נעלם ושמו ההון סיכון המקומי: השקיע ברבעון רק 78 מיליון דולר

הסטארט-אפים המקומיים גייסו ברבעון שחלף רק 234 מ' דולר, שיא שלילי של 5 השנים האחרונות

ההיי-טק הישראלי ממשיך לדשדש. לפי חברת המחקר IVC, סך ההשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-234 מיליון דולר, שיא שלילי של חמש השנים האחרונות וירידה של 15% לעומת הרבעון שקדם.

במהלך הרבעון שחלף, 91 חברות סטארט-אפ ישראליות גייסו הון. 54 חברות גייסו למעלה ממיליון דולר, מהן 5 חברות אף גייסו למעלה מ-10 מיליון דולר. הגיוס הממוצע ברבעון היה של 2.57 מיליון דולר, בהשוואה ל-2.22 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009, ו-2.85 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד.

כמעט כל נתון שנבחן ברבעון הראשון, מציין שיא שלילי חדש. כך, ברבעון זה הקרנות הישראליות השקיעו 78 מיליון דולר בחברות היי-טק ישראליות, הסכום הרבעוני הנמוך ביותר בעשור האחרון, שמגלם ירידה של 24% מהסכום שהושקע ברבעון הרביעי של 2009, וצניחה של 26% לעומת ההשקעות ברבעון הראשון של 2009.

בהקשר לזה, נתון מעניין הוא חלקן היחסי של הקרנות הישראליות מהיקף הגיוסים הכולל של החברות. זה עמד על 33%, בהשוואה לנתח של 37% אחוזים ברבעון הרביעי של 2009, ו-40% ברבעון הראשון של השנה שעברה. שאר הכסף שהושקע בחברות ישראליות, הגיע ממשקיעים ישראלים שאינם קרנות הון סיכון ומקרנות הון סיכון זרות.

לא משקיעים בחו"ל

ירידה נרשמה ברבעון הראשון של השנה גם בהיקפי ההון שהקרנות הישראליות השקיעו בחברות בפעם הראשונה. רק 24% מסך ההשקעות הדולריות נעשה בחברות כאלו, בהשוואה ל-27% ברבעון הרביעי של 2009 ו-29% ברבעון המקביל אשתקד. היקף השקעה ראשונה ממוצעת של קרן ישראלית היה 1.36 מיליון דולר, כאשר הממוצע להשקעת המשך (Follow-on) היה 820 אלף דולר.

גם ההשקעות של ההון סיכון הישראלי בחו"ל התמעטו. הקרנות המקומיות השקיעו ברבעון שחלף רק 3 מיליון דולר בחברות היי-טק זרות. זאת, בהשוואה ל-14 מיליון דולר שהן השקיעו ברבעון שקדם ו-27 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2009.

בחלוקה לתחומים, הביומד משך 37% מההון שהושקע, שהסתכמו ב-87 מיליון דולר. אחריו השתרכו חברות התוכנה, שקיבלו 14% מההון; וחברות המוליכים למחצה, שגייסו 13% מהכסף.

"לא צפוי שיפור השנה"

קובי שימנה, מנכ"ל IVC, אמר היום כי "נתוני הרבעון הראשון מצביעים על כך שתעשיית ההיי-טק הישראלית עדיין עומדת בפני קשיים מרובים. ירידה במספר קרנות ההון סיכון הפעילות ובהון הפנוי להשקעות, הן מהסיבות העיקריות לירידה החדה בהיקפי הגיוסים. לצערנו, אנו לא צופים שיפור משמעותי בהיקפי הגיוסים ברבעונים הבאים של השנה".