סגירת פרצות הכרחית של האוצר

טוב שהאוצר מכליל את הוראות טיוטת ועדת חוק גם על השוק המשני

עד השבוע היה הדיון על השפעת המלצות ועדת חודק על שוק האשראי העסקי עקרוני בעיקרו, והוא הונע מאינטרסים שונים בניסיון להשפיע על אופן אימוץ ההמלצות על ידי אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר. אתמול הסתיים השלב הזה והתברר כי לפחות לפי שעה הממונה על האגף, עודד שריג, ושר האוצר, יובל שטייניץ, בחרו לסמוך את ידיהם על ההמלצות. כעת ניתן להעריך איך יראה שוק האשראי העסקי העתידי.

ההוראות החשובות והמחמירות עליהן המליצה הוועדה יוחלו מיידית עם כניסתן גם על רכישת אג"ח קונצרניות בשוק המשני. בראש ובראשונה מדובר בסגירת פרצות הכרחית מבחינת האוצר. ואולם, הוראות האוצר לגבי אופן התנהלות הגופים המוסדיים בשוק המשני של האג"ח הקונצרניות ייצרו מצב עתידי בו יהיו שני סוגים של איגרות חוב קונצרניות: האג"חים "הכשרות" למוסדיים, והאג"חים לכל היתר - כלומר, לקרנות הנאמנות ולציבור.

מבחינה זו מדובר בפוטנציאל שהיקפו לא ברור לפי שעה, ורלבנטי רק לאג"ח הסחירות, להדרת רגליהם של המוסדיים מחלק משוק האג"ח הקונצרניות הסחיר, אולי אף מחלק גדול ממנו, שיהיה חסום לפעילותם. זאת פשוט מכיוון שהמוסדיים לא יורשו ולא יוכלו לרכוש אי פעם את איגרות החוב "הטרפות", גם אם הן יהוו חלק משמעותי משוק ההנפקות, לאור ביקושים שיזרים הציבור דרך קרנות הנאמנות.

כפועל יוצא של יצירת שני רבדים של אג"ח קונצרניות ניתן לומר שבעתיד עולם האשראי העסקי יתחלק לשלושה: האשראי הבנקאי שיהיה "המובטח ביותר", האשראי הקונצרני של המוסדיים שיהיה "מובטח", והאשראי הקונצרני "הלא מובטח" מקרנות הנאמנות.

אגב, באוצר לא מסתירים את עמדתם לפיה ראוי שגם רשות ני"ע תבחן דרכים לשפר את רמת הביטחון בהחזר הכספים שילוו קרנות הנאמנות. מנגד, ברשות ני"ע לא הסתירו את דעתם השלילית על המלצות חודק, והם עשו זאת בבוטות, כך שלפי שעה לא נראה שהסטנדרטים המחייבים את קרנות הנאמנות צפויים לעבור שינוי.

טיוטת החוזר שפרסם האוצר כוללת גם הנחיה לגבי אופן ההתנהלות של הגופים המוסדיים בשוק האג"ח הקונצרניות הקיים, והיא נוגעת לחובה שתחול עליהם לבצע אנליזה פנימית גם ברכישה בשוק המשני של אג"ח שהונפקה קודם לכניסתן לתוקף של ההוראות החדשות. בוודאי אנליזה מעמיקה ומחמירה ביחס לנדרש והנהוג כיום. לכן, נראה שהחל מרגע כניסתן של הוראות החוזר לתוקף, המוסדיים יהפכו לשחקנים מוגבלים ביחס להיום בשוק האג"ח הקונצרניות.

בשורה התחתונה טוב שהאוצר מכליל את הוראות הטיוטה גם על השוק המשני. אחרת ניתן היה להתחמק מהוראותיו על השוק הראשוני די בקלות. אבל בדומה לשוק הראשוני, גם בשוק המשני יהיה חשוב להימנע מהתיישרות המוסדיים לימין לפי הפרשנות הקשיחה ביותר להמלצות חודק תוך קפיאה על מקומם כדי לכסות את עצמם ולהפחית אחריות. בטח כשלתהליכים שכאלו עשויה להיות השפעה רבה אף יותר על המלאי הקיים האדיר של האג"ח הקונצרניות.