ירידה חדה במדד מנהלי הרכש: צנח ל-55.7% בחודש מארס

עם זאת, זהו החודש העשירי ברציפות בו המדד נמצא מעל רמת ה-50%, המבחינה בין התרחבות להתכווצות הפעילות במגזר היצרני

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש מארס 2010 רשם ירידה חדה של 7.4 נקודות אחוז לרמה של 55.7% מרמה של 63.3% בחודש הקודם.

זהו החודש העשירי ברציפות בו המדד נמצא מעל רמת ה-50%, המבחינה בין התרחבות להתכווצות הפעילות במגזר היצרני. מדד מנהלי הרכש ירד בשיעור חד לאחר שלושה חודשים של יציבות יחסית והוא נמצא כ-13% מתחת לשיא שנרשם בנובמבר 2009. עם זאת, רמת המדד מוסיפה להיות גבוהה, ודומה לזו שאפיינה את המשק בשנות הצמיחה המהירה טרם המשבר, ומרבית סעיפי המדד עדיין מוסיפים להצביע על צפי להתרחבות.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, רשם בחודש מרס עלייה של 1.3 נקודות אחוז, לרמה של 56.7%. המדד הגלובלי מצביע זה תשעה חודשים ברציפות על התרחבות בפעילות ונמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז מאי 2004.

בגוש האירו הוסיפה להירשם התעצמות במגמת ההתרחבות, ובגרמניה אף נרשם שיא של 60.2%. בארה"ב, לאחר ירידה בחודש הקודם, חזר המדד למגמת עלייה ורשם את הרמה הגבוהה ביותר מאז יולי 2004.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בתגובה לנתונים כי אמנם רמת המדד, מעל ל-50, מצביעה על המשך ההתרחבות בפעילות התעשייתית, אך הירידה החדה במארס מרמזת על האטה בקצב הגידול של הייצור התעשייתי.

נזכיר שעל פי נתוני הלמ"ס, בשלושת החודשים האחרונים נרשמה בייצור התעשייתי עלייה בקצב שנתי גבוה של 9.5%. ירידה חדה חלה ברכיב הביקושים ליצוא לרמה של 50.8 נקודות ומגמה דומה נצפתה גם בנתוני סחר החוץ, שהצביעו על התמתנות הגידול ביצוא התעשייתי.