מי קבר את "משכנתאות הזכאים"

במהומת הנדל"ן, נדחקו הצידה ההלוואות ההן שעזרו לנו פעם ברכישה הגדולה ביותר בחיינו

מחירי הדירות טיפסו בשנים אלה בעשרות אחוזים. אפילו דירת ארבעה חדרים סטנדרטית בפריפריה, עולה יותר ממיליון ומאתיים אלף שקלים. המצב בשוק מיטיב עם יזמי פרויקטים חדשים ועם בעלי דירות היכולים למוכרן ברווח נאה, אך זוגות צעירים, משפחות מעוטות אמצעים ועולים חדשים, מתקשים לרכוש דירה.

כמה מצער שלמדינת ישראל יש כלים לסייע לרוכשי הדירות, אולם היא אינה מנצלת אותם.

אחת הדרכים שבהן יכולה המדינה לסייע לאזרחיה לרכוש דירה היא באמצעות מתן הלוואה בתנאים מועדפים (בעבר ניתנו גם מענקים מותנים, אך כלי זה כמעט ואינו מופעל כיום). המדינה, באמצעות משרד הבינוי והשיכון, מעניקה, לאלו הזכאים לכך, סיוע בדמות הלוואה צמודה בריבית קבועה, הניתנת ל-20, 25 או 28 שנה בתנאי החזר מועדפים.

היקף הסיוע לזכאים נקבע בהתאם לפרמטרים שונים: מספר האחים והאחיות של בני הזוג, שנות הנישואין ומספר הילדים. עולים חדשים זכאים להלוואה בהתאם למספר השנים שהם גרים בישראל. גם רווקים מעל גיל 30 זכאים לסיוע בהתאם לגילם. בנוסף, ניתן סיוע למי שמבקש לרכוש דירה באחד מאיזורי העדיפות הלאומית, כפי שנקבעו על ידי הממשלה.

בשונה מהלוואות רגילות הנושאות ריבית קבועה, את ההלוואה לזכאים ניתן לפרוע בכל עת ללא קנס. הטבה זו מאפשרת ללוקחי ההלוואה למחזר אותה כאשר הריבית במשק יורדת, מבלי להסתכן בעליית ריבית. בנוסף לכך, הזכאים נהנים מתעריפי שמאות מיוחדים, מתעריף מיוחד לדמי פתיחת תיק הלוואה והטבות נוספות.

נחמד, אבל לא יותר

הכלי אמנם קיים, אבל ההלוואה לזכאים אינה מספקת כיום פתרון למי שמתקשה לרכוש דירה. מדינת ישראל ומשרד השיכון קיבלו החלטה אסטרטגית לצמצם את הלוואות הזכאות ולהקשיח את הקריטריונים לקבלתן. בנוסף לכך, המדינה העלתה את הריבית על הלוואות אלו, וכיום היא גבוהה יותר מהריבית הבנקאית שניתן לקבל בהלוואה במסלול ריבית קבועה. כתוצאה מכך, ההלוואה לזכאים שבמקורה תוכננה ככלי לצמצום פערים במדינת הרווחה, כבר אינה כלי יעיל לסיוע לרכישת דירה.

רכישת דירה אינה מותרות. בניית דירות להשכרה אינה דבר נפוץ במשק הדיור הישראלי, ולכן העדר האפשרות לרכוש דירה מקשה על התפתחות התא המשפחתי ומעמיק את הפערים הכלכליים במדינה.

אנו ממליצים לבטל את ההלוואה לזכאים ולהחליפה במענקי דיור שיוענקו לקבלנים המשתתפים במכרזי מינהל מקרקעי ישראל. במקביל, המדינה תקבע כחלק מתנאי המכרז שעל הקבלנים להקצות מספר דירות בעלות מופחתת לאוכלוסיית הזכאים.

אנו מאמינים כי בדרך זו, המדינה תוכל לא רק להעניק סיוע אמיתי לאזרחיה המבקשים לרכוש דירה, אלא גם לחימנע מגיוס כסף יקר להלוואות לזכאים. כך, גם אוכלוסיית הזכאים וגם מדינת ישראל יצאו נשכרים.