מהו הסוד שהופך אנשי עסקים ישראלים למותגים בינלאומיים?

מה הקסם של יוסי ורדי, אלכס גלעדי, חיים סבן, יעקב פרנקל, יצחק תשובה, ארנון מילצ'ן והמעצב רון ארד? ■ האם מדובר באנשי עסקי מבריקים או פשוט במזל? ■ ערב יום עצמאות מנסים רמי הסמן, עליזה גורן, ליאור חורב ומוטי שרף לפצח את סוד הצלחתם

מהו אותו "רכיב סודי" שהופך איש עסקים להצלחה בינלאומית?

האם מדובר במהלכים עסקיים מבריקים, במאפיינים אישיותיים או פשוט במזל?

ערב יום העצמאות מנסים רמי הסמן, עליזה גורן, ליאור חורב ומוטי שרף לפצח את סוד הצלחתם של ישראלים שפרצו את גבולות המדינה והפכו למותג מוכר בעולם.

יעקב פרנקל: מקצוענות ונטוורקינג

יעקב פרנקל
 יעקב פרנקל

עליזה גורן, בעלת חברה ללובינג וקשרי ממשל: "אני מלווה את הקריירה של פרנקל מאז נכנס לכהונת נגיד בנק ישראל בימי יצחק רבין ז"ל. פרנקל שהה שנים ארוכות בארה"ב, למד והרצה באוניברסיטת שיקאגו, ולימים התמנה לסגן יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, ושימש בתפקיד זה לאורך שנים. כהונתו בקרן הייתה זו שהקנתה לו מוניטין של מומחה לנושאים כלכליים ומוניטריים בתודעת הציבור בעולם, ומתוך תהילת העולם הזו קרא לו אז רבין לחזור לכאן כנגיד בנק ישראל, כדי לחלץ את הכלכלה של מדינת ישראל.

"יחסית לכלכלנים אחרים בגלובוס, פרנקל מזוהה כאיש מקצוע נדיר, בעל יריעה רחבה של ידע מקצועי ובעל הבנה מעמיקה במטריה. אבל הרבה מעבר למקצוענותו, הוא ניחן במיומנות נטוורקינג מעולה. כבר בזמן כהונתו בקרן המטבע הבינלאומית, פרנקל השכיל ליצור קשרים טובים עם נגידי בנקים בעולם, עם ראשי מדינות, כמו גם עם ראשי תאגידי ענק בעולם כולו. נכון לעכשיו הוא מיצב עצמו בפוזיציה של יועץ, שעולים אליו לרגל כדי לשמוע את עצתו ודעתו.

קומבינציה מופלאה זו של מקצוענות ונטוורקינג הייתה זו שסללה את דרכו למעמדו הייחודי בעולם. נכון להיום, הוא משמש כמספר 2 ב-JPMorgan Chase International (בנק שמחזיק 60 סניפים בעולם). אבל מה שהכי יפה אצל פרנקל הוא שהתהילה לא עלתה לראשו. חרף הצלחתו העולמית, הוא גייס את עצמו יותר מפעם אחת כדי לסייע למדינה. אני יכולה להעיד מכלי ראשון, שכבר בתקופה בה ליוויתי את רבין, הוא תרם רבות למדינתנו ורתם את קשריו למענה במקומות שעד היום השתיקה יפה להם.

"מדינת ישראל נתפשת אצלו כ'הבית'. למרות היותו איש העולם הגדול הוא מקפיד לחזור לכאן לפחות פעם בשבועיים, לא משנה היכן הוא שוהה בעולם. למותר לציין, שהוא מעודכן ברזולוציות גבוהות מאוד בכל מה מתרחש כאן בכלכלה ובפוליטיקה. הוא מרגיש כנציג של ישראל, כשגריר המדינה בעולם ורותם את עצמו ואת קשריו כדי לקדם את האינטרסים שלה".

יצחק תשובה: כבוד לשותפים ואינטגריטי

יצחק תשובה / צלם: גלעד קבלרצ'יק
 יצחק תשובה / צלם: גלעד קבלרצ'יק

ליאור חורב, מנכ"ל משותף ביורו: "עסקיו של תשובה חובקי עולם, נערכים בקנה מידה עצום וכוללים תחנות דלק, בתי זיקוק, חנויות נוחות ונדל"ן. אבל ללא ספק הייתה זו רכישת מלון הפלאזה - נכס צאן ברזל תרבותי בלבו של התפוח הגדול - שהביאה לנקודת מפנה קריטית בפרסומו ובמיתוגו הבינלאומי.

"מיתוג זה התעצם כשהפתיע, ובניגוד לציפיות ממנו העצים את הנכס, האדיר אותו, ובעיקר - שידר נאמנות ועמידה במילה. למשל, הוא הבטיח להשיב את מרבית העובדים למקום עבודתם - ועמד במילתו; הוא הבטיח לשמר ולשפץ את הנכס ביד אמן - ועמד במילתו. בשעה שלאנשי עסקים ישראלים יש בעולם מוניטין רע של 'עושים סיבוב ובורחים', תשובה הזים את הסטיגמה וניפץ את הסטריאוטיפ כשהוכיח מהימנות, אמינות, עקביות ומעורבות אישית.

"יותר מכך, בפרויקט זה הוא גם הוכיח שהוא 'אדם של שותפים', שהוא עובד איתם בכבוד ובהגינות, שהוא רואה בהם מלווים לטווח ארוך, ושהוא לא מתייחס אליהם בצורה אינסטרומנטלית".

יוסי ורדי: פשטות, נגישות וסקרנות

יוסי ורדי, מיראביליס / צלם אסנת קרסננסקי
 יוסי ורדי, מיראביליס / צלם אסנת קרסננסקי

ליאור חורב, מנכ"ל משותף ביורו: "את מיתוגו הבינלאומי קנה ורדי, בין השאר, דרך הגעתו לעמדה נדירה ביותר: מנטור עסקי ליזמים של הדור הבא. הוא לא הסתפק ב'לעשות אקזיטים לביתו', אלא תמך וליווה חברות ומשקיעים ויזמים מדור ההמשך, גם בארץ וגם בחו"ל. ממש כך, הוא גם נתפש בתודעה הציבורית בעולם - גורו של סטארט-אפים, לא רק פיננסייר של התעשייה.

"תהילת עולם זו ורדי הרוויח ביושר, דרך נכונות להפשיל שרוולים ולהתלכלך. קרי, דרך ניסיון מכלי ראשון. הוא ממש לא מתנהג כמנטור שיושב ומפרשן טכנולוגיות ומגמות ממעוף הציפור. יש לו ניסיון והתחככות עם השטח.

"רכיב בולט נוסף שמקנה לורדי את מיתוגו קשור, ללא ספק, לבלתי-אמצעיות שלו כבן-אנוש: הוא מדבר בפשטות, לא פומפזי, נגיש, סקרן וחדור תשוקה לנושאים שעסק בהם עוד לפני שני עשורים. יותר מכך, הוא גם מתלהב מחדשנות של יזמים אחרים ומפרגן להם".

רון ארד: נועזות מקצועית ויצירתיות

רון ארד, מעצב / צלם לימור אדרי
 רון ארד, מעצב / צלם לימור אדרי

מוטי שרף, מבעלי שרף תקשורת: "רון ארד שחי בלונדון נכנס לקטגוריה של אותם אמנים ישראלים שהפכו למותג בזכות נועזותם המקצועית. אני זוכר שהגעתי לפריז ונחשפתי שם לרטרוספקטיבה של עבודות בחייו. זה התרחש במרכז פומפידו, כשמסביב יכולת לראות שלטי חוצות ענקיים שקראו לציבור להגיע ולהתרשם מהתערוכה של ארד, כמו גם קמפיינים מסיביים במדיה. אני זוכר ששפשפתי את העיניים ושאלתי את עצמי, האם בכלל מדובר באמן גלובלי או באמן ישראלי.

"מקרה הבוחן של רון ארד מלמד אותנו שלא חייבים לעשות פרובוקציה דרך שמלאניות חתרנית או דרך שימוש בסכסוך הפלסטיני-ישראלי או דרך התבטאויות בתקשורת על הכיבוש. ארד בנה את מיתוגו הבין-לאומי דרך מקצוענות ויצירתיות נטו. הוא לקח פרקטיקה באמנות ופרץ את גבולותיה. שם הייתה הנועזות שלו. למשל, הוא הפך גרוטאות של רכבים ישנים לעיצובי רהיטים מרתקים עם אמירה. במילים אחרות, הוא סיפח לעצמו תהילת עולם ממקום מקצועי, נקי, ממקום של מתיחת גבולות האמנות ולא ממקום שנוי במחלוקת או מתגרה".

חיים סבן: אדפטציה מהירה ויחסי אנוש

חיים סבן / צלם רויטרס
 חיים סבן / צלם רויטרס

רמי הסמן, מומחה למיתוג: "כשחיים סבן עזב את ישראל בשנות ה-80, הוא יצא מכאן עם תחושת בטן חזקה שהוא מסוגל ל'הרבה יותר' בחו"ל. הוא הגיע למעוז הישראלים בלוס אנג'לס ואיתר את ההזדמנות הגדולה של חייו, כשרכש מחברה יפנית את הזיכיון לסדרת אנימציה ששימשה מאוחר את הבסיס ללהיט הטלוויזיוני: הפאוואר ריינג'רס.

"מעבר לחושים עסקיים מחודדים, הייתה במהלך עסקי זה גישה פורצת גבולות וחשיבה מחוץ לקופסה: הוא זיהה מיד שכדאי לו לשבור קונבנציה ולהפוך את דמויות האנימציה לסדרת שחקנים בשר ודם, כיוון שסדרה המבוססת על אנשים התאימה יותר לתרבות האמריקנית בזמנו. במילים אחרות, הייתה שם הבנה עסקית שהשוק האמריקני לא יאמץ בהכרח את הלהיט של השוק היפני, ואינטואיציה חזקה איך להתאים את המוצר לסביבה המקומית. למעשה, האדפטציה של סבן לתרבות בארה"ב הייתה כה גבוהה, שהוא הטיב להבין מהר את הסביבה העסקית, את המדיה, את צורכי הצופים האמריקניים ואת מאווייהם.

"ללא ספק, גם חברות הנפש שלו עם ביל קלינטון, שהיה בשעתו פיגורה פוליטית אהודה, תרמה להצלחתו ולמיתוגו. אין הרבה אנשי עסקים ישראלים שמסתובבים כבני בית אצל נשיא ארה"ב. ברמת יחסי האנושי סבן ידוע כאדם לא מתנשא, עממי, יודע להיות חבר ומצטיין ביחסים בינאישיים מדהימים. ברור שהוא זוכר את שורשיו ומניין הגיע".

אלכס גלעדי: יכולת להתחבר לעולם רב-תרבותי

אלכס גלעדי
 אלכס גלעדי

מוטי שרף, מבעלי שרף תקשורת: "אלכס גלעדי תמיד שידר שהוא נולד להיות איש העולם הגדול. זה בא לידי ביטוי בסגנון הלבוש שלו, בשפה שבה הוא מדבר, בסיגרים, במסעדות בהן הוא מבקר, ובמניירות אליטיסטיות אחרות שלו. נכון להיום, הוא חשוף לתקציבי ענק של הוועד האולימפי ונמנה על קומץ חברי המועדון האקסקלוסיבי ביותר בעולם.

"מבט מקרוב מגלה, שאין לו איזושהי יכולת מקצועית יוצאת דופן או ידע מקצועי נדיר שאין לעמיתים אחרים שעבדו בגופים משדרים. הגאונות שלו מונחת, ללא ספק, ביכולת בינאישית מדהימה וביכולת להתחבר במהירות לעולם רב-תרבותי ולזרום איתו.

"אומנם לישראלים, שגדלו במדינת מהגרים, בכור היתוך של תרכובות אנושיות, יש את היכולת הזו בילט אין, אבל גלעדי לקח את הכישרון הזה צעד אחד קדימה, כשהוא מתאים את עצמו במהירות לתרבות החדשה, במקום לאלץ אותה לשאת את התרבות הישראליות שלו. בל נשכח, שאת מטבע הלשון 'לשדר למסעודה משדרות' גלעדי טבע כשערוץ 2 הוקם, כשבאו אליו בביקורת על נחיתות התוכן.

"על מה מעיד משפט זה אם לא על היכולת שלו להבין קהלים אחרים, שונים מהקהילה הטיפוסית שלו - ולהתאים עצמו אליהם? חרף האליטיזם שהוא משדר בשפה ובלבוש, חרף הקוסמופוליטיות שהוא מקרין, הוא אינטליגנטי מספיק כדי לדעת מהם המסרים שעוברים כלפי מטה. זוהי כשלעצמה גאונות והיא-היא שאפשרה לו לנצח בזירה הבינלאומית".

ארנון מילצ'ן: לקיחת סיכונים ואינטואיציות טובות

ארנון מילצ'ן / צלם אריאל ירוזולימסקי
 ארנון מילצ'ן / צלם אריאל ירוזולימסקי

מוטי שרף, מבעלי שרף תקשורת: "כדי לעשות חיל ביזמות עסקית בעולם אתה אכן נדרש להיות איש יוצא דופן, ללא מורא מקונבנציות. אבל כדי להיכנס למעוז ההוליוודי ולהצליח בטריטוריה הזו - זה לא מספיק. כאן אתה חייב להצטיין ב-100% כישרון יזמי, שמורכב משני אלמנטים מרכזיים: אינטואיציות עסקיות טובות ונכונות ליטול סיכונים אדירים.

"הפקת סרט הוליוודי דומה מאוד למהלכים שמתרחשים בקרן הון סיכון: הרבה כסף מונח על מיזם שהסתברותו להיכשל גבוהה ביותר, והסתברותו להצליח נמוכה ביותר. נמצא בשפע יזמים או אנשי עסקים בעלי אינטואיציות עסקיות משובחות, שפוחדים לקחת סיכון. מנגד, נמצא אנשי עסקים אימפולסיביים שאמיצים דיים לקחת סיכונים, אבל נעדרי תחושת בטן טובה לגבי מה עשוי להיכשל ומה עשוי להצליח.

"מילצ'ן מצטיין בשילוב המיוחד והנדיר הזה. יש לו אינטואיציות מצוינות לנחש מה הוא ליהוק נכון, מה הוא תסריט מעולה, איך להחדיר סרט, איך לערוך את השיווק, וגם אומץ גדול מאוד להניח על תחושות הבטן שלו כספים גדולים ולסכן אותם. הקומבינציה הזו הפכה אותו למותג שהוא היום".