתחות הזו היא בתחומי הבריאות, התרופות והסיעוד. הביקושים למוצרים ושירותים בתחומים אלו צפויים לגדול בשיעור ניכר בשנים הקרובות, לטענת וייסבורד, במקביל להזדקנות הבייבי-בומרס.

ענף נוסף שיושפע מהזדקנותם של בני הדור הוא סקטור הנדל"ן. "עם הפרישה מהעבודה או בסמוך לה יעדיפו הבייבי-בומרס לעבור לבית קטן, ובחלק מהמקרים יחליטו על שינוי מוחלט של סביבת המגורים", אומר וייסבורד. בין השינויים הללו ניתן לציין מעבר לאזור חם יותר, מעבר לישוב קטן יותר, לקהילה סגורה וכדומה.

"ניתן להכליל ולומר כי בתחום הנדל"ן קיימת סבירות גבוהה לגידול בהיצע הבתים, שישפיע גם על המחירים", מעריך וייסבורד. "כמו כן אנו מעריכים כי הביקוש לבתים קטנים במדינות ה-Sun Belt (פלורידה, אריזונה ומדינות נוספות בעלות מזג אוויר נוח) צפוי לגדול, אך מנגד יקטן הביקוש לבתים גדולים בפרברי הערים בצפון ארה"ב".

גם טעמי ההשקעה של האמריקנים צפויים לעבור שינוי בשנים הקרובות. "השינוי בתמהיל תיק ההשקעות ניכר עוד טרם הפרישה מהעבודה, כאשר לאחר הפרישה השינויים יהיו חריפים אף יותר", מסביר וייסבורד. "עליית הגיל מביאה לנכונות הולכת ופוחתת לנטילת סיכונים. הדגש בניהול התיק עובר מרצון ליצירת רווחים לרצון להגנה על הכסף, ובמקביל, לאחר הפרישה מהעבודה, נוצר צורך בהשקעה המניבה הכנסה חודשית שוטפת".

השמינייה הפותחת

לאור הנתונים הללו, וייסבורד מסמן שמונה מניות של חברות שיכולות להרוויח בשנים הקרובות מההתפתחויות הצפויות.

מרק (סימול: MRK) - מהחברות המובילות בעולם בתחום פיתוח תרופות מקור. החברה נהנית מאיתנות פיננסית ומתמחור נוח ביחס לחברות דומות.

טבע (TEVA) - יצרנית התרופות הגנריות תיהנה מהצורך להאט את הגידול בהוצאה על בריאות, מכיוון שהגברת השימוש בתרופות גנריות נראה צעד קל ובעל השפעה מהירה יחסית. החברה נסחרת לפי מכפיל רווח של 14 על רווחי 2010. "זה לא זול, ומצד שני יש הצדקה לפרמיה על ניהול טוב", אומר וייסבורד.

CVS (CVS) - מחזיקה ברשת הפארמה בעלת שם זהה ובחטיבת Caremark, המתמחה בניהול יעיל של שרשרת הספקת התרופות לחולים, תוך ניצול כוח הקנייה להוזלת העלויות מול יצרני התרופות. "בהינתן פוטנציאל הצמיחה והסינרגיה משילובה של Caremark, התמחור של CVS סביר".

Select Medical (SEM) - החברה מפעילה רשת של 95 בתי חולים לאשפוז ארוך הדורש טיפול מורכב, וכן כ-960 מרפאות חוץ לשיקום לאחר פציעה או מחלה.

Community Health (CYH) - מפעילה רשת של 122 בתי חולים הפרוסים ב-29 מדינות ברחבי ארה"ב, וכוללים 18 אלף מיטות. החברה נסחרת לפי מכפיל רווח נקי של כ-12.5 על הרווח הצפוי. "תמחור זה הוא זול יחסית, בעיקר אם לוקחים בחשבון את היותה של החברה ספק שירותי הבריאות היחידי לחלק נכבד של לקוחותיה", מסביר וייסבורד.

Medtronic (MDT) - החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת מכשור רפואי מגוון, מקוצבי לב, דרך סטנטים, עבור במוצרים לתמיכה בחוליות הגב, וכלה במוצרי ניטור שונים (לב ועוד). החברה נסחרת לפי מכפיל רווח של 13 על רווחי 2010, מעט נמוך ביחס לענף. "להערכתנו", מציין ויסבורד, "המוצרים החדשים והתמחור האטרקטיבי הופכים את החברה למעניינת".

St. Jude Medical (STJ) - מפתחת, מייצרת ומפיצה מכשור רפואי לתחום רפואת הלב והעורקים הכליליים. החברה נסחרת לפי מכפיל של 13 על הרווח הנקי ל-2010, לעומת מכפיל של 14 בתעשייה. "לדעתנו, התחום בו פועלת החברה ומעמדה החזק מצדיקים פרמיה מעל המכפיל הממוצע בענף", אומר וייסבורד.

Service Corp (SCI) - מפעילת בתי קברות ובתי לוויות. הצמיחה בתחום אנמית למדי, אך מנגד גם הסיכון נמוך מאוד. החברה נסחרת לפי מכפיל של 16 על רווחי 2010.