המרוץ אחר "בנימין": ACC תתמודד על היתר החיפושים הימי

גורמים בשוק מעריכים כי גם מודיעין והכשרת הישוב מעוניינות בהיתר החיפושים

קבוצת ACC של חיים לייבוביץ' תתמודד על היתר החיפושים הימי "בנימין", כך נודע ל"גלובס". הקבוצה זכתה בפברואר ברישיון "שמן" ("מד-אשדוד"), לאחר שגברה בהתמודדות על קבוצות מודיעין-אי.די.בי וישראמקו.

ל"גלובס" נודע כי החלטתה של ACC התקבלה לאחר שבשבועות האחרונים היא ביצעה בדיקות מקדימות, ביקשה חומר רקע מגופים רשמיים וגיבשה הערכה בדבר הסיכויים העדיפים שישנם למציאת מרבצי נפט וגז משמעותיים בשטח הרישיון. מקבוצת ACC לא נמסרה תגובה לידיעה.

למרות שנותרו עוד כחודשיים עד למועד האחרון להגשת הבקשות לקבלת ההיתר, כבר כעת מסתמנת ההתמודדות עליו כמאבק הסוער של הקיץ הקרוב בתחום חיפושי הנפט והגז הטבעי. כפי שדווח כבר ב"גלובס" בשבוע שעבר, גורמים בשוק מעריכים כי בנוסף ל-ACC גם מודיעין והכשרה אנרגיה, חברת הבת של הכשרת הישוב, מעוניינות בהיתר החיפושים, הגובל ומשיק לרישיונות "שרה" ו-"מירה", אותן רכשו לאחרונה. בנוסף נודע ל"גלובס" על גורמים נוספים, ובהם זרים, שהביעו עניין ברישיון, וביקשו מידע גיאולוגי ואחר על השטח.

ההחלטה על מתן היתר החיפושים בבנימין צפויה להתקבל על ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, לאחר ישיבת מועצת הנפט הקרובה, שתיערך ביולי. זאת לאחר שהזכויות לחיפושים בשטח, שהיו בידי חברת פטרומד, נשללו ממנה על-ידי מימרן בדצמבר האחרון, לאחר שהחברה לא עמדה בתנאי תוכנית העבודה שלה התחייבה.

תוצאות הניסוי לא פורסמו

השליטה בקבוצת פטרומד עצמה נמכרה בחודש שעבר לקבוצת משקיעים בראשות הכשרת הישוב ושותפות מודיעין, בעסקה ששווייה כ-16 מיליון דולר. העברת הזכויות מותנית עדיין באישורו של מימרן. פטרומד מחזיקה ברישיונות לחיפושים "מירה" ו"שרה" הצמודים ל"בנימין". שלושת השטחים נמצאים כ-40 קילומטר מערבית לישראל מול חופי חדרה. שטחו של בנימין 1,865 קמ"ר, יותר מכפלים משטחי "שרה" ו"מירה", שאותם הוא עוטף כמעט מכל עבריהם.

בספטמבר האחרון ערכה חברת ווסטרן-גקו סקר סיסמי דו-ממדי בשטח בנימין עבור חברת בונטאן הקנדית, בעלת השליטה הקודמת בפטרומד, שמחזיקה עדיין במניות מיעוט בקבוצה, אך ממצאי הסקר טרם פורסמו.

השקעתה ראשונה של קבוצת ACC בתחום האנרגיה בישראל הייתה כאמור שדה "שמן", אותה היא ביצעה לצד השקעה בחברת הביומד הישראלית-אמריקנית בריינסטורם (BCLI.OB). בריינסטורם מפתחת טיפולים בתאי גזע למחלות חשוכות מרפא, ואמורה להתחיל בימים הקרובים בניסויים בבני אדם חולי ניוון שרירים סופני בישראל.

כמה שבועות לאחר המועד האחרון להגשת הבקשות לקבלת רישיון "מד-אשדוד", וכיומיים לפני הכרעת מועצת הנפט לטובת קבוצת ACC, הגיע לייבוביץ' לסיכום עם אנשי העסקים ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, שהשניים יקבלו 50% מהזכויות בשטח הרישיון. גם מהלך זה טעון עדיין את אישור מימרן, בכפוף להיוועצותו במועצת הנפט.