הילארי קלינטון מאחלת לעם ישראל: חג שמח!

באיגרת וידיאו לרגל יום העצמאות אומרת שרת-החוץ של ארה"ב: "ארה"ב תוסיף להתייצב לצידכם, לחלוק עימכם את הסיכונים ולשאת יחד אתכם בנטל"

"איחולים לישראל לרגל יום העצמאות ה-62! זו הזדמנות לחגוג את כל מה שישראל הצליחה לממש, ולאשש את העבותות שמלכדים יחדיו את שתי האומות שלנו - השותפות האסטרטגית, הערכים המשותפים שלנו והשאיפות שאנו חולקים". זה המסר של שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, לעם ישראל בפרוס יום העצמאות.

באיגרת וידיאו, שזמינה באתר של הסטייט דיפרטמנט, אומרת קלינטון: "ב-1949, נדרש הנשיא טרומן ל-11 דקות בלבד כדי להכיר באומה החדשה שלכם. מאז, ארה"ב ניצבה תמיד לצידה של ישראל. מאז ביקורי הראשון בישראל, לפני כמעט 30 שנה, חזרתי לשם פעמים רבות ורכשתי ידידים רבים. ואני חולקת עימכם את הגאווה למראה הפרחת השממה, הכלכלה המשגשגת וארצכם הפורחת".

"יש לי מחויבות אישית עמוקה לישראל וכך גם לנשיא אובמה", מצהירה קלינטון. "ארצנו לא תהסס להגן על ביטחון ישראל ולקדם את עתידה".

והיא מוסיפה: "זו הסיבה לכך שהמאמץ להשיג שלום וגבולות בטוחים לישראל הוא בעל עדיפות גבוהה בסולם העדיפויות שלנו. אנו מאמינים שאפשרי, ולמעשה נחוץ, להשיג שלום מקיף במזה"ת שייתן לישראל, לפלסטינים ולכל עמי האזור ביטחון, רווחה והזדמנות למצות את כל הפוטנציאל שהעניק להם האל".

"ישראל מתמודדת כיום עם כמה מהאתגרים הגדולים ביותר בהיסטוריה שלה, אבל ההבטחה והפוטנציאל שגלומים בה מעולם לא היו גדולים יותר", אומרת קלינטון. "ארה"ב תוסיף להתייצב לצידכם, לחלוק עימכם את הסיכונים ולשאת יחד אתכם בנטל".

המסר של קלינטון מאפיין את האסטרטגיה של ממשל אובמה בסכסוך הישראלי-פלסטיני: מאמץ לצייר את היחסים עם ישראל כמושתתים על מסד איתן, ואת חילוקי הדעות, כאי הסכמה בין חברים על הדרך הטובה ביותר להשגת מטרה משותפת. כמעט כל ההתבטאויות של אובמה על הסכסוך כוללות התייחסות למחויבות האמריקנית לביטחון ישראל, אך, בה בעת, גם מחויבות לשים קץ לסכסוך בין הישראלים לפלסטינים.

אנליסטים מציינים את העובדה שקלינטון התייחסה רק לחוליה אחת בשורת נושאי הליבה שממשל אובמה דוחף להעלות על שולחן הדיונים מהר ככל האפשר: גבולות מוכרים. לא מעמד ירושלים, לא סוגיית הפליטים הפלסטיניים, ואפילו לא ההתנחלויות. האם זה סימן לכיוון שעליו חושב הבית הלבן? שואלת לורה רוזן, שמתמחה בנושאי חוץ באתר פוליטיקו. ארון דייוויד מילר, שעסק בנושאי המזה"ת בממשלים קודמים, סבור שבעיית הגבולות היא אחד מנושאי הליבה שבהם מקווים הישראלים והפלסטינים לרשום התקדמות.