אלי אלרואי מאמין בשח"ל: ירכוש את החלק של פיליפס בחברה

יו"ר GTC, משפחת אלרואי (אין קשר משפחתי) ואיש עסקים אירופי ירכשו 18.4% מההון תמורת 14 מיליון דולר ■ ארז אלרואי, מנכ"ל משותף בשח"ל: "יש לנו היכרות רבת שנים עם אלי אלרואי"

"שח"ל היא עבורנו מפעל חיים, ולכן היה ברור לנו שנקנה את מניות פיליפס האמריקנית בחברה". במילים אלו מסביר ל"גלובס" ארז אלרואי, מנכ"ל שח"ל, את החלטת משפחתו לרכוש את החזקותיו של הענק האמריקני בחברה, בעקבות החלטת פיליפס למכור החזקות מיעוט בחברות ציבוריות ופרטיות שברשותה.

שח"ל, הנסחרת בבורסת ציריך לפי שווי של 73 מיליון דולר (אחת מתוך שלוש חברות ישראליות הנסחרות בשוק ההון השוויצרי), הודיעה ערב החג כי משפחת אלרואי- משפחת המייסדים - חברה לשני משקיעים פרטיים, ורכשה יחד עימם את החזקות פיליפס בחברה (18.8%). שח"ל לא ציינה בהודעתה לפי איזה מחיר נרכשו המניות, אך לפי הערכות מדובר במחיר הקרוב למחיר השוק, ולכן תמורת הרכישה עומדת על 14 מיליון דולר בקירוב.

משפחת המייסדים, אותה מובילים כיום האחים ארז ויריב אלרואי, שני המנכ"לים המשותפים של החברה, הקימה את שח"ל לפני 23 שנה, ובמשך שנים רבות חלקה את גרעין השליטה עם פיליפס האמריקנית שנסחרת לפי שווי של 34 מיליארד דולר. זו האחרונה קיבלה לפני מספר חודשים החלטה אסטרטגית למכור החזקות מיעוט במשהו כמו 15 חברות ציבוריות ופרטיות שהיו ברשותה, ואחת מהן הייתה שח"ל.

"לפני זמן מה נודע לנו על החלטת פיליפס, וראינו בכך הזדמנות להגדיל את החזקותינו בחברה", אומר אלרואי ל"גלובס". לדבריו, למרות שלמשפחה לא הייתה זכות סירוב ראשונה במקרה של מכירת מניות פיליפס, פנתה החברה האמריקנית למשפחה הישראלית בבקשה למכור לה את מניותיה "על רקע מערכת יחסים ארוכת שנים", כדברי אלרואי, ובמקביל ביקשה משח"ל כי לא תחשוף את המחיר לפיו התבצעה העסקה.

משפחת אלרואי, כאמור, לא היססה וצרפה לעסקה שני אנשי עסקים. הראשון, אלי אלרואי (אין קשר משפחתי למייסדים), יו"ר חברת הנדל"ן GTC, הנמנית על קבוצת קרדן, ואיש עסקים אירופי נוסף, מכר של אלרואי. השניים רכשו 6.3% מהון החברה (5 מיליון דולר בקירוב), ואילו משפחת אלרואי רכשה את 12.5% הנותרים (9 מיליון דולר בקירוב). בעקבות העסקה תגדל החזקת המשפחה בחברה לשיעור של 32% בקירוב. בעלת מניות גדולה נוספת בחברה היא ענקית הביטוח הניו זילנדית Tower Holdings לה החזקה של 14.2%.

"יש לנו היכרות רבת שנים עם אלי אלרואי", מספר ל"גלובס" ארז אלרואי. "יש לנו עימו יחסים מאוד טובים, ואנו מעריכים אותו מאוד. בעבר הוא הביע עניין להיכנס כמשקיע בחברה, אם וכאשר מישהו מבעלי המניות ירצה למכור את החזקותיו, וכעת הבשילו התנאים לכך".

פיליפס האמריקנית נכנסה להשקעה בשח"ל לפני קרוב לעשור, זמן קצר לאחר הנפקתה הראשונית, ולמרות השנים שעברו מאז אלרואי אינו חש צער על סיום השותפות עם הענק האמריקני. "בתור בעל מניות מיעוט, לפיליפס לא הייתה השפעה על אסטרטגיית החברה ועל אופן ניהולה ביומיום. עבורנו שח"ל היא מפעל חיים, ולכן לא ראינו יתרון ארוך טווח בשותפות עם פיליפס. נוכחותה לא הפריעה לנו, אך ברגע שבעל מניות דוגמתה מחליט לצאת מהשקעתו בחברה, קיים סיכון שמניותיו יימכרו לצד שלישי, ולא רצינו שזה יקרה".

ההכנסות צומחות, הרווח פחות

שח"ל מתמחה בפיתוח ושיווק מערכות טלרפואה, ועיקר פתרונותיה מיועדים לאנשים הסובלים ממחלות לב ונגזרות שלהן (דוגמת מכשיר לבדיקת א.ק.ג מהבית וניטור קבוע של הפרעות בקצב הלב). על רקע מיצוי פוטנציאל הצמיחה בישראל, ומכירת פעילותה בארה"ב לפיליפס (פעילותה שרוכזה בחברת הבת Raytel, ונמכרה לפני כשנתיים וחצי תמורת 110 מיליון דולר במזומן), החלה החברה להתמקד בפיתוח פעילותה ברחבי אירופה, ובמיוחד בגרמניה.

הבחירה בשוק הגרמני שנמצא בחיתוליו, התבררה כנכונה. אשתקד עמדו הכנסות החברה מפעילותה בגרמניה על 21.2 מיליון דולר (גידול של 34.2%), קרוב למחצית מכלל הכנסות החברה. לדברי אלרואי, גם השנה תתרכז שח"ל בהרחבת פעילותה בגרמניה, הן בעבודתה מול קופות החולים המבטחות והן בעבודתה מול הצרכן הסופי (דרך שיווק שירות טלרפואה פרטי עליו משלם הלקוח בעצמו). "אנו מאמינים כי הלקוח הגרמני, בדומה לישראלי, מוכן לשלם מכיסו הפרטי עבור שירותי טלרפואה", אומר אלרואי.

בדו"חות 2009 מציינת החברה כי היא רחוקה ממיצוי הפוטנציאל הגלום בשוק הגרמני, ולכן תמשיך להשקיע בו. זו הסיבה בגינה הכנסות החברה צפויות לצמוח השנה בשיעור של 10% עד 15% (53 עד 55 מיליון דולר), והרווח הנקי ינוע בין 4 ל-6 מיליון דולר (לעומת 5.4 מיליון דולר אשתקד). "אנו חייבים להמשיך להשקיע בשוק הגרמני", מסביר אלרואי, ומוסיף כי החברה צפויה לחדור השנה לשוק אירופי נוסף.

נקודת אור נוספת בדו"חות שח"ל היא קופת מזומנים שמכילה 20.1 מיליון דולר, ומאזן נקי מחוב. אשתקד רשמה החברה תזרים חיובי מפעילות שוטפת בגובה של 5.3 מיליון דולר לעומת תזרים שלילי של 7.6 מיליון דולר בשנת 2008. "מצבה הפיננסי של שח"ל חזק, ושווי קופת המזומנים מאפשר לחברה להמשיך להשקיע במו"פ ובשיווק", אומר אלרואי.

אז יש אפשרות שתשקלו לחלק בקרוב דיבידנד, בין השאר כדי להחזיר חלק מהשקעתכם הנוכחית בחברה?

"אין ספק שלשח"ל יש את היכולת לחלק דיבידנד, אך החלטה על חלוקה כזו או אחרת אינה עומדת כרגע על הפרק".

שח"ל חילקה דיבידנד יחיד בתולדותיה לפני שנתיים, וזה עמד על 4 מיליון דולר.