מתגבר החשש שהאפר הוולקני מאיסלנד יגיע לצפון אמריקה

(עדכונים שוטפים) גם בישראל ישובו הטיסות להמריא לברצלונה, לורשה ולעוד יעדים ■ נכון לעכשיו: טיסת אל על לברלין בוטלה ואילו טיסת ארקיע לברצלונה נדחתה

האם משבר ענן האפר הוולקני שמשתק את אירופה בדרך להתפוגג? בעוד שהתחזיות של רשות התעופה האירופאית עדיין לא מבטיחות שיפור במצב, בנמלי התעופה הלאומיים ברחבי אירופה פתחו את היום הזה עם המון אופטימיות ותקווה לסיום המשבר.

בינתיים, מתגבר החשש שהאפר הוולקני מהר הגעש באיסלנד יגיע גם לצפון אמריקה: על פי התחזיות המעודכנות, ענן האפר עלול להגיע לקנדה ולארצות הברית כבר הערב (ב'). לפי הארגון האירופי לבטיחות אווירית, "יורו-קונטרול", רק 30% מהטיסות שתוכננו היום ימריאו כמתוכנן. לפי הודעת הארגון, בין 8,000-9,000 טיסות ייצאו היום לדרכן, במקום 28 אלף.

רשויות בריטניה הודיעו בצהריים שהמרחב האווירי שלה יישאר סגור לפחות עד 02:00, שעון ישראל, בשל ענן האפר הוולקני. בממלכה המאוחדת הוחלט לשלוח את הצי המלכותי להחזרת התושבים השוהים במדינות שונות באירופה. באיטליה הודיעו רשויות התעופה שלא יאושרו המראות ונחיתות לפחות עד מחר. דנמרק מאפשרת כעת למטוסים לעבור בשטחה מעל גובה של שלושים וחמישה אלף רגל, ונמל התעופה של שטוקהולם בירת שבדיה נפתח חלקית להמראות ונחיתות. גם אוסטריה פתחה הבוקר מחדש את המרחב האווירי שלה, שנסגר עם התפשטות האפר. למרות זאת, טיסות רבות ברחבי המדינה המרכז-אירופית מבוטלות. שמי גרמניה השכנה יישארו סגורים לפחות עד 21:00.

בישראל בינתיים ממריאות חלק מהטיסות לאירופה, אך עדיין המראות רבות מעוכבות או מבוטלות. טיסת אל על לציריך שהייתה אמורה להמריא בשעה 05:00 בוטלה, כמו גם הטיסה לברלין שצפויה הייתה להמריא רבע שעה לאחר מכן. עם זאת, יש להדגיש כי חלק מביטולי הטיסות נובע מהכאוס האווירי שנוצר בעקבות השיבוש בלוחות הטיסות ולא רק בשל תנאי מזג האוויר.

למרות העיכובים והשיבושים צפויות חברות התעופה הישראליות לחדש בהמשך היום חלק מהטיסות ליעדים באירופה שבוטלו עקב ענן האפר הוולקני. בין היתר צפויות להתחדש הטיסות בין ישראל לברצלונה, לסופיה, למדריד, לורשה ולמרסי אך חברות התעופה מבקשות מהנוסעים לברר מראש על מועד יציאת טיסתם.

מחברת אל על נמסר כי החברה מתגברת את טיסותיה לרומא, למדריד ולאתונה במטרה להחזיר ארצה כמה שיותר ישראלים לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות. בנמל התעופה בן גוריון קוראים לנוסעים להתקשר ולברר האם טיסותיהם מבוטלות או מעוכבות במודיעין נתב"ג בטלפון 9755555 - 03 או *6663. נוסעים שברשותם כרטיסי טיסה של אל על ושל חברת סאן דור מכל יעדי אירופה יוכלו לפנות למוקד מיוחד שהפעילה החברה לצורך המבצע בטלפון מספר: 972-3-9771133. כמו כן, ניתן להתעדכן באתר רשות שדות התעופה בכתובת http://www.iaa.gov.il.

מחברת ארקיע נמסר כי יא תפעיל היום טיסה למרסיי שתמריא מנמל התעופה בן גוריון בשעה 19:40 ותחזור ממרסיי לתל אביב בשעה 24:50 (שעון מרסיי). החברה תפעיל טיסה נוספת לקייב שתצא בשעה 16:55 מנמל התעופה בן גוריון. פרטים נוספים וביצוע הזמנות ניתן דרך מרכז ההזמנות של ארקיע בטלפון *5758 או דרך אתר האינטרנט בכתובת www.arkia.co.il.

היום צפויים להיפתח נמלי התעופה בברלין, ברצלונה, במילאנו, בבוקרשט, בקייב, בסופיה, במינכן, בוורשה, במרסי ובנקודות נוספות ברחבי אירופה. גם במקומות כמו לונדון, בהם יישאר ככל הנראה המרחב האווירי סגור, ביצעה הלילה חברת "בריטיש אירוויס" טיסת מבחן כדי לבדוק את תנאי מזג האוויר - טיסה שהוכתרה בהצלחה. בחברה דיווחו כי המטוס שיצא מנמל התעופה הית'רו שבלונדון נחת בבטחה בקרדיף שבוולס. הטיסה נמשכה שעתיים בלבד תחת הנהגת נשיא החברה ששימש כקברניט המטוס.

גם חברת "אייר ברלין" הגרמנית ביצעה בהצלחה טיסת מבחן במרחב האוויר של גרמניה ובחברה מצפים לחדש היום את הפעילות, מתוך ניסיון להתמודד עם ה"פקק" האדיר של הנוסעים שנוצר בעקבות ביטולי הטיסות. שלשום ערכה חברת לופטהנזה מספר טיסות מבחן שהוכתרו גם הן בהצלחה.

בין החברות האירופאיות הנוספות שערכו טיסות מבחן מוצלחות ניתן למצוא גם את KLM ההולנדית ואייר פראנס הצרפתית ששייטו באוויר ללא נוסעים וללא תקלות. באירלנד, לעומת זאת, המצב הבוקר קצת פחות אופטימי ורשות התעופה במדינה, בהודעה משותפת עם משרד התחבורה המקומי, הודיעו כי המרחב האוויר יישאר סגור לפחות בימים הקרובים.