הירידות התמתנו בסיום: מעו"ף איבד 0.9% ונותר מעל 1,200 נק'

אל על איבדה 3.6% ■ מניות הבנקים איבדו גובה בעקבות הירידות החדות במניות הפיננסים בחו"ל ■ זיו סגל: הסיבה לירידות בשווקים - "טכנית-פסיכולוגית" ■ מודיעין עלתה ב-7.1% לקראת הנפקה ציבורית

בבורסה בת"א נסגר יום המסחר הראשון של שבוע חדש ומקוצר בירידות שערים, אשר התמתנו בסיום. המסחר בת"א התנהל היום (א') על רקע ירידות השערים שנרשמו ביום ו' בבורסות וול סטריט ואירופה, לאחר שרשות ני"ע בארה"ב האשימה את בנק ההשקעות גולדמן זאקס בהונאת ענק בשוק משכנתאות הסאב-פריים, מה שהפיל את מניות הפיננסים. ת"א הגיבה גם לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש מארס.

גם התפשטות עננת האבק הוולקני ברחבי אירופה וסגירת המרחב האווירי במרבית היבשת השפיעה היום לשלילה על המסחר בת"א, כאשר מניות חברות התעופה אל על וכנפיים היו הסובלות העיקריות עד כה. "האפר הוולקני מטיל עננה כבדה על ישראל" אמר היום שר האוצר שטייניץ וציין כי אם הענן לא יתפזר בקרוב יאלץ האוצר להתכנס לחשיבה ולהערכת מצב.

נזכיר כי מחר ומחרתיים לא יתקיים מסחר לרגל יום הזיכרון וחג העצמאות.

מדדי המניות המובילים בוול סטריט נסוגו בסוף השבוע משיא של כ-18 חודשים בעקבות פרשת גולדמן זאקס. זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", סבור כי פרשת גולדמן הינה רק "טריגר" לתיקון טכני בשווקים. לדבריו, הקשר בין פרשת גולדמן זאקס לירידות ביום ו' הינו "רופף" והסיבה האמיתית לירידות היא "טכנית-פסיכולוגית".

"הסיפור של גולדמן יחלוף מהר אבל יפתח את מרוץ הרגולציה" כך מעריך יניב חברון, מנהל מחלקת המחקר של אקסלנס ואמר כי "מבט בגובה העיניים מלמד כי הרשות לניירות ערך האמריקאית טיפסה על עץ קצת גבוה מידי" להערכתו בשוק המניות המגמה החיובית תימשך לפחות ברבעון הקרוב על בסיס אינדיקטורים חיוביים.

"מדובר בהגעה של מדד ה-S&P 500 אל אזור ההתנגדות שניתן להגדיר אותו בין 1,211 ל-1,224 נקודות, רמת הפיבונאצ'י", אומר סגל. "הנחת המוצא היא שהלחץ כלפי מטה יימשך, כתיקון לטווח הקצר במסגרת מגמת העלייה ארוכת הטווח". סגל מתייחס גם למדד המעו"ף וסבור כי "מהלך מעל 1,240 נק' ייחשב סימן שורי במיוחד; מהלך מתחת ל-1,210 נק' ילמד כי ההתנגדות ב-1,240 עבדה וכי צפוי גל יורד משמעותי".

בזירה המאקרו-כלכלית השוק הגיב היום לראשונה למדד המחירים לצרכן לחודש מארס שפורסם ביום ה' לאחר הסגירה, ואשר העיד על עלייה של 0.1% בהתאם לתחזיות המוקדמות. בשוק חלוקות ההערכות באשר להחלטת הריבית של בנק ישראל בסוף החודש, אך ישנה נטייה להניח שהפעם הנגיד סטנלי פישר יותיר את הריבית על כנה ויחזור לתוואי העלאות הריבית בחודש מאי.

היום גם פירסמה הלמ"ס את האומדן השלישי והאחרון לקצב צמיחת התמ"ג בישראל ברבעון הרביעי של שנת 2009, ממנו עולה כי אין שינוי בנתון שפורסם באומדן הקודם. המשק צמח ב-4.8% ברבעון האחרון של 2009, כאשר בתמ"ג העסקי נרשמה עלייה של 5% וכמו כן נרשמה עלייה בשיעור דומה בהוצאה לצריכה פרטית.

מכה לא קלה בכנף של אל על

מבין המניות שהובילו את מגמת הירידות היום בבורסה היו אלה מניות התעופה המקומיות אל על וכנפיים שנסחרו על רקע שיבושי הטיסות בצפון אירופה בשל האפשר הוולקני שהולידה התפרצות הר געש באיסלנד. מניות התעופה בעולם רשמו ירידות חדות במסחר ביום ו' וההערכה היא שהנזק לחברות התעופה בעולם עומד על 200 מיליון דולר ביום. בענף מדברים על האסון הכבד ביותר לחברות התעופה מאז ה-11 בספטמבר, כאשר גם אל על היא נפגעת בעל כורחה שכן היא נאלצה לבטל טיסות לצפון אירופה. לפי נתוני רשות שדות התעופה, מתחילת האירוע ביום חמישי בצהריים ועד היום - יום ראשון, בוטלו 150 טיסות לכ-30 שדות תעופה באירופה ו-30 אלף לקוחות לא הגיעו ליעדם מנתב"ג ואליו.

מניות הבנקים - ובראשן הבנקים הגדולים פועלים ולאומי - ריכזו היום עניין בשל הסנטימנט השלילי בקרב מניות הבנקים באירופה ובארה"ב בסוף השבוע. מדד מניות הפיננסים ב-S&P 500 נפל ביותר מ-4% ביום ו' וגם באירופה נרשמו ירידות חדות בבנקים, בהובלת מניית דויטשה בנק שצנחה בכ-7% (הירידה החדה ביותר במניה מזה כ-9 חודשים).

בקרב מניות הטכנולוגיה, מלאנוקס המשיכה לרכז מחזורי מסחר גבוהים יחסית לאחר שבשבוע שעבר הודיעה על ביקושים חזקים לשבבים שהיא מייצרת באסיה. ביום ד' תפרסם החברה את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון הראשון של השנה, כאשר ההערכות בשוק הן כי היא תציג רווח נקי של 24 סנט למניה לעומת 15 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות צפויות לעלות ב-57% ל-35.3 מיליון דולר.

בסקטור האנרגיה, יחידות ההשתתפות של מודיעין המשיכו לטפס לקראת ההנפקה שמתכננת החברה לציבור ביום ב' ה-26 באפריל, כאשר מבנה ההנפקה עדיין לא ידוע, אך היא תכלול הנפקה של יחידות השתתפות ושל אופציות עליהן.

[לאתר המעו"ף]