ביזנסוויק: הגז יסייע לתשובה להרים את פלאזה בלאס וגאס

מיקי נפתלי, מנכ"ל אלעד, חברת הנדל"ן של תשובה: העבודות על פרוייקט פלאזה בלאס-וגאס ייתחדשו בתחילת 2011 ■ "יש מספיק כסף בשוליים למימון פרוייקטים כאלה" ■ ובינתיים עוד תביעה נגד פלאזה בניו-יורק ■ "תשובה מלך האנרגיה של ישראל"

בכתבה מחמיאה, מכתיר ביזנסוויק בגיליונו החדש את יצחק תשובה כ"מלך האנרגיה של ישראל", בעקבות גילוי שדות הגז בים התיכון שבהם שותפה קבוצת דלק שבשליטתו. השבועון כותב, כי שדות הגז ייסייעו לתשובה להרים את פרוייקט "פלאזה" בלאס-וגאס, שנותר משותק בגלל הירידה הגדולה בביקורי תיירים בעיר, ולהרחיב את האימפריה הגלובלית שלו, שחובקת מגדלי דירות פאר, תחנות כוח, תחנות דלק ומלון פלאזה בניו-יורק.

"כמויות (הגז) שמצאנו יספקו את רוב צרכי האנרגיה של ישראל למשך 20 השנים הבאות", אמר תשובה, בראיון לביזנסוויק. "... הגילויים האלה הם ברכות מהשמיים".

תשובה מחזיק ב-64% ממניות דלק, ששוויה עתה כ-2.6 מיליארד דולר. דלק שולטת על מעט פחות משליש משדה הגז "תמר".

השותפות ממתינות עתה לתוצאות סקר גיאולוגי של שדות גז סמוכים שעשויים להכיל כמויות גז גדולות עוד יותר מאלה שב"תמר", אומר ירון זר, אנליסט בבית ההשקעות כלל פיננסים, המצוטט בכתבה. לדבריו, "הסיכויים למציאת אתר (נוסף) עם כמויות גז גדולות גבוה למדי". כפי שפורסם בזמנו בגלובס, מעריכה זרוע מדעית של משרד הפנים האמריקני, U.S. Geological Survey, שמאגרי הגז הטבעי במזרח הים התיכון גדולים פי 30 מכמות הגז שבשדה "תמר".

ועם זאת, לכל הכמויות האלה אין משמעות אם אי אפשר למכור אותן ולהפיק רווח, מציין ביזנסוויק. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אומרת, ששוק הגז הטבעי הגלובלי ניצב לפני "עודפים גדולים מאוד" בשנים הקרובות. חוזים עתידיים לגז טבעי בארה"ב ובבריטניה צנחו ב-60% מאז שרשמו שיא ב-2008, בגלל עליות חדות בהיצע ממקורות כפצלים והסחר הגדל והולך בגז נוזלי.

"השוק נדלק על גילוי שדות הגז, אבל יש סיכונים שכרוכים בפיתוח הפרוייקט", אמר האנליסט גיל בשן, מבית ההשקעות IBI. בכל זאת, ישראל היא מקרה מיוחד. דלק ושותפותיה מתכננות להוציא כשלושה מיליארד דולר על פיתוח "תמר", אך יש להן התחייבויות רכש בשווי יותר מ-11 מיליארד דולר מחברת החשמל ויצרניות אנרגיה אחרות. הייצור צפוי להיכנס להילוך גבוה ב-2015.

מיקי נפתלי, מנכ"ל אלעד, חברת הנדל"ן הפרטית של תשובה, אמר לשבועון, כי העבודות על פרוייקט "פלאזה" בלאס-וגאס יתחדשו בתחילת 2011. כזכור, רכשו תשובה ונוחי דנדקנר את מלון "פראנטיר" בעיר ההימורים ב-2007 תמורת 1.25 מיליארד דולר. הם הרסו את המלון במטרה להקים באתר קומפלקס של בית מלון, שיישא את שם המותג "פלאזה", קזינו ושטחי מסחר. בעקבות המשבר הפיננסי הגדול, שגרם לירידה משמעותית במספר התיירים בלאס-וגאס, שותק הפרוייקט. במארס השנה מחקה השותפות תשובה-דנקנר 20% משווי הפרוייקט ושוויו נאמד עתה בכמיליארד דולר. המגרש הגדול שעליו ניצב פעם מלון "פראנטיר" מלא עתה בעיי הריסות.

הפלאזה: שטחים ריקים

לאס-וגאס מלאה עתה במגרשים ריקים או בנויים למחצה, שרידים של פרוייקטים כושלים של בתי-מלון ובתי-הימורים, ושיעור התפיסה בבתי-המלון הקיימים ירד לשיאי שפל. אבל עובדות אלה אינן מפריעות לנפתלי לומר, כי "יש עתה כסף רב בשוליים (למימון פרוייקטים כמו ה"פלאזה") ואנחנו צריכים להיות מסוגלים לנצל עובדה זו".

תשובה חוזה אימפריה של 30 בתי-מלון ברחבי תבל, תחת המותג "פלאזה", אך הוא מודה כי "יתכן שרק הדורות הבאים ישלימו את המשימה".

תשובה מצפה ליטול חלק משמעותי בפרוייקט "עמק השלום", או תעלת הימים, שתזרים את מי ים סוף לים המלח, בהנחה שיהיה שת"פ בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, אך הוא מודה כי ייתכן שלא יזכה לראות את סיום הפרוייקט. "יש לי הרבה חלומות ותכניות", הוא אומר. "למרבה הצער, גם מאות שנים לא יספיקו להגשים כיאות אפילו עשירית מהן". על מלון "פלאזה" בניו-יורק, שאותו רכשה אלעד ב-2004, תמורת 675 מיליון דולר, אומר תשובה: "ה'פלאזה' כיום הוא אחד מהנכסים המפוארים והמבוקשים ביותר במנהטן, והוא מהווה אטרקציה לתיירים מכל קצווי תבל". כזכור, המיר תשובה חלק גדול מהבניין ל-152 דירות פאר, והותיר רק 282 חדרים למלון, שינוי שזכה בקיתונות של שופכין בעיתונות.

מתברר שלא כל בעלי הדירות החדשים מרוצים, מציין ביזנסוויק. לדוגמה, האוליגארך הרוסי אנדרי ואסילוב, שקנה שתי דירות פנטהאוז בבניין, תמורת 53.3 מיליון דולר, תבע את אלעד לדין בטענה שהיא לא מילאה את ציפיותיו. שני הצדדים הגיעו לפשרה מחוץ לכתלי בית-המשפט.

עתה נתבעת אלעד ע"י הקונדיטוריה המפורסמת "דמל", מווינה, שפתחה סניף במרכז הקניות הת-קרקעי של הפלאזה בחוזה חכירה ל-10 שנים, אך מבקשת להיחלץ מהמקום אחרי שנתיים, אמר השבועון. הקונדיטוריה זנחה את האתר, כפי שמבשר אתר האינטרנט שלה. בכתב התביעה טוענת "דמל", כי "פלאזה" התחייבה ליצור "חוויית קניה שאין לה אח ורע". במקום זאת, שיכנה אלעד את "דמל" בקניון ש"מאוכלס בספקים בלתי ידועים או בלתי מוכרים". אלעד, מצידה, הגישה תביעה נגדית לתשלום דמי-השכירות. דמל הפסיקה לשלם דמי שכירות בפברואר אשתקד.

(בפברואר השנה צייר ניו יורק פוסט תמונה קודרת של המצב ב"פלאזה" בניו-יורק: 29 דירות שם מוצעות למכירה, וחמש מוצעות להשכרה. יותר מ-1- בעלי דירות מכרו און בהפסדים גדולים. הבעלים של אחת הדירות מכר אותה דירה בת שלושה חדרי שינה תמורת 8.5 מיליון דולר 14 חודשים לאחר ששילם תמורתה 14.6 מיליון דולר. התפוסה במלון עצמו ירדה ב-20% ב-2009).

על חייו הפרטיים של תשובה כותב ביזנסוויק: הוא נוהג (בעצמו, ללא נהג) בקדילק חום 2008. הוא מסרב לענוד שעון מפני שלהוריו לא היה מספיק כסף לקנות לו שעון. הוא חי בבית "נוח, אך לא אקסטראווגנטי" בנתניה, וכשמישהו דופק בדלת לעיתים קרובות תשובה הוא שפותח את הדלת. הוא מתרועע עם הנשיא שמעון פרס והיה קרוב לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון.