הטיסות חוזרות: מהיכן ממריאים המטוסים באירופה?

הפסדי חברות התעופה מסתכמים נכון להיום ב-1 מיליארד דולר וחברות התעופה כבר דורשות מהאיחוד האירופי פיצויים ■ מי יפצה את הנוסעים? האם עוד מסוכן להמריא? האם הענן יכול להגיע גם לישראל?

האם המשבר האווירי באירופה נמצא לפני סיום? לאחר מספר ימים ארוכים ומורטי עצבים עבור מאות אלפי תיירים, מתחדשות בשעות האחרונות חלק מהטיסות מעל היבשת.

אילו שדות תעופה חזרו לפעול?

אוסטריה: כל נמלי התעופה פתוחים.

בוסניה: כל נמלי התעופה פתוחים.

בלגיה: נמלי התעופה יפתחו בשעה 21:00 הערב.

בריטניה: נמלי התעופה יפתחו בשעה 3:00 הלילה, בריטיש אירוויס ביטלו את כל טיסות החברה עד מחר.

בולגריה: נמל התעופה בסופיה נפתח חלקית בעוד שנמלי התעופה בצפון המדינה נותרו סגורים.

צרפת: נמלי התעופה מצפון לבורדו סגורים, לפחות עד מחר בבוקר

איטליה: נמל התעופה בצפון פתוח לטיסות שמעל ל-6,700 מטרים

אירלנד: נמל התעופה סגור.

הולנד: נמלי התעופה פתוחים.

ספרד: רוב נמלי התעופה פתוחים.

שוודיה: חודשו הטיסות מצפון לגטבורג.

שוויץ: אין שום תנועה אווירית עד מחר ב-09:00 בבוקר.

למרות העיכובים והשיבושים חידשו חברות התעופה הישראליות במהלך היום חלק מהטיסות ליעדים באירופה שבוטלו עקב ענן האפר הוולקני. בין היתר התחדשו הטיסות בין ישראל לברצלונה, לסופיה, למדריד, לורשה, למרסי, לאתונה ולרומא אך חברות התעופה מבקשות מהנוסעים לברר מראש על מועד יציאת טיסתם.

חברת ארקיע הודיעה כי תפעיל היום טיסה למרסיי שתמריא מנמל התעופה בן גוריון בשעה 19:40 ותחזור ממרסיי לתל אביב בשעה 24:50 (שעון מרסיי). החברה תפעיל טיסה נוספת לקייב שתצא בשעה 16:55 מנמל התעופה בן גוריון.

מחברת אל על נמסר כי החברה מתגברת את טיסותיה לרומא, למדריד ולאתונה במטרה להחזיר ארצה כמה שיותר ישראלים לקראת יום העצמאות. בנמל התעופה בן גוריון קוראים לנוסעים להתקשר ולברר האם טיסותיהם מבוטלות או מעוכבות במודיעין נתב"ג בטלפון 9755555 - 03 או *6663.

נוסעים שברשותם כרטיסי טיסה של אל על ושל חברת סאן דור מכל יעדי אירופה יוכלו לפנות למוקד מיוחד שהפעילה החברה לצורך המבצע בטלפון מספר: 972-3-9771133. כמו כן, ניתן להתעדכן באתר רשות שדות התעופה בכתובת http://www.iaa.gov.il.

מי יפצה את הנוסעים?

בעקבות הדיווחים על תנועת המטוסים המתחדשת מתחילים להישמע קולות בנוגע לפיצויי הענק בעקבות ההפסדים שגרם ענן האפר. הפסדי חברות התעופה מסתכמים נכון להיום ב-1 מיליארד דולר וחברות התעופה כבר דורשות מהאיחוד האירופי פיצויים כספיים בגין סגירת המרחב האווירי.

סגן נשיא האיחוד האירופי סים קאלאס, כינס מסיבת עיתונאים בנושא, במהלכה הדגיש כי חברות התעופה הן אלה שצריכות לספק פיצויים לנוסעים.

לטענתו, על מדינות האיחוד האירופי לוודא כי חברות התעופה אכן יעבירו את הכספי הפיצוי לתיירים הרבים שנתקעו ביעדים שונים באירופה. בנוסף, הוא רואה בהן אחראיות לפתיחת וסגירת המרחב האווירי. קאלאס ציין כי האסון עימו התעשייה מתמודדת הוא החמור ביותר מהאסון שחברות התעופה ספגו בעקבות פיגועי ה11.9 בניו יורק.

האם עוד מסוכן להמריא?

מטוסים של ברית נאט"ו שטסו במרחב האווירי האירופי, דרך ענן האפר הוולקני, זיהו חלקיקים שפגעו במנועי המטוסים באוויר. הממצאים האלה עומדים בניגוד לניסויים שחברות התעופה - אייר פראנס, בריטיש איירוויס, KLM ולופטהאנזה, שערכו ביומיים האחרונים טיסות ניסוי וכולם הדגישו שלא זוהו שום תקלות במטוסים. אמש ביצעה חברת "בריטיש אירוויס" טיסת מבחן כדי לבדוק את תנאי מזג האוויר - טיסה שהוכתרה בהצלחה. בחברה דיווחו כי המטוס שיצא מנמל התעופה הית'רו שבלונדון נחת בבטחה בקרדיף שבוולס. הטיסה נמשכה שעתיים בלבד תחת הנהגת נשיא החברה ששימש כקברניט המטוס.

האם הענן יכול להגיע גם לישראל?

אי אפשר לשלול את האפשרות שהענן יגיע לישראל", אמר אתמול ד"ר ברוך זיו, מומחה לאקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, לערוץ החדשות. "רואים במפות שאלמנטים של אוויר שעוברים מעל איסלנד בגובה של יותר מ-8 ק"מ סופם להגיע די קרוב אלינו". עם זאת ממהר המומחה להרגיע, ומסביר כי מכיוון שחלף זמן רב יחסית מאז התפרצות הר הגעש באיסלנד הסיכוי שהענן יגיע לישראל אינו גדול.

יתרה מזאת, גם אם ענן האפר יגיע לארץ, מדגיש המומחה: "ריכוזי החומרים הרעילים והחלקיקים המסוכנים כבר ישקעו - כך שאין חשש ממשי". גם במשרד להגנת הסביבה ממשיכים לעקוב בדריכות אחר תנועתו של הענן הוולקני. "בשלב זה הגעת שאריות מענן האפר מאירופה לישראל, נראית בלתי סבירה", אמרה לחדשות 2 באינטרנט לבנה קורדובה, המנהלת המדעית באגף לניטור אוויר במשרד להגנת הסביבה.

"כרגע אין היערכות מיוחדת בארץ, אך תחנות הניטור ממשיכות לעקוב אחר התפשטות הענן". לדבריה, מדד זיהום האוויר לא חרג משמעותית באירופה, למרות ההערכות. "הגזים שנפלטו, מסוג גופרית-דו חמצנית, הצטברו בשכבות גבוהות מאוד ולא הגיעו לקרקע", אמרה קורדובה. "הטיסות בוטלו מחשש שהחלקיקים יפגעו במנועי המטוסים".