יועצו של אובמה במסר ליום העצמאות: נתגבר על המחלוקות

בקבלת פנים בוושינגטון אמר דייוויד אקסלרוד: חילוקי דעות לחוד, ועבותות חזקים לחוד; לא צריך לבלבל ביניהם ■ הוא לא הצטרף לתשואות כאשר הקהל הריע להכרזה של נואם אחר, סנטור בראונבק, שירושלים אינה התנחלות אלא בירת ישראל ■ ומי ישב בקרן זווית? שלדון אדלסון

דייוויד אקסלרוד, יועצו הבכיר של ברק אובמה, ייצג אמש (ד') את הממשל בקבלת פנים שערכה שגרירות ישראל בארה"ב לרגל יום העצמאות. נאומו, שבעבר הלא רחוק היה נחשב שגרתי ונטול חידושים, הצטייר הפעם כמשב רוח חמים על רקע הצינה העכשווית בין שתי המדינות. "נו, נראה שאובמה מכריז על שביתת נשק עם ישראל", התבדח מנהיג יהודי בעקבות הנאום.

למעשה, היה זה נאום שבלוני שהותאם למציאות החדשה ביחסי ישראל ארה"ב. במקרים רבים, כאשר יהודי, בכיר בממשל, נואם לפני קהל יהודי, הוא מקפיד להדגיש את הקשר היהודי /ישראלי שלו. כך נהג רם עמנואל, ראש מטה הבית הלבן, בנאום בוועידה השנתית של J. Street, השדולה שפועלת למען שלום ישראלי-ערבי, אשתקד. הוא סיפר בהרחבה על טקס בר המצווה שיערוך לאחד מבניו בישראל. וכך נהג אמש אקסלרוד, שסיפר על ההתרגשות שאחזה בבני משפחתתו כאשר ביקרו בישראל.

גם המסר המדיני של אקסלרוד היה מפויס, כאילו לא להרגיז את הקהל במעמד החגיגי. אנו נתגבר על המחלוקות בינינו, הבטיח אקסלרוד. חילוקי דעות לחוד ועבותות חזקים בין שתי המדינות לחוד; לא צריך לבלבל ביניהם. מחויבותינו לביטחון ישראל אינה מילים ריקות. אנו פועלים לשמור על היתרון האיכותי של ישראל, נאבקים בקמפיין לשלול את הלגיטימיות שלה ומנהלים מאבק נגד מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. קטע זה של הנאום התקבל בתשואות סוערות.

ועם זאת, אקסלרוד לא היה יכול להתעלם מעידן אובמה במו"מ המזרח-תיכוני. "אנו חותרים להשגת פיתרון של שתי מדינות מפני שפיתרון כזה ישרת את האינטרסים של ישראל", אמר. "בלעדיו, היא תתקשה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית". הדברים האלה התקבלו בקול דממה דקה, עובדה שלא הפתיעה איש.

אך הרגע המביך ביותר, מבחינתו, היה כאשר נואם אחר, סנטור סם בראונבק, הכריז ש"ירושלים אינה התנחלות; היא בירת ישראל". הקהל פרץ בתשואות אדירות, אך אקסלרוד נותר לשבת על הבמה בפנים קפואות, עם ידיים משוכלות, בלי להצטרף לתשואות.

באירוע השתתפו כ-2000 אנשים, לרבות דיפלומטים ישראלים, לרבות השגריר מייקל אורן, וזרים, מחוקקים, נספחים צבאיים, אנשי עסקים ופקידי ממשל. אך נראה שהאורח המעניין ביותר היה המיליארדר שלדון אדלסון, שישב בקרן זווית עם אשתו.

שאלתי את אשתו, ד"ר מרים אדלסון, רופאה שמתמחה בגמילה מסמים, מה מעשי משפחת אדלסון בוושינגטון. היא הצביעה על בעלה ואמרה: "הוא בא איתי, כפי שאני תמיד נוסעת אתו. באתי להשתתף בישיבות של חבר הנאמנים של מוזיאון השואה בוושינגטון". שלדון אדלסון עצמו סרב להתראיין.