שגרירות ישראל בוושינגטון מושיטה עלה זית ל-J Street

לאחר חודשים של התנכרות, אם לא עוינות, נפגש שגריר ישראל בארה"ב עם מנכ"ל השדולה שמגדירה עצמה "פרו-ישראלית, פרו-שלום" ■ הערכות: בשעה כה קשה ביחסים עם ארה"ב, ישראל אינה יכולה לברור בעלי ברית

שגרירות ישראל בוושינגטון מושיטה עלה זית ל-J Street, השדולה שמגדירה עצמה "פרו-ישראלית, פרו שלום". לאחר חודשים של יחס מתנכר, אם לא עוין, של השגרירות לשדולה, הזמין בשבוע שעבר השגריר מייקל אורן את מנכ"ל הארגון, ג'רמי בן עמי, לשיחה בלשכתו.

הפגישה מצביעה על תפנית חדה ביחסה של ישראל הרשמית לשדולה שקוראת תיגר על אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית שנחשבת אחת מהכוחות המשפיעים ביותר על גבעת הקפיטול. ובעוד ש-J Street רחוקה מלהתקרב לעוצמתה של אייפא"ק בוושינגטון, היא זכתה בברכתו של ממשל אובמה, ששלח לוועידתה הראשונה, בסוף אוקטובר אשתקד, את היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ים ג'ונס, לשאת נאום בוועידה.

על רקע החיבוק מהממשל, בלט היעדרם של נציגים ישראליים הרשמיים בוועידה. השגריר אורן החליט לא לכבד את הוועידה בנוכחותו ולהסתפק בשיגור "משקיף" מטעם השגרירות. השגרירות הודיעה אז, כי קיימה ערוץ תקשורת "פרטי" עם J Street, שבאמצעותו היא הביעה "דאגה" מהאפשרות שהיבטים מסוימים של מדיניות הארגון עלולים לפגוע באינטרסים של ישראל. ועם זאת, השתתפו בוועידה שלושה שרים לשעבר, שלמה בן עמי, עמיר פרץ ומאיר שטרית, והחכ"ים שלמה מולה, יולי תמיר, חיים רמון וניצן הורוביץ וכן ראש השב"כ לשעבר, עמי איילון. הנשיא שמעון פרס וח"כ ציפי לבני הסתקפו במשלוח מברקי ברכה.

לפי מצע השדולה, היא "מייצגת אמריקנים, בעיקר, אך לא רק, יהודים, שתומכים בישראל כמולדתו של העם היהודי ובשאיפתה לביטחון ובה בעת בזכותם של הפלסטינים למדינה ריבונית משלהם, שתחיה בצד ישראל בשלום ובביטחון".

"אנו מאמינים שסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני משרת את האינטרסים של ישראל, ארה"ב, הפלסטינים ושל האזור כולו", אומרת השדולה. היא מביעה תמיכה בפתרונות דיפלומטיים על פני פתרונות צבאים והעדפה זו חלה גם על מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני.

בעקבות הפגישה אמר בן עמי, בהודעה שפרסמה השדולה: "השגריר מכיר בעליל בחשיבות הדו-שיח והתקשורת בין מדינת ישראל לבין אותם חלקים בקהילה היהודית בארה"ב, שיש להם עמדות פרו-ישראליות עמוקות, אך שלפעמים חולקים על המדיניות של ממשלת ישראל".

גורמים בשגרירות ישראל ציינו, שנוסח הודעה תואם עם השגרירות. לדבריהם, השגרירות מקיימת קשר רציף עם עם השדולה מאז ועידתה באוקטובר. "כמה מההצהרות שלה מאז, לרבות על דו"ח גולדסטון ועל איראן, נראו לנו חיוביות. זה לא אומר שאנו מסכימים או נסכים עם כל הצהרותיה או עמדותיה, אך השגריר אמר שדיאלוג עם כל הארגונים היהודיים הוא חלק מהמשימה שלו".

לפי כמה הערכות בושינגטון, ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לברור בעלי ברית נוכח הקשיים עם הממשל. בלוגר באתר עיתון האינטרנט של וושינגטון אינדיפנדנט כתב בעקבות הפגישה: "אם הקהיליה היהודית אינה יכולה להתאחד ביום השנה ה-65 לשחרור מחנות הריכוז, אז מתי היא תוכל? החלטת השגריר אורן להושיט עלה זית ל-J street מראה שישראל זקוקה לכל התמיכה שהיא יכולה לקבל מכל תומכיה בעיצומם של המאמצים להתמודד עם קשיי ממשל אובמה".